احتمال شیوع "تب‌برفکی" در جمعیت دامی کرمانشاه/ دامداران واکسن بخرند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه جمعیت دامی استان را مستعد ابتلا به تب‌برفکی عنوان و به دامداران توصیه کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری حتما نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

احتمال شیوع "تب‌برفکی" در جمعیت دامی کرمانشاه/ دامداران واکسن بخرند

شاهرخ یارویسی با بیان اینکه جمعیت دامی استان مستعد ابتلا به بیماری تب برفکی است، گفت: به دامداران توصیه می‌شود حتما نسبت به خریداری واکسن برای مایه‌کوبی دام‌های خود علیه این بیماری اقدام کنند.

وی اضافه کرد: دامداران توجه داشته باشند که فقط استفاده از واکسن برای مصونیت کامل گله در برابر تب برفکی کافی نیست و رعایت شرایط قرنطینه‌ای هم برای جلوگیری از شیوع بیماری ضرورت دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: در سال‌های گذشته و حتی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال این نوع واکسیناسیون به صورت رایگان برای جمعیت دامی انجام می‌شد، اما از مهر ماه به بعد سازمان دامپزشکی اعلام کرده امکان واکسیناسیون رایگان به دلیل مشکلات مالی وجود ندارد و خود دامداران باید با تهیه واکسن بهادار نسبت به واکسیناسیون دامهای خود اقدام کنند.

یارویسی با بیان اینکه هم اکنون در مراکز مایه کوبی در همه شهرستان‌های استان واکسن‌های بهادار تب‌برفکی به وفور عرضه می‌شود، گفت: همه دامداران خصوصا صاحبان واحدهای دامداری صنعتی باید حتما نسبت به واکسیناسیون دام‌ها اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه دام های سبک و سنگین باید به طور میانگین هر چهار ماه یکبار علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند، اضافه کرد: بهای واکسن در برابر خسارت‌هایی که در صورت بروز بیماری در جمعیت دامی وارد می شود خیلی اندک است، لذا کوتاهی در واکسیناسیون جمعیت دامی جایز نیست.

یارویسی سپس با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تا خرداد ماه امسال حدود 140 کانون بیماری تب برفکی در استان کرمانشاه گزارش شده، گفت: از خرداد ماه تاکنون هیچ کانونی از بیماری در استان گزارش نشده است.

یارویسی با بیان اینکه بیماری تب‌برفکی حیوانات زوج سم اهلی و وحشی را درگیر می‌کند، گفت: این بیماری در دام‌ها درمان ندارد و در پی ابتلای یک دام احتمال شیوع بیماری در تمامی گله بالا است.

وی بیماری تب‌برفکی یکی از بیماری‌های عفونی مهم صنعت دام است، اضافه کرد: بیماری تب برفکی به شدت واگیر بوده و کاهش تولیدات شیر و گوشت در دام آلوده مشهود است که این موضوع درآمدهای دامداران را با کاهش مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه میزان تلفات تب‌برفکی دردام های جوان بین 30 تا 40 درصد است، گفت: در گاوهای بالغ باوجودی که احتمال تلفات در حدود پنج درصد است، اما در صورت ابتلا، دام‌ها کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم خواهند داشت.

یارویسی اشاره‌ای هم به علائم بیماری تب‌برفکی داشت و گفت: از علائم ابتلای دام به بیماری می‌توان به پیدایش ضایعات در ناحیه دهان، پستان و ناحیه سُم اشاره کرد، ضمن اینکه دام با لنگش مواجه خواهد شد و احتمال سقط جنین هم در دام‌های آبستن مبتلا به بیماری تب برفکی وجود دارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها