تاثیر غذاهای لاغری و رژیمی چیست؟

مصرف مواد غذایی که برای لاغری مفید هستند را باید به طور دقیق بررسی کرد.

تاثیر غذاهای لاغری و رژیمی چیست؟

در واقع می توان گفت تمام مواد غذایی برای لاغری مفید و موثر هستند. برخی با مصرف کردنشان اثر خودشان را نشان می دهند و برخی دیگر با حذف شدن و مصرف نشدن در رژیم غذایی اثر می گذارند. اما اینکه کدام گزینه ها را باید حذف کرد و کدام گزینه های دیگر را باید مصرف کرد، نکته ای است که گاهی هیچ فردی به آن توجه نمی کند. بهتر است این موضوع را در این متن به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

چه غذاهایی برای لاغری خوب و چه غذاهایی بد هستند؟
اگر بخواهیم در روند کاهش وزن، مواد غذایی مصرفی را به دو گروه تقسیم بندی کنیم، به دو گروه خوب و بد می رسیم. یعنی گروهی که خوب هستند تا در رژیم مصرف شوند و لاغری را به همراه دارند، گروه دیگر بد هستند و مصرف آنها چاقی را به همراه خواهد داشت.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که حتی باید برای گروه خوب مواد غذایی نیز اعتدال نگه داشت و نمی توان هر قدر که می خواهیم از آن گروه مصرف کنیم. زیرا بدن به مقداری که فعالیت بدنی داریم و کالری می سوزانیم به مواد غذایی نیاز دارد و از آن مقدار بیشتر، ممکن است در بدن انباشته شود. با صرف نظر از این موضوع بهتر است سراغ این دو گروه مواد غذایی خوب و بد برویم و با آنها بیشتر آشنا شویم.

غذاهای خوب برای لاغری چه غذاهایی هستند؟
مواردی که در این گروه قرار می گیرند منابع بسیار لذیذ و خوشمزه ای هستند که اگر به اعتدال و درست مصرف شوند، تاثیر به سزایی در کاهش وزن و بهبود سلامت بدن و بهتر شدن فیزیک بدنی مخصوص در قسمت صورت و بدن خواهند داشت. این گزینه ها شامل موارد زیر می شوند:

1 .سبزیجات: برخی از موارد از سبزیجات چربی سوزی را افزایش می دهند و ویتامین های بسیار متعادلی را به بدن میرسانند. بهتر است از آنها به شکل خام استفاده شود تا کیفیت ویتامینی و مواد مغذی آنها کاهش نیابد.
2. میوه ها: انواع میوه گزینه هایی هستند که برای میان وعده بسیار مفید هستند. از آنها می توان روزانه کاملا متنوع استفاده کرد اما باید قند موجود در آنها را نیز در نظر داشت تا سبب اضافه وزن نشوند.
3. منابع پروتئینی: این گروه از آن جهت نیاز هستند تا مصرف شوند که از سوخت بافت های عضلانی جلوگیری می کنند و به تناسب اندام کمک شایانی می رسانند. از آن ها باید برای احساس سیری بیشتر در وعده های اصلی استفاده کرد تا از پرخوری جلوگیری شود.
4. منابع کربوهیدراتی: برخی از افراد بر این اعتقادند که باید برای لاغری کربوهیدرات را به طور کامل حذف کرد. اما این باور کاملا غلطی است و برای تامین انرژی بدن و بافت های مختلف باید منابع کربوهیدراتی درست را انتخاب و به اعتدال مصرف کرد. بهترین گزینه ها غلات کامل و منابع کربوهیدراتی تصفیه نشده هستند که باید به اعتدال مصرف شوند.

غذاهای بد برای لاغری چه غذاهایی هستند؟

در مقابل غذاهای خوب برای لاغری غذاهای بد برای لاغری وجود دارند. یعنی فرایند لاغری و کاهش وزن را به تعویق می اندازند و خودشان به عاملانی برای چاقی تبدیل می شوند. از مصرف آنها باید تا جای ممکن پرهیز کرد و در رژیم کاهش وزن آنها را حذف کرد تا به کاهش وزن دست یافت.

1. تنقلات: این گروه از مواد غذایی کالری زیادی را به بدن میرسانند و اغلب برای میان وعده مورد استفاده قرار می گیرند. این گروه نه تنها خاصیتی را به همراه ندارند بلکه نمک، چربی اشباع و شکر اضافی را برای بدن به همراه دارند. حتی اگر در مدتی اضافه وزن را به همراه نداشته باشند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چربی خون بالا، کلسترول و فشار خون بالا را افزایش خواهند داد.
2. شیرینیجات: این گروه از غذاهای بد برای لاغری، چربی های شکمی زیادی را ایجاد می کنند. علاوه بر اینکه قند خون را بالا می برند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند، می توانند سبب کاهش کیفیت و طول عمر شوند. هر چه سریعتر آنها را حذف کنید و به جای آنها از گزینه هایی مانند کشمش کنار چای یا میوه های خشک دیگر استفاده کنید.
3. سرخ کردنی ها و مواد غذایی سرخ شده ، آسیب جدی به سلامت قلب و عروق وارد می کنند. از این گروه از مواد غذایی بهتر است در رژیم غذایی به کار نبرید. حتی افرادی که نیازی به کاهش وزن ندارند نیز نباید از سرخ کردنی ها استفاده کنند. بهتر است مواد غذایی را به روش بخارپز یا آب پز شده استفاده کنید این راهکار به دریافت منابع ویتامینی و مواد مغذی کمک می کند و از تجمع چربی در بافت های بدن و عروق جلوگیری خواهد کرد.
4. نوشیدنی های الکلی از جمله موارد دیگری هستند که چاقی شکمی را برای بسیاری از افراد به همراه دارند. ترکیبات حاوی الکل به کبد آسیب رسانده و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. از این طریق روند کاهش وزن و لاغری تهدید خواهد شد.
5. نوشیدنی های گازدار و حاوی گلوکز گروه دیگری از مواد غذایی هستند که نباید از آنها در رژیم غذایی استفاده کرد. مصرف هر لیوان از این نوشیدنی ها می تواند مقدار زیادی قند را به بدن برساند که این موضوع به معنای بالا رفتن وزن خواهد بود.


برای لاغری چه باید کرد؟

علاوه بر غذاهای خوب و بد، که بر لاغری موثر هستند، راهکارهای دیگری نیز برای کاهش وزن وجود دارند که باید آنها را نیز رعایت کرد. این راهکارها می توانند روند کاهش وزن را سرعت بخشیده و به بهبود سوخت و ساز بدن و کنترل آنها کمک کنند. در ادامه به بهترین آنها اشاره خواهیم کرد:

نکته : جهت مشاهده میزان اضافه وزن و کاهش وزن میتوانید از شاخص توده بندی یا BMI از اینجا اطلاعات کسب کنید.

● خواب به موقع در تنظیم هورمون های بدن نقش به سزایی دارد. به ویژه برای کودکان در حال رشد باید این گزینه را در نظر داشت که می تواند روند رشد آنها را بهبود بخشد و شبانه 8 ساعت بخوابید

● مدیریت استرس برای داشتن آرامش و بهبود عملکرد بدن بسیار موثر است. از این اکسیر لاغری باید نهایت استفاده را برد میان وعده ها برای پیشگیری از گرسنگی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. تنوعی از مواد غذایی سالم را باید برای این میان وعده ها انتخاب کرد و حتما در رژیم غذایی روزانه استفاده کرد

● دمنوش هایی که خاصیت چربی سوزی دارند و ادویه هایی که چربی سوزی را بالا می برند مانند دارچین و زنجبیل یا حتی فلفل استفاده کنید

در آخر
نکات مهمی برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد. روش هایی مانند جراحی، کار را برای بسیاری از افراد ساده کرده است اما برخی از افراد معتقدند که این روش ها ماندگاری کمی دارند و برای طولانی مدت نتیجه نمی دهند. به همین دلیل باید روش هایی مانند رژیم و ورزش را انتخاب کرد تا نتیجه بهتری را کسب کرد. از این طریق روندی همیشگی برای کاهش وزن در دست خواهید داشت. در نهایت باید سلامت همیشگی بدن را در نظر داشته باشید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها