اعتراضات در گرجستان به نتایج انتخابات

هزاران تن از معترضان در تفلیس گرجستان در حمایت از درخواست اپوزیسیون برای برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی ۳۱ اکتبر که به گفته آنها با تقلب همراه بود، دست به اعتراض زدند.

اعتراضات در گرجستان به نتایج انتخابات

بر اساس نتایج رسمی، حزب حاکم "آرزوی گرجستانی" ۴۸.۲۳ درصد آرا و بزرگترین حزب اپوزیسیون این کشور موسوم به "جنبش متحد ملی" ۲۷.۱۸ درصد آرا را کسب کردند.

اپوزیسیون حزب حاکم و حامیانش را به خرید آرا، تهدید رای دهندگان و ناظران و خشونت در جریان شمارش آرا متهم کرده است. هشت حزب اپوزیسیون دیگر نیز گفته‌اند که پارلمان را بایکوت می‌کنند.

رهبران حزب حاکم گرجستان این اتهامات را رد می‌کنند.

اپوزیسیون خواستار برکناری "تامار ژوانیا"، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان و برگزاری انتخابات مجدد شده‌اند.

جی‌جی اوگولاوا، یکی از رهبران اپوزیسیون در جمع هزاران معترض و با اشاره به "بیدزینا ایوانیشویلی"،‌ رهبر حزب حاکم و ثروتمندترین مرد گرجستان گفت: ما تا آخر می‌جنگیم و اجازه نمی‌دهیم کشورمان توسط یک اولیگارش هدایت و رهبری شود.

منتقدان می‌گویند، ایوانیشویلی که تاکنون هیچ پست دولتی نداشته، از پشت صحنه هدایت امور کشور را برعهده دارد؛ اتهامی که از سوی حزب حاکم گرجستان رد می‌شود که دو بار به صورت مداوم کشور را اداره کرده است.

اعتراضات که در خیابان اصلی تفلیس برگزار شد چند روز پیش از سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به گرجستان صورت گرفته است.

جی‌جی اوگولاوا، یکی از رهبران اپوزیسیون همچنین گفت: این اعتراضات پیامی واضح به وزیر خارجه آمریکاست که انتخابات گرجستان با تقلب صورت گرفته است.

پامپئو قرار است در بازه زمانی ۱۷ و ۱۸ نوامبر به گرجستان سفر کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها