رئیس جمهور سابق آمریکا:

رقبای آمریکا شاهد تضعیف ما هستند/ انتخابات نشان داد آمریکا دچار دو دستگی شدید است

رئیس جمهور سابق آمریکا هشدار داد، رقبای جهانی در حال رصد نزدیک انتقال قدرت دشوار ریاست جمهوری در کشورش و خودداری رئیس جمهور آمریکا از پذیرفتن شکست در برابر جو بایدن، رئیس جمهور منتخب هستند.

رقبای آمریکا شاهد تضعیف ما هستند/ انتخابات نشان داد آمریکا دچار دو دستگی شدید است

باراک اوباما در جریان مصاحبه‌ای با شبکه سی.بی.اس گفت: من فکر می‌کنم رقبای ما شاهد تضعیف شدن ما بوده‌اند. نه فقط در نتیجه این انتخابات بلکه در طی چند سال گذشته.

اوباما در ادامه هشدار داد، کشورهایی مثل چین و روسیه فرصت تضعیف آمریکا را در "شکافهایی در بدنه سیاسی که نسبت به امکان بهره برداری از آنها مطمئن باشند" می‌بینند.

رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه بیان داشت، همواره به این جمله که "سیاست‌های حزبی نباید به خارج از آمریکا کشیده شوند" معتقد بوده و رهبران سیاسی آمریکا باید به دنبال بازتاب تصویر "ایالات متحده آمریکا" و نه "ایالات جدا شده آمریکا" در عرصه جهانی باشند.

او گفت: دستیابی هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بیش از ۷۰ میلیون رأی نشان دهنده دو دستگی شدید کشور است. اما در هر حال جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا است و ابراز شک جمهوری خواهان در مورد نتیجه انتخابات ناامید کننده است.

اوباما طی این مصاحبه جامع به صحبت درباره زمان ریاست جمهوری خود و همچنین کتاب خاطرات جدیدش به نام "یک سرزمین موعود" پرداخت.

اوباما که تا آخرین هفته‌های کمپین ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ از انتقاد از ترامپ پرهیز می‌کرد، گفت، ترامپ را از بابت اختلاف شدید سیاسی در آمریکا متهم نمی‌کند بلکه او را "شتاب دهنده" می‌خواند.

وی افزود: ترامپ در ارتباط با ایجاد اعتماد عمومی به دولت "مجموعه کاملی از هنجارها" را نادیده گرفت و نسبت به تمامیت نهادهای اساسی کشور تردید ایجاد کرد.

اوباما اظهار کرد، موضع ترامپ در قبال نتایج انتخابات آمریکا و واکنش جمهوریخواهان کنگره به آن تبعاتی پایدار خواهد داشت.

وی افزود: این یک گام دیگر در جهت مشروعیت زدایی نه فقط از دولت بعدی متعلق به بایدن بلکه از کلیت دموکراسی است.

باراک اوباما همچنین در این گفت‌وگو از ترامپ خواست تا کشورش را در اولویت قرار داده و به شکست مقابل بایدن اذعان کند. او گفت: توصیه من به رئیس جمهور ترامپ این است که اگر شما می‌خواهید تا در این عرصه از بازی به عنوان شخصی در یادها بمانید که کشورش را اولویت قرار داد، زمان آن است که کار مشابهی انجام دهید. خب رئیس جمهور یک کارمند دولتی است. طبق آن، آنها ساکنان موقت کاخ سفید می‌شوند و بعد زمانی که وقت شما تمام می‌شود، وظیفه شماست که کشورتان را در جایگاه نخست قرار دهید و فراتر از نفس خود و منافع خود و یاس‌های خود بیندیشید.

اوباما در عین حال در این مصاحبه نسبت به ایده پیوستنش به کاخ سفید متعلق به جو بایدن یا کابینه وی در سال آینده میلادی واکنش نشان داد.

اوباما تاکید کرد به این معاون ریاست جمهوری سابقش به هر نحوی که بتواند کمک خواهد کرد اما همچنین گفت که بایدن به توصیه‌های او "احتیاج ندارد". اوباما در حالی که می‌خندید خاطرنشان کرد، برنامه‌ای برای آنکه "به ناگهان در میان کارکنان کاخ سفید کار کند و یا چیز دیگر" ندارد.

رئیس جمهور یک کارمند دولتی است. طبق آن، آنها ساکنان موقت کاخ سفید می‌شوند و بعد زمانی که وقت شما تمام می‌شود، وظیفه شماست که کشورتان را در جایگاه نخست قرار دهید و فراتر از نفس خود و منافع خود و یاس‌های خود بیندیشید

گایلا کینگ، مجری این مصاحبه از اوباما پرسید: هیچ منصبی در کابینه برای شما نیست جناب رئیس جمهور؟

این سوال باعث خنده بیشتر اوباما شده و او در پاسخ گفت: احتمالا کارهایی هستند اما من انجامشان نمی‌دهم چون در آن صورت میشل اوباما من را ترک خواهد کرد.

در این مصاحبه اوباما به شرح تجربه ترک کاخ سفید در اوایل ۲۰۱۷ از سوی خودش و خانواده‌اش پرداخت.

وی افزود: وقتی ریاست جمهوری تمام شد، دو چیز اتفاق افتاد. یکی اینکه من به شکل ملموسی زمان بیشتری داشتم. دوم این که او (میشل اوباما) توانست از بخشی از استرسش از بابت این احساس که انگار من باید همیشه هر چیزی را درست کنم و همیشه زیر نظر هستم راحت شود.

او ادامه داد: می‌دانید او انگار در آن مقطع چنان نفس راحتی کشید که انگار نزدیک به ۱۰ سال آن را نگه داشته بود.

اوباما در باره مراسم روز تحلیف و احساسش در آن روز گفت: این کمی شبیه مراسم ازدواج شماست. شما آنقدر مشغول تلاش برای اطمینان از این هستید که همه کارها را به درستی انجام دهید و همه چیز در جایی باشد که قرار است باشد، نمی‌توانید به راحتی نفس بکشید. اولین باری که من خودم به عنوان رئیس جمهور وارد دفتر کار شدم و پشت میز نشستم، فکر می‌کنم احساس احترامی خاص را برای خود احساس می‌کردم. من فکر می‌کنم این رئیس جمهور لینکلن بود که گفت، " اگر قبل از ورود به دفتر کاخ سفید مذهبی نباشی، مطمئناً وقتی در دفتر هستید زانو زده و مشغول دعا هستید. "

او درباره موفقیت‌ها و شکست‌های خود به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوستان و یکی از جوانترین آن‌ها که در سن ۴۷ سالگی رئیس جمهور شدن را تجربه کرده گفت: بسیاری از افراد انتظار داشتند در آمریکای پس از نژادپرستی با یک رئیس جمهور سیاه باید به بسیاری از اهداف خود برسیم. من فکر می‌کنم بسیاری از مردم انتظار داشتند، چون ما این رئیس جمهور جوان و مترقی را پیدا کردیم باید به بسیاری از اهداف خود برسیم، ناگهان همه نابرابری‌ها برطرف شود، مراقبت‌های بهداشتی جهانی درست شود، قانون تغییر آب و هوا، اصلاحات مهاجرت، و اصلاح عدالت کیفری. اما آنچه من خیلی زود فهمیدم این بود که، دولت فدرال و ریاست جمهوری یک کشتی اقیانوس پیما است؛ این یک قایق تندرو نیست. ۱۰ سال بعد، ۲۰ سال دیگر، کاری که شما انجام داده‌اید ممکن است به عنوان یک کار خوب و مفید شناخته شده از آن یاد شود. اما در آن زمان، می‌توانید احساس کنید که به سرعت کافی اتفاق نمی‌افتد.

او درباره جانشین خود دونالد ترامپ تصدیق کرد که وقتی دونالد ترامپ می‌گوید برای آمریکای سیاه و رنگین پوستان بیش از آبراهام لینکلن کار کرده، دیگران را دچار نوعی سردرگمی می‌کند و برخی این موضوع را باور ندارند، او گفت: واقعیت این است که او چیزهای زیادی می‌گوید که من شخصاً یا جدی نمی‌گیرم یا باور نمی‌کنم، گرچه فکر می‌کنم آن‌ها اغلب می‌توانند مخرب و مضر باشند. من فکر می‌کنم ما در این انتخابات در شرایطی بودیم که برخی هنجارها، برخی ارزش‌های نهادی که بسیار فوق العاده مهم هستند، نقض شده است و برای من، به عنوان کسی که در کاخ سفید خدمت کرده‌ام، مهم بود که مردم به راحتی از آن‌ها آگاه شوند، این وضعیت طبیعی نیست. این موضوع سبب شد در کارزار انتخاباتی بایدن شرکت کنم و از ترامپ انتقاد کنم.
او درباره اقدامات ترامپ برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات با کسب ۷۲ میلیون رای گفت: خوب، آنچه این انتخابات و نتیجه آن به همه ما می‌گوید این است که ما هنوز عمیقاً دچار اختلاف و شکاف عمیق هستیم.اگر فقط بر روی مجموعه‌ای از واقعیت‌های کاملاً متفاوت کار کنیم، عملکرد دموکراسی ما بسیار سخت و دشوار می‌شود. نگاه کنید، جو بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود؛ کامالا هریس معاون بعدی رئیس جمهور خواهد بود. در ادعای ترامپ هیچ مبنای قانونی وجود ندارد، هیچ سناریوی واقعی وجود ندارد که بتواند به آن تکیه کند. حمایت اعضای جمهوری‌خواه از او مایه تاسف است اینکه او را برای کناره‌گیری به چالش نمی‌کشند. اما وضعیت قدرت در ۴ سال گذشته متوازن بوده است. جمهوری خواهان معتقدند هیچ تقلبی روی نداده است. به همین خاطر آن‌ها در دو روز نخست انتخابات هیچ اعتراضی نکردند. اما این موضوعی آسیب زننده است، زیرا آنچه که روی می‌دهد سبب می‌شود که به انتقال مسالمت آمیز قدرت آسیب وارد کند. این موضوعی است که ما باید در رابطه با رئیس جمهور منتخب به آن جامه عمل بپوشانیم. ریاست‌جمهوری یک منصب موقت است ، ما فراتر از حاکمیت و قانون نیستیم. این جوهره دموکراسی ما است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها