تجمعات؛ دلیل اصلی قرمز شدن خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: وضعیت بحرانی (مشکی) استان به دلیل رعایت نکردن افراد و تجمع در محیط‌های بسته است که همکاری دستگاه‌های دیگر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم را می‌طلبد.

تجمعات؛ دلیل اصلی قرمز شدن خراسان جنوبی

کامبیز مهدی زاده، سه شنبه شب ۲۰ آبان به خبرنگاران اعلام کرد: چند هفته است که وضعیت بسیار حاد و بحرانی و قرمز اعلام می‌شود که باید استفاده از ماسک در ادارات و استان به صورت جدی انجام شود.

وی افزود: همچنین برای کسانی که ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، محدودیت‌هایی تعیین شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مطابق با یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، ابتدا تصور می‌شد تماس فرد به فرد راه اصلی انتقال ویروس کرونا باشد و فرض کنید در یک اتاق برگزاری جلسه در کنار فرد مبتلا به ویروس کرونا نشسته‌اید و فرد بیمار ناگهان عطسه یا سرفه می‌کند، اگر شخص مذکور دهان و بینی خود را نپوشانده باشد، قادر خواهد بود قطرات تنفسی را از طریق دهان یا بینی به سمت شما بفرستد.

مهدی زاده بیان کرد: در این حالت قطراتی که بر روی شما می‌نشینند، احتمالا حاوی ویروس هستند یا فرض کنید که با فرد آلوده به ویروس، ملاقات می‌کنید که بینی و دهان خود را با دست لمس کرده است، در این حالت زمانی که با این فرد دست می‌دهید، ویروس‌ها از دست وی به دست شما منتقل می‌شود و اگر بدون شست و شو، با دست آلوده بینی یا دهان خود را لمس کنید، ممکن است تصادفی یک نقطه را برای ورود ویروس به درون بدنتان فراهم کنید.

وی افزود: متخصصان بر این باورند که فرد حتی اگر بدون علامت یا دارای علائم بسیار خفیف باشد به نحوی که حتی متوجه آنها و بیمار بودن خود نشود نیز قادر است ویروس را به سایر افراد منتقل کند.

مهدی زاده اظهار کرد: فردی که به ویروس آلوده شده و علایم بیماری را نیز از خود نشان می‌دهد، بشدت قابلیت انتقال بیماری را دارد، اما گاهی ممکن است فرد مبتلا، ویروس را حتی قبل از پیدایش علایم بیماری نیز انتقال دهد.

وی با بیان اینکه علایم بیماری ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از تماس با ویروس ظاهر شود، تصریح کرد: میانگین دوران نهفتگی بیماری پنج روز است و در ۹۷ درصد افراد علائم به صورت میانگین ۱۱.۵ روز پس از تماس با ویروس ظاهر می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اجتناب از تماس با ویروس می‌تواند دشوار باشد به ویژه اگر به ناچار در تماس با افراد مختلف باشید اما چندین مورد وجود دارند که می‌توانند به حفاظت از شما در برابر ویروس کمک کنند.

مهدی زاده با بیان اینکه عقب بایستید و سعی کنید از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند، فاصله بگیرید، اظهار کرد: دست‌های خود را مرتب با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شست و شو دهید و اگر به آب یا صابون دسترسی ندارید از محلول‌های ضد عفونی کننده الکلی ۷۰ درصد استفاده کنید.

وی افزود: از تماس با صورت خود پرهیز کنید چرا که این کار می‌تواند به راحتی و بدون آنکه متوجه شوید باعث انتقال ویروس از دست‌ها به دهان، بینی و چشم‌ها شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری باید از ماسک سه لایه استفاده شود؛ البته سایر ماسک‌ها نیز از بدون ماسک بودن بهتر است، اما ماسک خوب و مناسب تا ۹۸ درصد می‌تواند جلوی انتشار ویروس را بگیرد.

مهدی زاده یادآور شد: پس حتی الامکان در خانه بمانید زیرا فاصله گرفتن از گروه های مختلف افراد می‌تواند از تماس با ویروس جلوگیری کند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها