عروسی و دورهمی متهم اول شیوع کرونا در هرمزگان

بارها و بارها از تریبون های مختلف نسبت به خطر شیوع هر چه بیشتر کرونا درجشن و ترحیم هشدار داده شده و امروز برگزاری عروسی و دور همی ها در هرمزگان به عنوان متهم اول شیوع این ویروس مرگبار شناخته شده است.

عروسی و دورهمی متهم اول شیوع کرونا در هرمزگان

آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حکایت از آن دارد که تا روز ۲۴ آبان ماه ۸۶۴ نفر در این استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند و شماری نیز در جدال با مرگ و زندگی می باشند.

آری در حال نزدیک شدن مرگ و میرهای ناشی از کرونا به یک هزار نفر در هرمزگان می باشیم، اما هنوز برخی ها در این استان جنوبی کووید ۱۹ را کاملا شوخی گرفته و در این شرایط و با وجود آمارهای بالای مرگ و میر ناشی از آن، اقدام به برگزاری مراسم های جشن و عروسی می کنند.

جشن هایی که مخفیانه برگزار و در آن صدای ناقوس مرگ به گوش می رسد و گویی برای حاضران در این جشن ها، کرونا تمام شده و همه چیز در شرایط عادی است که این گونه به رقص و پایکوبی مشغولند.

طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در چند وقت اخیر سیر ابتلا به کرونا در این استان بسیار صعودی بوده که بررسی های انجام شده حکایت از آن دارد که از مهمترین علت های این سیر صعودی، حضور در دورهمی های خانوادگی و به ویژه برگزاری مراسم های عروسی است.

هشت شهرستان قرمزپوش کرونا در هرمزگان

هرمزگانی که روزگاری جزو مناطق سفید و کم خطر از نظر شیوع کرونا بود، امروز در نتیجه بی توجهی ها به شیوه های نامه های بهداشتی در آستانه ورود به موج سوم این بیماری است و زنگ خطر از سراسر آن به گوش می رسد.

در حال حاضر هشت شهرستان بندرعباس، بندرلنگه، کیش، پارسیان، قشم ، بستک ، بندرخمیر و حاجی آباد به دلیل شمار بالای مبتلایان به کرونا در وضعیت قرمز و پرخطر قرار دارند.

کارشناسان بهداشتی همواره بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون برای مقابله با کرونا تاکید می کنند؛ اما این شیوه نامه ها در صورتی که همه مردم اهتمام لازم نسبت به انجام آن را نداشته باشند، نمی تواند ما را از شر این ویروس منحوس در امان نگه دارد و شیوع آن در جامعه همچنان ادامه خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انتقاد از کسانی که با وجود هشدارهای بسیار همچنان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی تفاوت هستند، گفت: متاسفانه در هفته های گذشته شاهد برگزاری مراسم های عروسی در مناطق مختلف استان بودیم که امروز نتیجه آن افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا شده است.

دکتر حسین فرشیدی با بیان اینکه زنگ خطر موج سوم کرونا در هرمزگان به صدا درآمده، افزود: هفته گذشته تعداد بستری‌ها با ۱۳ درصد افزایش به ۳۵۷ نفر رسید و ۱۱ نفر فوت شدند.

وی ادامه داد: در چند هفته اخیر با برگزاری مراسم‌های عروسی در هرمزگان شاهد تغییر در رفتار انتقال ویروس هستیم که این بسیار خطرناک است.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: بررسی های اخیر نشان می دهد که سن بیماران کرونایی بستری در هرمزگان رو به کاهش است وجوانان به دلیل بی توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در معرض ابتلای بیشتر به این بیماری قرار گرفتند.

دکتر فرشیدی ابراز داشت: تا زمانی که همه مردم به اهمیت اجرای پروتکلهای بهداشتی واقف نشوند و رعایت آن را جدی نگیرند، نمی توان چندان به ریشه کنی کرونا امیدوار بود.

انجام روزانه یک هزار مورد تست کرونا در هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی شمار بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان در هفته گذشته، گفت: در صورتی که روند ابتلا همینطور افزایشی باشد، شرایط بسیار بحرانی می شود.

دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: شمار بیماران بستری در هرمزگان در سه ماهه اخیر بی سابقه بوده و در حال حاضر روزانه یک هزار مورد تست کرونا در استان انجام می شود و در نتیجه آن نیز آمار شناسایی بیماران رو به افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای اپیدمی کرونا تا ۲۴ آبان ماه ۸۸ هزار و ۴۷۲ آزمایش کووید ۱۹ در استان انجام شده است.

حسین پور با بیان اینکه سختی بسیاری بر همه مردم به ویژه کادر درمان وارد است، گفت: تنها با همراهی مردم و حساسیت بالای آنها می توان این بیماری منحوس را کنترل کرد زیرا آمارها نشان می دهد که هر جا شهروندان اصول بهداشتی را رعایت کردند بار بیماری نیز کاهش کاهش یافته و هر جا نسبت به رعایت این اصول بی توجه بودند، شمار مبتلایان افزایش یافته که متاسفانه هم اکنون شاهد این وضعیت در استان هرمزگان هستیم.

جدال با مرگ ۲۴ بیمار کرونایی در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر ۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در این استان در شرایط بسیار وخیم قرار دارند و تحت مراقبت های ویژه هستند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: شمار بسترهای کرونا در هرمزگان تا ۲۴ آبان ماه به ۲۴۷ نفر رسیده که از این تعداد ۶۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری می باشند.

وی خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک پیرمرد ۹۴ ساله در شهرستان بستک بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و شمار فوتی های کرونا در استان به ۸۶۴ نفر رسید.

وی ابراز داشت: متأسفانه با وجود آنکه همواره نسبت به خطر بالا ابتلای به کرونا در دورهمی ها و مراسم ها هشدار داده ایم، اما همچنان بسیاری بی توجه به این خطر، اقدام به برگزاری مراسم جشن و عروسی می کنند و علاوه بر سلامت خود، سلامت دیگر افراد جامعه را نیز به خطر می اندازند.

دکتر نوروزیان بیان داشت: به اعتقاد من باید برخورد با افرادی که در این شرایط پرخطر اقدام به برگزاری مراسم جشن و عزا می کنند، تشدید شود و جرایم سختی برای آنان در نظر گرفته شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: بهترین راه عبور از پیک سوم شیوع کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمع‌ها است.

محدودیت های جدی تر کرونایی در راه هرمزگان

ستاد مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان همواره در طول هفته به منظور بررسی وضعیت استان نشست های مختلفی برگزار می کند که در نشست های اخیر مهمترین نگرانی اعضای این استان افزایش مراوده های مردم و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی است که موجب سیر صعودی کرونا در هرمزگان شده است.

گویی شرایط به گونه ای است که مسوولان هرمزگان در اندیشه اتخاذ تدابیر و محدودیت های بیشتر برای کنترل این بیماری می باشند و در صورت که تغییری در رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان صورت نگیرد، این محدودیت ها به مرحله عمل خواهد رسید.

مسوولان این ستاد اعلام کردند: برگزاری مراسم عروسی و تجمعات پرازدحام یکی از تهدیدهای مهم و جدی برای سلامت شهروندان در مقطع فعلی به شمار می رود که با همکاری نیروی انتظامی برخوردهای جدی تری اعمال خواهد شد و فرمانداران موظف به تداوم نظارت های شدید و پیشگیرانه شده اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به ضرورت رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک از سوی شهروندان، تأکید کرد: اگر پروتکلهای اعلامی از سوی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا رعایت نشود، محدودیت های جدی تری اعمال خواهد شد.

سعید ناجی در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان، ضمن اشاره به ابلاغ یک طرح ملی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا طی هفته آینده، گفت: تمهیدات لازم در راستای کنترل بیماری در نقاط مختلف استان در نشست امروز پیش بینی شد و مهمترین نگرانی همه اعضای ستاد، مراودات مردم و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

وی افزود: تا زمانی که شهروندان خود را مقید به رعایت پروتکل ها ندانند در مقابله با بیماری کرونا نمی توانیم موفق عمل کنیم.

ناجی با بیان اینکه مردم باید در نوع رفتار خود در زمینه حضور در مجامع پرازدحام تجدید نظر کنند، گفت: اگر شهروندان در این زمینه همراهی نکنند، محدودیت های جدی تری اعمال خواهد شد.

وی تصریح کرد:اگرچه مجموعه دولت علاقه مند به این است، واحدهای صنفی و مشاغل مختلف همچنان فعال باشند اما ادامه این روند وابسته به این است که بتوانیم بر این بیماری غلبه کنیم و لازمه آن انجام درست تکالیف و مسئولیت هایی است که بر عهده داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۱ هزار و ۳۴ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ آبان ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۵۰۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۴۹ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۵۲ هزار و ۷۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۴۶۴ هزار و ۱۹۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران ، اصفهان ، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی ، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی ، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها