پیست اسب دوانی کرمانشاه در انتظار سرمایه‌گذار

 پیست جدید اسب دوانی کرمانشاه به عنوان تنها پیست کورس غرب کشور برای به بهره‌برداری رسیدن در انتظار حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

پیست اسب دوانی کرمانشاه در انتظار سرمایه‌گذار

از سال ۷۹ پس از تعطیل شدن پیست اسب دوانی کرمانشاه و احداث استادیوم ۱۵ هزار نفری ۱۵ خرداد به جای آن، کماکان سوارکاران استان از داشتن یک پیست محرومند.

به گفته مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان در سال های اخیر زمینی برای احداث پیست اسب دوانی در دهکده المپیک کرمانشاه در نظر گرفته شده و زیرسازی لازم نیز برای احداث آن انجام شده است.

رییس هیات سوارکاری استان کرمانشاه در رابطه با زمین در نظر گرفته شده برای پیست اسب دوانی کرمانشاه گفت: براساس تصمیم اداره کل ورزش و جوانان استان، پیست جدید سوارکاری برای به بهره برداری رسیدن به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

به گفته ستار الماسی، به دلیل شیوع بیماری کرونا و درگیری های ایجاد شده به واسطه آن کار واگذاری این پیست به بخش خصوصی هنوز انجام نشده است.

تسهیل در سرمایه گذاری

وی با تاکید بر اینکه ایجاد پیست برای تقویت رشته سوارکاری و صنعت پرورش اسب ضروری است، گفت: از مدیران استان تقاضا داریم تا با اعطا مشوق‌ها سرمایه گذاران را به حضور در این بخش ترغیب و برای آنها تسهیل‌گری کنند.

رییس هیات سوارکاری استان کرمانشاه توضیح داد: استانداری کرمانشاه در سال های اخیر روند معرفی پروژه های استان به سرمایه گذاران بخش خصوصی را آغاز کرده است از این رو امیدواریم پروژه پیست اسب دوانی کرمانشاه نیز در میان این پروژه ها قرار گیرد.

۱۰ هزار اسب در کرمانشاه

الماسی با اشاره به اینکه کرمانشاه خاستگاه اسب نژاد کرد در جهان است، گفت: اکنون ۱۰ هزار راس انواع نژادهای اسب در این استان نگهداری می شود که بخش اعظمی از آنها نژاد کرد هستند.

وی با بیان اینکه ۳۲ عنوان شغلی در زیرشاخه های صنعت پرورش اسب تعریف می شود، افزود: در صورتی که بتوانیم به خوبی صنعت پرورش اسب را گسترش دهیم، رونق خوبی در زمینه اشتغالزایی کرمانشاه ایجاد می شود.

رییس هیات سوارکاری استان کرمانشاه توضیح داد: وجود پیست سوارکاری در کرمانشاه علاوه بر ساماندهی اسب های کرمانشاه می تواند برای تقویت صنعت پرورش اسب غرب کشور نیز موثر باشد.

نبود پیست صنعت پرورش اسب را تضعیف می‌کند

فقدان پیست مناسب سوارکاری در غرب کشور نه تنها زمینه فعالیت های ورزشی را محدود می کند، بلکه برای صنعت پرورش اسب نیز مشکل ساز شده است.

علیرضا عبدالمحمدی راهبر ایجاد زنجیره ارزش اسب کرد و عضو هیات علمی دانشگاه رازی در این باره گفت: رقابت رسمی مهمترین به ویژه رقابت های کورس مهمترین ملاک برای ارزش گذاری اسب ها در نژادهای مختلف محسوب می شود از این رو در صورتی که رقابتی برگزار نشود معیاری برای ارزش یابی و قیمت گذاری نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه صنعت پرورش اسب یکی از صنایع پرسود در جهان است که در صورت حمایت می تواند به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در کرمانشاه کمک کند، توضیح داد: در صورتی که پیست اسب دوانی کرمانشاه راه اندازی شود گام موثری در راستای توسعه صنعت پرورش اسب در غرب کشور برداشته خواهد شد.­

نبود پیست و عقب ماندگی سوارکاری در کرمانشاه

به عقیده یکی از پرورش دهندگان اسب و مربیان سوارکاری نبود پیست و زمین مناسب برای پرداختن به ورزش سوارکاری در کرمانشاه باعث شده است که کرمانشاه در این رشته ورزشی نسبت به استان های برخوردار عقب تر باشد.

مزدا تیموریان نژاد اسب کرد را یکی از ظرفیت های استان دانست و گفت: اسب کرد یک نژاد فوق العاده برای بکارگیری در رشته‌های استقامت، پرش، درساژ و چوگان است که در صورت تربیت درست می تواند در میادین موردنظر به خوبی بدرخشد.

وی افزود: در صورتی که فضای مناسب سوارکاری در استان ایجاد شود می توانیم با برگزاری کلاس های آموزشی مختلف سطح مربیان استان را ارتقاء دهیم تا اسب های کرد با تربیت صحیح بتوانند جای خود را در میادین رسمی باز کنند.

این پرورش دهنده اسب توضیح داد: با راه اندازی پیست سوارکاری نه تنها محلی برای تربیت اسب کرد، ایحاد می‌شود بلکه شور و اشتیاق در میان پرورش دهندگان نیز بالا و در نتیجه صنعت پرورش اسب در غرب کشور رونق می‌گیرد.

زنجیره ارزشی اسب کرد

رونق پرورش اسب کرد در کرمانشاه به عنوان خاستگاه اصلی این نژاد، مدیران استانی را به فکر انداخت تا با راه اندازی یک زنجیره ارزشی برای آن، ضمن توسعه صنعت پرورش اسب؛ زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی را نیز در این رابطه ایجاد کنند.

استانداری کرمانشاه تابستان امسال برای درآمدزایی بیشتر از اسب کرد، کمیته ای متشکل از اداره کل ورزش و جوانان، سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه رازی و پرورش دهندگان اسب، تشکیل داد تا سازوکارهای لازم برای رونق زنجیره ارزش اسب کرد تعیین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در رابطه با این زنجیره گفته است: در زمینه زنجیره ارزش اسب کُرد، ایجاد میدان بزرگ سوارکاری را به صورت جدی دنبال و در آینده بزرگترین همایش اسب کُرد را در کرمانشاه برگزار می‌کنیم.

هدایت حاتمی در نشستی که به منظور تقویت این زنجیره در تابستان امسال برگزار شد، اظهارداشت: عملیاتی شدن طرح‌ها و پروژه‌های زنجیره ارزش بسیار مهم است و اگر هرچه سریعتر و بیشتر به سمت عملیاتی شدن برویم دستاورهای زنجیره‌های ارزش بهتر خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: صدور مجوز فعالیت برای سرمایه‌گذاران حوزه زنجیره‌های ارزش باید شتاب بیشتری بگیرد تا سرمایه‌گذاران و افرادی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند زمان را از دست ندهند.

علاوه بر کرمانشاه دیگر استان های غربی و شمال غربی کشور نیز از پیست مناسب برای سوارکاری برخوردار نیستند از این رو ایجاد یک پیست مناسب اسب دوانی در کرمانشاه می تواند به واسطه برگزاری رقابت ها و دوره های آموزشی منطقه ای زمینه رشد رشته سوارکاری و صنعت پرورش اسب در غرب کشور را فراهم کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها