میهمانان آخرت در اراک خانه می‌خواهند

روزهای سرد پاییزی امسال با تاخت و تاز ویروس کرونا، احوال سیاه و غمباری دارد و این درحالیست که قربانیان این بیماری شاید دیگر برای آرامش ابدی نیز مکانی در آرامستان شهر نمی‌یابند.

میهمانان آخرت در اراک خانه می‌خواهند

خزان امسال قابی از صحنه‌های تاسف‌بار است و غسالخانه‌ اراک بیش از هر زمان دیگری میهمان آخرت دارد و کارگران آرامستان حتی وقتی برای کمی استراحت هم ندارند و در هیاهوی این کارزار، اتمام ظرفیت دفن در بهشت زهرای اراک مشکلی مضاعف شده که مردم و مسئولان با آن دست به گریبان هستند.

آرامستان اراک این روزها، تکمیل ظرفیت اسکان مسافران ابدی و تاخیر در تصمیمات طرح توسعه روزهای دشواری را از سر می‌گذراند و اموات کرونایی که روز به روز بر شمارشان افزوده می‌شود در حاشیه معابر بهشت زهرا به خاک سپرده شده و این سئوال برای مردم بی‌پاسخ مانده که چرا مسئولان مدیریت شهری به فوریت به معضل حاد آرامستان رسیدگی نمی‌کنند.

میهمانان آخرت در اراک خانه می‌خواهند

دستگاه‌های اجرایی در واگذاری زمین جدید آرامستان اراک کمک کنند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: سه سال است که بحث طرح توسعه آرامستان این کلانشهر و ظرفیت محدود برای خاکسپاری در کانون نقد و نظر مطرح است و جلسات متعددی در این راستا تشکیل شده اما سرنوشت این مهم هنوز در هاله ابهام مانده است.

طوفان محمدی افزود: زمینی به وسعت ۳۲ هکتار در کنار آرامستان فعلی اراک از سال‌های قبل خریداری شده که در جریان واگذاری قطعی با مشکلات حقوقی همراه شد و در این راستا مقام قضایی رای را به نفع شهرداری صادر کرد و مدیریت شهری اراک توانستند سند زمین را نام شهرداری بزنند.

وی بیان کرد: با وجود طی شدن این روند، اکنون برای زمین مذکور معارض پیدا شده و این مسئله موجب شده است که روند اوضاع از روال عادی خارج شود و سامان امور آن از عهده شهرداری به تنهایی بر نمی‌آید، زیرا ۲ بار برای تصرف این زمین اقدام شد و کشاورزان منطقه زد و خورد فیزیکی با عاملان شهرداری ایجاد کردند.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: بخش قابل ملاحظه‌ای از فضای آرامستان فعلی اراک در گذشته به‌صورت مقبره‌های خانوادگی به فروش رفته که این اقدام کار درستی نبوده است و اگر نتوان در کوتاه‌مدت راه‌حلی برای گره‌گشایی از طرح توسعه آرامستان پیدا کرد باید در خصوص سامان مقبره‌های خانوادگی اقدام عاجل شود.

محمدی تصریح کرد: ایران کشوری با سابقه مدید در بلایای طبیعی است و هر شهر باید برای بحران‌های احتمالی، قبور آماده داشته باشد اما، نه تنها این مهم در آرامستان اراک پیش‌بینی نشده بلکه در بحران فعلی کرونا که شمار دفن اموات روزانه به نسبت قبل رشد بالایی دارد، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: شهرداری بحث دفن اموات در آرامستان اراک را به سختی مدیریت می‌کند و انتظار است هرچه سریعتر برای تصرف زمین جدید خریداری شده مسئولان زیربط از جمله فرمانداری و نیروی انتظامی پای کار آیند.

میهمانان آخرت در اراک خانه می‌خواهند

مدیریت دفن اموات در آرامستان اراک به سختی پیش می‌رود

رئیس سازمان آرامستان‌های اراک نیز گفت: آرامستان اراک در روزهای کرونایی چالش‌های جدی دارد و مدیریت دفن اموات در آن به سختی پیش می‌رود.

«ابوالفضل جلالوند» افزود: زمین خریداری شده در ضلع غربی آرامستان فعلی برای طرح توسعه به مشکلات حقوقی و ادعای مالک برخورده و پس از بررسی و نشست‌های مختلف،با وجود سند قطعی به نام شهرداری اراک ز همچنان معارض دارد و نمی‌توان از ان برای دفن اموات استفاده کرد.

وی بیان کرد: در صورت حل معضل زمین به سرعت عملیات عمرانی برای قطعه‌بندی و دفن اموات وقت آغاز می‌شود و انتظار است مسئولان امر پای کار آیند تا هرچه زودتر این زمین در اختیار آرامستان قرار گیرد چرا که تاخیر در این امر بازتاب روانی گسترده‌ای در پی دارد.

رئیس سازمان آرامستان‌های اراک ادامه داد: مشکل فضا برای دفن اموات در آرامستان فعلی جدی است و در شرایط فعلی مدیریت دفن به سختی انجام می‌شود و در صورت ادامه روند، روزهای آتی مشکل دفن اموات به یک چالش تبدیل می‌شود.

جلالوند اظهار داشت: دفن روزانه اموات در آرامستان اراک نسبت سال گذشته سه برابر شده و این در حالی است که هیچ نیرویی به این سازمان اضافه نشده و با این وجود ارایه خدمات به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با وجود کار طاقت فرسای کارکنان آرامستان و فشار مضاعف در امور مربوط به کفن و دفن اموات کرونایی، مردم همکاری خوبی با این سازمان ندارند و هر روز اتفاقات تلخی رخ می‌دهد و این کارکنان آرامستان هستند که هر از گاهی طعمه خشم و ناراحتی مردم می‌شوند درحالیکه هیچ تقصیری در اوضاع کنونی متوجه آنان نیست.

رئیس سازمان آرامستان‌های اراک اضافه کرد: برابر مصوبه ستاد مقابله با کرونا استان مرکزی، چاپ اعلامیه برای متوفیان ممنوع شده اما هر روز شمار زیادی از اعلامیه‌ها دیده می‌شود که در آن ساعت خاکسپاری درج شده و این امر خود موجب حضور شمار پرتعدادی از مردم برای شرکت در خاکسپاری و ازدحام جمعیت در بیرون از آرامستان می‌شود.

جلالوند عنوان کرد: به ازای صدور هر جواز دفن در آرامستان اراک، ۲۵ کارت تردد برای شرکت در خاکسپاری صادر می‌شود اما همچنان بسیاری از مردم به این مصوبه و قانون پایبند نیستند و خسارت‌های زیادی به مبادی ورودی و دیوارها امی‌زنند و یا با بالا کشیدن از دیوارها وارد آرامستان می‌شوند.

وی گفت: شرایط روحی خانواده درگذشتگان قابل درک است اما، با توجه به شیوع بالای کرونا و مصوبه ستاد ملی انتظار است که مردم برای حفظ سلامت خود هم که شده با مسئولان آرامستان همکاری بیشتری داشته باشند و از حضور در آیین دفن بپرهیزند.

میهمانان آخرت در اراک خانه می‌خواهند

آذرماه وعده رئیس شورای اسلامی اراک برای تحقق زمین جدید آرامستان

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: بر اساس قول مساعد از سوی مسئولان قرار است زمین جدید برای طرح توسعه آرامستان اراک آذرماه تحویل شهرداری شود.

مرتضی سورانه افزود: تکمیل ظرفیت آرامستان فعلی اراک از ۲ سال قبل توسط سازمان آرامستان‌های اراک اعلام و پی گرفته شد اما قصه به گونه‌ای رقم خورده که این زمین هنوز قابلیت استفاده پیدا نکرد است.

وی بیان کرد: زمینی در جوار آرامستان فعلی از سال‌های گذشته از سوی شهرداری اراک خریداری شده که پس از مدتی، مستاجران کشاورز این زمین ادعای مالکیت کردند و موضوع در مقام قضایی مطرح شده و پس از ارایه اسناد و مدارک شهرداری و نداشتن سند و مدرکی از سوی مدعیان، حقانیت شهرداری محرز است.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: هنوز این زمین برای آماده سازی، قطعه‌بندی، خیابان‌بندی و دفن اموات در اختیار شهرداری قرار نگرفته و امید است برای جلوگیری از برخی بحران‌ها، در اسرع وقت و تا آذرماه تحویل شود.

سورانه اظهار داشت: انتظار می‌رود که سازمان آرامستان‌های اراک و شهرداری اعتبار این طرح را در قالب متمم بودجه هر چه سریعتر به شورا ارایه دهند تا به محض تحویل زمین، عملیات عمرانی آغاز شود.

میهمانان آخرت در اراک خانه می‌خواهند

تدبیر و همراهی رمز گره‌گشایی از معضل آرامستان اراک

معاون خدمات شهری شهرداری اراک هم گفت: با وجود اقدام شهرداری برای تامین زمین طرح توسعه ارامستان، این مهم هنوز محقق نشده و نیاز است در سایه برنامه هدفمند و تدبیر و همراهی بین بخشی هر چه سریعتر از این معضل رو به وخامت گره‌گشایی شود.

محمد عسگری افزود: سرنوشت زمین طرح توسعه آرامستان اراک به مقام قضایی کشیده و باید این چالش به فورت حل شود تا بتوان اقدامات عمرانی آن را آغاز کرد و شمار پر تعداد اموات کرونایی در این روزها را با کیفیت مد نظر مردم به خاک سپرد.

وی عنوان کرد: اگرچه رای دادگاه برای زمین طرح توسعه آرامستان به نفع شهرداری است اما همتی هدفمند لازم است تا مدعیان و معارضان این زمین به صورت قانونی کنار زده شوند و راه برای شهرداری باز شود که بتواند از این زمین برای دفن مردگان استفاده کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک بیان کرد: یک سال و نیم از صدور سند قطعی این ملک به نام شهرداری می‌گذرد اما هنوز تحویل نشده و بارها برای تصرف آن اقدام شده که منجر به درگیری با کشاورزان منطقه شده است.

عسگری ادامه داد: مسئولان استان مرکزی در جریان وضعیت فعلی آرامستان اراک هستند و هشدارها در خصوص تکمیل ظرفیت و مشکلات جدی دفن در روزهای آتی اعلام شده و انتظار است که چالش کنونی در آرامستان در اسرع وقت و با درایت حلقه مدیریتی به بهترین شکل برطرف شود.

وی اظهار داشت: به جز مکان دفن اموات، مشکلی در فرآیند تغسیل و تکفین اموات در آرامستان اراک وجود ندارد و همه امور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک عنوان کرد:کرونا و افزایش مرگ و میرها این روزها بر مصائب کار دشوار کارکنان آرامستان اراک افزوده شده و امید است با تحویل زمین جدیدبخشی از فشارهای موجود حل شود.

عسگری اضافه کرد: مسئولان امر قول مساعد تحویل این زمین را تا یک ماه آینده داده‌اند و همه تلاش‌ بر این است که در این مدت اوضاع به گونه‌ای مدیریت شود که اموات مردم بلاتکلیف نمانند و تا گشایش در فضای دفن سامان امور با وجود همه تنگناها صورت پذیرد.

میهمانان آخرت در اراک خانه می‌خواهند

رفع مشکل طرح توسعه آرامستان اراک نیازمند مصوبه قانونی است

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی هم در این خصوص گفت: رفع مشکل طرح توسعه آرامستان اراک نیازمند مصوبه قانونی است.

حمیدرضا نوازنی افزود: شهرداری در سال‌های گذشته و شورای شهر سابق بحث طرح توسعه آرامستان اراک را دیده‌اند و در این مسیر زمینی را خریداری کرده که پس از سال‌ها با معارض همراه شده است.

وی بیان کرد: قانون تعیین تکلیف اراضی در طرح‌های دولتی و املاکی که باید در یک طرح شهری تصرف شود را مشخص کرده و اگر هنوز هم ادعایی بر این زمین وجود دارد، شهرداری باید بر اساس قیمت کارشناسی، حق و حقوق این افراد را به حساب دادگستری واریز و پس از اخذ مصوبه شورای تامین، ضمن اجرای طرح جدید، مسایل حقوقی را از مبادی ذیربط دنبال کند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: اگر آرامستان فعلی پاسخگو نباشد و ظرفیت آن تکمیل شده باشد شهرداری باید طرح توسعه را به عنوان یک نیاز پایه خدمات شهری در دستور کار ویژه قرار دهد و درنگی صورت نگیرد.

نوازنی عنوان کرد: شکایت چند نفر نباید مانع اجرای یک طرح عمرانی مهم در شهر شود و این امر از طریق مصوبه قانونی به راحتی قابل حل است.

عرصه آرامستان فعلی اراک ۴۲ هکتار است اما به‌دلیل اینکه از سال ۵۳ اطلاعات وارد شده در این آرامستان به صورت دستی صورت گرفته، منابع آماری دقیقی وجود ندارد و تهیه نقشه مطالعاتی آن توسط دانشگاه صنعتی اراک در دست اجرا است که نتیجه آن شهریورماه سال ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از ۶۸۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها