۱۶۱ میلیون دلار کالا از گمرک قزوین صادر شد/ کاهش ۳۶ درصدی نسبت به سال قبل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: در ۷ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۶۱ میلیون دلار کالا به وزن ۳۲۸ هزار تن از مبدا گمرک قزوین به خارج از کشور صادر شده است.

۱۶۱ میلیون دلار کالا از گمرک قزوین صادر شد/ کاهش ۳۶ درصدی نسبت به سال قبل

عزیزالله افضلی با یادآوری اینکه میزان صادرات در 7 ماه اول سال گذشته 298 میلیون دلار بوده اظهار داشت: در 7 ماهه ابتدایی سال جهش تولید ملی 161 میلیون دلار کالا به وزن 328 هزار تن از مبدا گمرک قزوین به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی با 36 درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه در 7 ماه ابتدایی سال پیش 504 هزار تن کالا از مبدا گمرک قزوین به خارج از کشور صادر شده، بنابراین میزان صادرات استان از نظر وزنی نسبت به مدت یاد‌شده 34 درصد کمتر شده است.

افضلی با بیان اینکه کالاها و محصولات مختلف استان قزوین از ابتدای سال 1399 تا امروز به 50 کشور دنیا صادر شده‌اند گفت: عراق در رتبه اول کشورهای هدف صادراتی استان قرار دارد و با 84 میلیون دلار حدود 52 درصد از کل صادرات استان قزوین را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همچنین کشورهای افغانستان، ترکیه، سوریه، پاکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، آذربایجان و عمان به ترتیب رتبه‌های دوم تا هشتم کشورهای هدف صادراتی استان قزوین را به خود اختصاص داده‌اند.

اقلام مهم صادراتی استان قزوین

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با ذکر اینکه 254 قلم کالای صادراتی در استان قزوین تولید می‌شود، گفت: آهن‌آلات و فولاد شامل میلگرد و ورق‌های فولادی، مشتقات نفتی شامل هیدروکربن، روغن‌های تصفیه مجدد، مواد شوینده و پاک‌کننده، سیم و کابل، رزین آلکید و کاشی و سرامیک عمده مهمترین محصولات صادراتی استان به حساب می‌آیند.

افضلی افزود: انواع شیشه ساختمانی، ظروف شیشه‌ای، تخم مرغ و فرآورده‌های سیب‌زمینی هم از جمله محصولات مهم و راهبردی استان قزوین در حوزه صادرات به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: توسعه صادرات محصولات کم‌هزینه و دانش‌بنیان در اولویت کاری سازمان صمت و دستگاه‌های اقتصادی استان قزوین قرار دارد و با احداث پردیس علم و فناوری آبیک که در آن شرکت‌های دانش‌بنیان کنار هم استقرار می‌یابند، شاهد جهش تولید در تولید محصولات دانش‌بنیان و های‌تک خواهیم بود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها