رییس کل بانک مرکزی:

ممکن است تغییرات مهمی در انتظار بازار ارز باشد

رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه با نمایندگان مجلس گفت: بسته خوبی برای روان‌سازی ارتباط بین صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده که در این باره این بسته توضیحاتی به نمایندگان مجلس ارایه شد.

ممکن است تغییرات مهمی در انتظار بازار ارز باشد

روز گذشته، همتی برای ارایه توضیحاتی در خصوص آخرین تحولات ارزی در کشور به مجلس رفته بود. شهریار حیدری، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس از حضور همتی در این کمیسیون به اعضای کمیسیون خبر داده بود. همتی از زمانی که روی کار آمد تا روز گذشته بارها از اتخاذ تدابیر برای کنترل و مدیریت بازار ارز گفته بود.

اما به نظر می‌رسد نوسانات ارزی همچنان ادامه دارد. هر چند قیمت دلار در هفته دوم آبان نسبت به هفته آخر مهر کاهش داشته است. بر اساس آمار ارایه شده قیمت دلار ابتدای هفته جاری از کانال 27 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. این عقب‌نشینی دیروز نیز تا مرز 26,600 تومان ادامه یافت. پس از یک ماه پر فراز و نشیب، دلار در صرافی‌ها به کانال 26 هزار تومان وارد شد، اما نتوانست کاهشش را ادامه‌دار کند و با 334 تومان افزایش حدود 27 هزار و 206 تومان معامله شد. طی معاملات دیروز، 27 هزار و 206تومان بیشترین قیمت و 26,695 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است. هر چند برخی کارشناسان معتقدند که نرخ دلار می‌تواند کاهش بیشتری پیدا کند، اما نااطمینانی در خصوص نحوه و میزان بازگشت منابع ارزی بلوکه شده به کشور همچنین افزایش شدید قیمت‌ها که باعث بی‌ارزش‌تر شدن ریال می‌شود، سبب شده که سوداگری و افزایش تقاضا در بازارهای دارایی و به خصوص دلار وجود داشته باشد و همچنان سایه شرایط خطرناک بر سر این بازار باشد. نکته دیگر در خصوص حضور همتی در مجلس تغییراتی در لحن اوست. همتی پیش‌تر بارها بر کاهش نرخ ارز تاکید می‌کرد اما این‌بار از «ممکن است» استفاده کرد.

تدابیری برای بازار ارز اتخاذ کردیم
پس از اتمام جلسه همتی در حاشیه جلسه با نمایندگان مجلس با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده، گفت: بسته خوبی برای روان‌سازی ارتباط بین صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده که در این باره این بسته توضیحاتی به نمایندگان مجلس ارایه شد. رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: سه هفته پیش هم گفتم، افرادی که در بازار ارز هستند مسائل ریسک را در نظر بگیرند. ممکن است تغییرات مهمی در بازار رخ ‌دهد و به تدریج به سمت ثبات پیش خواهد رفت. وی ادامه داد: بانک مرکزی هم در کنار آنهاست تا وضعیت تجارت خارجه در شش ماه دوم سال بهتر شود. رییس بانک مرکزی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که با نمایندگان مجلس مورد بحث قرار گرفت درباره اثر نرخ سود بانکی در بازار سرمایه بود. وی افزود: شرایط اقتصادی، اجتماعی و انتظارات تاثیرگذار است و توانستیم تاثیر خوبی در بازار ارز داشته باشیم. همتی درباره تداوم ریزش نرخ ارز در بازار گفت: با توجه به فشارهای دولت امریکا، تجارت خارجی ایران و مبادی ارزی تحت تاثیر قرار گرفته که امیدواریم با اتخاذ تدابیری شاهد آن باشیم که این روند بهتر شود. رییس بانک مرکزی ادامه داد: سه هفته پیش هم گفتم افرادی که در بازار هستند مسائل ریسک را در نظر بگیرند. تغییرات مهمی در بازار رخ می‌دهد و به تدریج به سمت ثبات پیش خواهد رفت.

بسته جدید ارزی در راه است
پیش‌تر همتی در یادداشت صفحه مجازی خود از ارایه جزییاتی در خصوص بسته جدید ارزی گفته بود. او درباره مقررات جدید تسهیل روند برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی و کنترل نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی نوشت: «بر مبنای تقاضای فعالان اقتصادی بخش خصوصی و برای تسهیل برگشت هر چه بهتر ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد و به‌طور ویژه، تامین مواد اولیه و نیازهای وارداتی واحدهای تولیدی کشور، مقررات مورد نظر در این خصوص به تایید ستاد اقتصادی دولت رسید که جزییات آن هفته آینده اعلام می‌شود.» همتی اعلام کرد: «همان‌گونه که قبلا اعلام و پیش‌بینی می‌شد، عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و روند معاملات حواله‌های ارزی رشد خوب و قابل توجهی پیدا کرده است. در بسته جدید در کنار توسعه روش واردات در مقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص، بر تقویت سامانه نیما به عنوان محور مبادلات مربوط به حواله ارزی تاکید شده است.»

223224

منبع: اعتماد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علیرضابرهانی
    0

    با سلام نتیجه عملی این جلسات نشان خواهد داد که کارآیی این تصمیمات تا چه حد است.کماکان نتایج ، حداقل در کوتاه مدت تاثیری بر معیشت طبقات متوسط و ضعیف جامعه نداشته و ملت صبور و نجیب کماکان صبر پیشه کرده و چشم براه گشایش وعده داده شده اند و صد البته که "به عمل کار برآید، به سخندانی نیست." "یا ایهاالذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلوت ان الله مع الصابرین"

  • .
    0

    به همین خیال باش. اگر بایدن باشه و قیمت بیاد پایین . لطفا به حساب مدیریت فاجعه بار خودتون نذارین

  • فقط حرف درمانی
    0

    آره . حدس من هم همینه که تغییرات مهمی در راهه . آره . من هم چشم بسته دارم غیب میگم . بله قرصهام رو خوردم . شما هم قرصهاتو بخور . حرف درمانی فقط آره ؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها