معاون عمرانی استاندار خوزستان:

برخی دستگاه‌ها سهم آلایندگی خود را توجیه می‌کنند

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: برخی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی می‌خواهند وضعیت سهم آلایندگی خود را توجیه کنند و عنوان می‌کنند در آلودگی اخیر اهواز نقشی ندارند.

برخی دستگاه‌ها سهم آلایندگی خود را توجیه می‌کنند

فاضل عبیات در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خوزستان که امروز (۲۶ آبان‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت پسماند در جریان آلودگی هوا به ویژه در اهواز مورد توجه و تمرکز بسیاری از مردم قرار گرفته و سوال‌های زیادی در این زمینه مطرح شده است.

وی افزود: مدیریت پسماند باید در اولویت مدیریت شهری به ویژه در اهواز باشد. با توجه به وعده‌های داده شده در خصوص سامان‌دهی سایت پسماند صفیره با انجام این وعده‌ها در زمان مقرر، نحوه عملکرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: در خصوص آلودگی هوا نباید سهم‌بندی هر دستگاه یا سازمان انجام شود. البته محیط زیست و یا دانشگاه این کار را انجام می‌دهند اما نباید این موضوع باعث فرافکنی دستگاه‌ها نسبت به یکدیگر شود. اگر بگوییم سهم اول آلودگی در اهواز مربوط به آتش‌سوزی‌های سایت صفیره است، ممکن است دستگاهی که سهم دوم در میزان آلودگی را دارد فکر کند که فشارها به دستگاهی که سهم اول آلودگی را دارد، متمرکز است، در حالی که ما هیچ اولویت‌بندی اعلام نکردیم و همه دستگاه‌ها و حتی دستگاه‌هایی که سهم کمتری در آلودگی هوا دارند، در این زمینه مسئول هستند.

عبیات بیان کرد: مرجع تعیین میزان آلودگی هر دستگاه سازمان محیط زیست است و نباید این موضوع را خود دستگاه‌ها تعیین کنند. برخی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی می‌خواهند وضعیت سهم آلایندگی خود را توجیه کنند و عنوان می‌کنند در آلودگی اخیر اهواز نقشی ندارند، در حالی که این موضوع وظیفه آنها نیست.

وی با تأکید بر لزوم تصمیم‌گیری سریع و به موقع در خصوص مسائل خوزستان، عنوان کرد: نباید در تصمیم‌گیری‌ها این همه آشفتگی به وجود بیاید. همچنین مصوبات عقب‌افتاده باید هر چه سریع‌تر اجرایی شوند.

عبیات گفت: موضوع پسماند ایذه یکی از معضلات این شهرستان است و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و نباید اجازه دهیم این مساله آنقدر دوام پیدا کند. باید دغدغه مردم شنیده شود و در خصوص وعده‌های داده شده، به آنها ضمانت اجرایی بدهیم و این موضوع حل شود.

وی بیان کرد: بار منفی موضوع مدیریت پسماند در ذهن همه ما بسیار بیشتر از بار مثبت است، در صورتی که اگر در این خصوص توسعه بیشتری به دست بیاوریم، متوجه می‌شویم که مدیریت صحیح پسماند می‌تواند منبع سرمایه باشد.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه در زمینه اعتبارات مشکلاتی وجود دارد، گفت: متأسفانه مشکلات در زمینه اعتبارت مستمسکی شده تا کارهایی که به اعتبارات نیاز ندارند نیز انجام نشوند. هیچ راهبردی مشخص نمی‌شود تا صفر تا صد نیازها برای حل یک مشکل مشخص شود.

عبیات با تاکید بر لزوم پیگیری وضعیت سامان‌دهی سایت پسماند صفیره، بیان کرد: باید راهبرد سال آینده سایت صفیره مشخص شود.

وی در خصوص ادغام محل دفن پسماند خرمشهر و آبادان افزود: جانمایی محل جمع‌آوری زباله با مطالعات و بررسی‌ها انجام شده است اما احتیاج به تبیین دارد اما باید دغدغه‌ها شنیده شود و نباید برای حل یک مسئله واجب مشکل دیگری ایجاد شود. باید ظرف ۱۰ روز آینده پنل تخصصی در این زمینه برگزار و موضوعات بررسی شود و این مساله نیز حل شود و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

عبیات در خصوص پسماند عفونی مراکز درمانی مانند کلینیک‌ها و مطب‌ها، گفت: برای بی‌خطرسازی پسماندهای این مراکز، باید برنامه‌ زمابندی ارائه شود و در صورت عدم اجرای این کار، اقدام قانونی انجام شود. در این زمینه باید با قاطعیت برخورد شود و هیچ مسامحه در این خصوص نداریم.

وی بیان کرد: در زمینه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی پیگیری و اقدامات خوبی انجام شده اما این اقدامات با همگرایی انجام نشده و اثربخش نبوده است. همچنین در زمینه ارائه آمار، اختلاف نظر وجود دارد که باید ظرف یک هفته آینده جلسه‌ای در فرمانداری اهواز برگزار و بررسی‌ها انجام شود تا به عدد واحدی دست پیدا کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: بی‌خطرسازی پسماند مساله اصلی مدیریت شهری است و همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی نسبت به این مساله حساس و متمرکز هستند؛ در صورتی که فردی متوجه تخلف شود و اقدام قانونی در این زمینه انجام ندهد، خودش مسئول است.

منبع: ایسنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها