موفقیت واکسن نانو ذرات در مقابله با کرونا

در حال حاضر صدها کاندید واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان در حال تولید است. برخی از چالش‌های پیش روی برای تولید واکسن، دوزهای زیاد، تولید پیچیده، حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی با زنجیره سرد است.

موفقیت واکسن نانو ذرات در مقابله با کرونا

در حال حاضر، گروهی از دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن (UW) در سیاتل گزارش داده‌ها در مورد نامزد واکسن نانوذره کرونای این دانشگاه را منتشر کردند. این واکسن ابتکاری در موش‌ها آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروسی به میزان ۱۰ برابر بیشتر از میزان موجود در بدن افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ تولید کرده است. این نامزد واکسن برای توسعه بالینی به دو شرکت واگذارشده است.

نمای کلی تولید این واکسن نشان می‌دهد که چگونه پروتئین‌های ویروس کرونا به یک سکوی نانوذره طراحی‌شده توسط رایانه برای ایجاد یک واکسن علیه کووید-۱۹ اضافه می‌شوند. واکسن منتخب توسط موسسه دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در مدل‌های حیوانی طراحی و آزمایش شد.

این واکسن با استفاده از تکنیک‌های طراحی واکسن مبتنی بر ساختار اختراع‌شده در پزشکی UW ساخته‌شده است و یک نانوذره پروتئینی خود مونتاژ است و ۶۰ نسخه از دامنه اتصال گیرنده پروتئین سنبله سارس-کوو-۲(SARS-CoV-۲) را در یک آرایه بسیار ایمن نمایش می‌دهد. ساختار مولکولی واکسن تقریبا از ویروس تقلید می‌کند و توانایی ایجاد پاسخ ایمنی را افزایش می‌دهد.

در مقایسه با واکسیناسیون با پروتئین محلول سنبله سارس-کوو-۲، موردی که بسیاری از کاندیداهای واکسن کووید-۱۹ بر اساس آن ساخته‌شده‌اند، واکسن جدید نانو ذرات ۱۰ برابر آنتی‌بادی خنثی‌کننده در موش‌ها تولید کرده است.

این داده‌ها نشان می‌دهند که واکنش قوی در سلول‌های "بی" پس از ایمن‌سازی ایجاد می‌شود که می‌تواند برای حافظه ایمنی و اثر واکسن بادوام بسیار مهم باشد. واکسن نانوذره هنگامی‌که به یک پستاندار غیرانسانی تجویز می‌شود، آنتی‌بادی‌های خنثی‌سازی ایجاد می‌کند و چندین مکان مختلف را بر روی پروتئین سنبله هدف قرار می‌دهد. پژوهشگران می‌گویند: این عملکرد ممکن است محافظت در برابر سویه‌های جهش‌یافته ویروس را نیز افزایش دهد.

موفقیت واکسن نانو ذرات در مقابله با کرونا

پژوهشگران اظهار کردند: "آنتی‌بادی‌هایی که توسط نانو ذرات RBD استخراج می‌شوند، اپی‌توپ‌های (قسمتی از یک آنتی ژن است که توسط سیستم دفاعی تشخیص داده می‌شود) متمایز متعددی را هدف قرار می‌دهند به این معنی که به‌راحتی نمی‌توانند از جهش‌ها فرار کنند و نسبت اتصال خنثی کمتری نسبت به سرم‌های انسان بهبودیافته دارد. این عملکرد ممکن است خطر واکسن در بیماری‌های تنفسی را به حداقل برساند."

پژوهشگران ارشد این تحقیق دکتر الکساندرا والز، دانشمند ارشد آزمایشگاه دیوید وسلر، دانشیار بیوشیمی و بروک فیالا، دانشمند تحقیقاتی در آزمایشگاه نیل کینگ و طراحی پروتئین در دانشکده پزشکی UW هستند.

کینگ گفت: "ما امیدواریم که پلت فرم نانو ذرات ما بتواند در مبارزه با این همه‌گیری که خسارات زیادی به جهان وارد کرده کمک‌کننده باشد. قدرت، پایداری و قابلیت تولید این نوع واکسن، آن را از دیگر واکسن‌ها متمایز می‌کند."

عملکرد و پایداری بالای نانو ذرات مونتاژ شده نشان می‌دهد که تولید واکسن‌های نانوذره بسیار مقیاس‌پذیر خواهد بود. این نتایج سودمندی و قدرت پلتفرم‌های نمایش آنتی‌ژن را برجسته می‌کند و تلاش‌ برای روش‌های تولید بهینه (cGMP) را برای پیشبرد واکسن نانو ذرات RBD سارس-کوو-۲ را در بخش بالینی آغاز کرده است.

نتایج این تحقیق در نشریه Cell منتشرشده است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها