کمبود واکسن آنفلوانزا در زنجان/ چرا ‌واکسن ‌در داروخانه‌های سطح شهر ‌توزیع نشده است؟

افزایش بیماری کرونا و شیوع آنفلوآنزا سبب نگرانی میان شهروندان شده در این میان نبود واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان زنجان، واکسن آنفلوآنزا را به کالای نایاب تبدیل کرده است.

کمبود واکسن آنفلوانزا در زنجان/ چرا ‌واکسن ‌در داروخانه‌های سطح شهر ‌توزیع نشده است؟

اکنون با سرد شدن هوا و تغییرات جوی، شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس "آنفلوآنزا" در کشور هستیم به‌طوری که تا‌کنون نیز تعدادی از هموطنان ما بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، در این بین ویروس کرونا هم سبب افزایش تعداد فوتی‌ها شده است.

در سال جاری با توجه به وجود ویروس نحس و نفس‌گیر کرونا باید توجه ویژه‌ای به ویروس آنفلوآنزا شود، چرا که با نزدیک شدن به فصل زمستان شیوع ویروس آنفلوآنزا شتاب بیشتری خواهد گرفت و باید هشدار‌ها جدی گرفته شود تا زنجیره انتقال این ویروس کم‌رنگ‌ شود، در این راستا برای امان ماندن از آنفلوآنزا شهروندان به خصوص افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کنند تا از خطرات احتمالی ویروس انفلوآنزا محفوظ شوند.

با توجه به اینکه در اواخر آبان ماه سال 97 واکسن آنفلوآنزا همانند یک کالای باارزش در استان زنجان کمیاب شد و بسیاری از افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای، مادران باردار و برخی از افراد که نیازمند جراحی بودند بنا به تجویز پزشک باید از این واکسن استفاده می‌کردند اما از یافتن واکسن آنفلوآنزا از داروخانه‌های استان عاجز ماندند، با توجه به شرایط کنونی و طبق گفته کارشناسان امسال هم این دارو به عنوان کالای باارزش کمیاب در سطح استان خواهد بود.

طبیعی است با این شرایط تعداد فوتی‌ها و خانواده‌های داغدار را در سطح استان بیشتر خواهیم دید چرا که مسئولان استان برای حل مشکلات و رایزنی‌ها با شرکت‌های داروسازی تدبیری غیر از شعار دادن ندارند.

حال سوال این است که چرا با شیوع ویروس آنفلوآنزا همزمان با ویروس کرونا و سرد شدن هوا واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سطح شهر زنجان توزیع نشده است؟

مریم نوبرانی، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان اظهار داشت: برای نظارت واکسن آنفلوانزا، وزارت بهداشت تمامی داروخانه‌ها را ملزم به ثبت و ورود در سیستم تیتک کرده است تا احراز هویت شوند، هم‌اکنون احراز هویت برای برخی داروخانه‌ها انجام گرفته است، همچنین بعد از اتمام فرآیند احراز هویت واکسن آنفلوآنزا به داروخانه‌ها توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبیعتا واکسن آنفلوآنزا رایگان نیست افزود:‌ سهمیه استان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی نیست و از طریق وزارت بهداشت‌ پیامکی به داروخانه‌ها ارسال خواهد شد و به هر داروخانه‌ تعداد مشخصی سهمیه واکسن تخصیص داده خواهد شد که شهروندان می‌توانند با ارائه کد ملی ‌به داروخانه‌‌ها واکسن را دریافت کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بخش نخست واکسن آنفلوآنزا در مراکز بهداشت برای خانم‌های باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای در تعریف هدف گروه اول قرار داشتند، فراهم شد که اکنون به اتمام رسیده است و فعلا واکسن آنفولانزا برای دیگر گروه‌ها توزیع نشده است.

با این اوصاف، امسال سخت ترین پاییز و زمستان را در کنار دو مهمان‌ ناخوش ویروس آنفلوانزا و کرونا پیش رو داریم در نتیجه امید است برنامه‌ریزی‌های تدوین شده وضعیت جامعه را از حالت نگران کننده حال حاضر خارج کند همچنین جامعه هدف دسترسی راحت‌تری به واکسن آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته داشته باشند.

اگر چه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در روزهای اخیر اعلام کرده بودند که مشکلی از لحاظ تامین واکسن آنفلوآنزا در استان زنجان نداریم و پیگیر سامانه ثبت احراز هویت داروخانه‌ها هستیم اما در نتیجه پیگیری‌های انجام شده از اکثر داروخانه‌های شهر زنجان واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سطح شهر زنجان موجود نیست.

البته دبیر کمیسیون بهداشت مجلس روز گذشته اعلام کرده بود که پول‌های خرید واکسن آنفلوانزا از فرانسه در کشور ترکیه بلوکه شده بود که به خاطر تحریم‌های ظالمانه آمریکا فقط پول آزاد شد ولی متاسفانه واکسنی به کشور تحویل داده نشده است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها