کرونا در هرمزگان و دوگانگی های مرگبار

استان هرمزگان امروز در نتیجه بی توجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی و عادی سازی شرایط از سوی برخی ها، در آستانه ورود به پیک سوم قرار دارد و زنگ خطر آن در سراسر این استان به گوش می رسد.

کرونا در هرمزگان و دوگانگی های مرگبار

ویروسی که عملکردی غیرقابل پیش بینی دارد و باید هر احتمالی را برای فرد مبتلا به آن در نظر گرفت از بیماری گلن باره که یک بیماری نادر است تا التهاب ملتحمه چشم و در آخر مرگ، گویی برای برخی ها شوخی بیش نیست.

ظاهراً بعضی ها هنوز به این ویروس و مرگ آور بودن آن چندان مطمئن نیستند که همچنان با خیالی آسوده و بی توجه به سلامت خود و دیگران، نسبت به پروتکلهای بهداشتی بی تفاوت هستند و حتی گاهی برخی ها رعایت کنندگان را به مضحکه نیز می گیرند و برخی ها از شجاعت خود و اینکه از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون از ماسک استفاده نکرده و مبتلا نشده اند، سخن می گویند.

البته بی انصافی است که جرم تمام رعایت نشدن ها را به گردن مردم عادی انداخت و از عملکرد دوگانه مسوولان که برآیندش شده عادی سازی شرایط و بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی و نبود یک سیاست واحد در مدیریت این بیماری حرفی نزد.

زمانی که الزام به رعایت ماسک می شود و جریمه برای آن در نظر گرفته می شود، اما عملا اقدامی صورت نمی گیرد و یا اینکه از بسته بودن جاده ها سخن به میان می آید، اما همه از تردد آسان خود برای گشت و گذار و سفر به دیگر مناطق سخن می گویند و عکس های آن را با دوستان خود در فضای مجازی به اشتراک می گذارند ،یعنی آن مسوول و دستگاه مربوطه به وظایف خود به درستی عمل نکرده که برآیندش شده بی احترامی به قوانین و سهل انگاری در رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی بعضی ها و در نهایت مرگ عده ای بی گناه و بی سرپرست شدن خانواده ها و به دنبال آن آسیب های اجتماعی و اقتصادی بسیاری که در انتظار جامعه است.

حال در نتیجه تمام این عادی شدن های شرایط و بی توجهی برخی ها به شیوه نامه های بهداشتی، امروز هرمزگان در آستانه ورود به پیک سوم کرونا قرار دارد و شمار شهرهای قرمزپوش آن هر روز بیشتر از قبل می شود.

روند افزایشی شهرهای قرمزپوش هرمزگان

در هفته گذشته فقط جزیره کیش در استان هرمزگان وضعیت قرمزی داشت، اما در ابتدای این هفته بندرعباس و بستک نیز به این شرایط مبتلا شدند و پارسیان نیز از این غافله عقب نمانده و به جمع شهرهای قرمزپوش هرمزگان اضافه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با هشدار نسبت به احتمال اوج گیری هرچه بیشتر کرونا در هفته های پیش رو و همچنین افزایش مرگ و میر ناشی از آن، گفت: این احتمال براساس برآیند حاصل از افزایش شمار بیماران مراجعه کننده و همچنین تعداد بیماران بستری با حال عمومی وخیم داده می شود.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: هم اکنون هرمزگان طبق اعلام وزارت بهداشت در وضعیت هشدار و خطر محسوس قرار دارد که متاسفانه برخی ها این وضعیت هشدار را به معنای کاهش مرگ و میر و کاهش شمار مبتلایان تلقی می کنند که این تلقی اشتباه می باشد.

وی در خصوص تفاوت وضعیت اعلامی هرمزگان از سوی وزارت بهداشت و مسوولان بهداشت و درمان استان، گفت: هیچ تناقضی در آمار وجود ندارد اما آنچه وزارت بهداشت درباره وضعیت استان منتشر می کند مربوط به سراسر استان است اما هم اکنون چهار شهر بندرعباس، کیش ، بستک و پارسیان در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: مابقی شهرستان‌های استان نیز شرایط بهتری از شهرهای قرمز شده ندارند و قرمز نبودن آنها به معنای ایمن بودن و کم خطر بودن این مناطق نیست.

وی با اشاره به رابطه معکوس میان شمار مبتلایان به کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی ، بیان داشت: هر وقت میزان استفاده عموم از ماسک و رعایت شیوه نامه های روند افزایشی بوده، روند ابتلا و بستری و حتی فوتی ها کاهش یافته و بالعکس بی توجهی ها به این موارد گسترش این بیماری را موجب شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید بیش از گذشته جامعه را در برابر بیماری کرونا حساس کرد و در این خصوص سازمان های مردم نهاد و دستگاه‌های متولی اطلاع رسانی، نقش بسیار مهمی عهده دار هستند.

منحنی کرونا در هرمزگان رو به بالا است

رییس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: منحنی کرونا و تعداد بیماران بستری و افراد با حال وخیم طی یک هفته گذشته در هرمزگان رو به افزایش است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته دو نفر دیگر بر اثر کرونا در استان جان خود را از دست دادند و شمار فوتی های کرونا در استان به ۸۴۶ نفر رسید.

جدال مرگ و زندگی ۲۱ بیمار کرونایی در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت بیماران کرونایی بستری در استان گفت: اکنون ۱۹۸ نفر با تشخیص کووید۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند .

نوروزیان بیان داشت: از شمار افراد بستری ۵۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند که متاسفانه حال ۲۱ نفر از آنها بسیار وخیم بوده و این بیماران در جدال مرگ و زندگی می باشند.

وی تصریح کرد: بالا رفتن میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا در این استان در چند روز گذشته نتیجه رفتارهای سه تا چهار هفته گذشته و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی است.

این مقام مسوول ابراز داشت: با این گستره از شیوع بیماری که شاهد آن هستیم هیچ گروهی مصون از ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا نیست و از همین رو رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و همچنین حفظ فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم و حیاتی است.

فرسودگی کادر درمان با افزایش شمار بیماران کرونایی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز ضمن نگرانی از روند صعودی ابتلا به کرونا در استان گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت تخت های ویژه بیماران کرونایی استان تکمیل شده که این موضوع نگران کننده است.

دکتر عبدالله غریب زاده اظهار داشت: متاسفانه افزایش بیماران کرونایی بستری آسیب های بسیاری به سلامت جامعه و همچنین کادر درمان وارد می کند و موجب فرسودگی و خستگی بیشتر نیروهای این بخش می شود.

وی ادامه داد: در صورت افزایش روند ابتلا به کووید ۱۹ همه گروه‌های بیماران در استان آسیب جدی خواهند دید و کاهش خدمت رسانی به بیماران غیر کرونایی بدحال، مرگ و میر این بیماران را افزایش خواهد داد زیرا ناگزیر خواهیم شد که تمام زیرساخت ها را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

دکتر غریب زاده با اشاره به آسیب های ناشی از شیوع کرونا بر سیستم سلامت و درمان، گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا روزهای پایانی مهرماه ، یک هزار و ۱۵۸ نفر از کادر درمان و دیگر کارکنان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در هرمزگان به این بیماری مبتلا شدند .

وی افزود: کادر درمان در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار دارد و ابتلای آنها به این ویروس و خروجشان از چرخه خدمت رسانی ، موجب اختلال در ارایه خدمات درمانی و آسیب به بدنه بهداشت و درمان می شود .

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس در کمیته کووید ۱۹ گفت: طی دو هفته اخیر آمار بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس دو برابر شده است.

دکتر محمد تمدن دار اظهار داشت: موج سوم کرونا در هرمزگان در حال اوج گیری است و ضمن اندیشیدن تمهیدات لازم باید زیرساختهای مورد نیاز فراهم گردد و از سویی دیگر از تجربیات موج اول و دوم کرونا باید در جهت مدیریت و ساماندهی بیماران کووید ۱۹ استفاده کرد.

محدودیت های ورود و خروج به هرمزگان

طبق اعلام مسوولان استانداری هرمزگان از ساعت ۱۲ ظهر روز دوازدهم آبان ماه همزمان با ۲۵ استان کشور اعمال محدودیت های ورود و خروج به این استان آغاز شده است.

طبق گفته این مسوولان ورود خودروهای پلاک غیربومی به بندرعباس ممنوع است و خودروهای پلاک بندرعباس نیز حق خروج از بندرعباس تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان را ندارند.

در خصوص محدودیت‌های مسافرت به قشم و هرمز نیز اعلام شده است: سفر به این جزایر نیز در تاریخ گفته شده ممنوع است و صرفا از مسیر بندر پهل امکان ورود کالاهای اساسی به قشم وجود دارد و سفر به قشم از اسکله شهید حقانی بندرعباس نیز صرفا برای شهروندان قشمی امکان پذیر است.

محدودیت تردد در هرمزگان شامل سفر درون استانی هم می‌شود

فرمانده قرارگاه پلیس راه هرمزگان با اشاره به آغاز محدودیت های جدید تردد از ظهر امروز دوشنبه ۱۲ آبان گفت: این محدودیت ها شامل سفرهای درون استانی و شهرستانی نیز می شود.

سرهنگ مهدی نیکبخت افزود: خودروهای هرمزگان با ۲ پلاک ۸۴ و ۹۴ شناخته می شوند که از خروج این خودروها از مرکز استان به سایر نقاط جلوگیری خواهد شد.

وی توضیح داد: علاوه بر پلاک خودرو شماره ملی و مدارک احراز شغلی نیز املاک اجازه تردد درون استانی خواهد بود.

این مقام انتظامی هرمزگان تصریح کرد: تردد خودروها از شهرهای استان به بندرعباس ممنوع است و به عنوان مثال ساکنان میناب و پارسیان و سایر شهرهای استان نمی‌توانند در مدت محدودیت اعلام شده ، وارد بندرعباس شوند و این کار تنها با احراز ارتباط شغلی آنان با مرکز استان یا انطباق شماره ملی امکان پذیر خواهد بود.

فرمانده فرارگاه پلیس راه هرمزگان اظهارداشت: درباره سفر و خروج خودروهای پلاک بندرعباس به سایر شهرهای استان و دیگر استانها نیز همین محدودیت ها اجرا می شود.

به گفته سرهنگ نیکبخت، خودروهای غیربومی سایر استانها هم مجاز به ورود به استان نخواهند بود و از پلیس راه ها بازگردانده خواهند شد.

وی تصریح کرد: در صورت اصرار رانندگان به شکستن محدودیت ها و تخطی از قانون ابلاغ شده ، جریمه ۵میلیون ریالی برای آنان اعمال خواهد شد لذا مردم باید توجه کنند که تمامی این محدودیت ها برای تامین و تضمین بیشتر سلامتی خود آنان و مصونیت در برابر بیماری خطرناک کروناست.

فرمانده پلیس راه هرمزگان از مردم خواست با توجه به موارد مطرح شده ، از حرکت غیرضروری به سمت سایر شهرها چه در درون استان و چه خارج از استان به شدت خودداری کنند تا شامل جریمه‌های قانونی و مشکلات بعدی نشوند.

درک نشدن شرایط کرونایی مساوی با تداوم بحران کرونایی است

همانگونه که در این گزارش عنوان شد، مسوولان بهداشت و درمان هرمزگان به شدت نگران پیک سوم شیوع کرونا در این استان هستند و احتمال این موضوع را بسیار بالا دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند.

ویروسی که جامعه را به شدت متضرر کرده و در صورت عدم مدیریت این بحران، صدمات جبران ناپذیری برای حوزه بهداشت و درمان و بدنه جامعه به همراه خواهد داشت.

در این شرایط اگر نگران سلامت خود و عزیزانمان هستیم، نباید فراموش کنیم که درک نکردن شرایط کرونایی و بی توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و از سوی دیگر نداشتن یک سیاست واحد در مدیریت این بیماری و مقاومت در برابر افزایش قدرت تصمیم گیران در حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با این ویروس مرگبار، مساوی با تداوم بحران کرونایی و مرگ و میرهای بیشتر است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها