روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

محدودیت‌های جدید در ۲۵ مرکز استان و ۴۶ شهرستان اعمال می‌شود

رییس جمهوری از تصمیم دولت برای تمدید محدودیت‌های کرونایی در ۴۳ شهرستان کشور خبر داد و گفت:‌ برای ٢۵ مراکز استان تصمیماتی گرفته شد که از روز چهارشنبه این هفته تا جمعه بعد از آن برای مراکز این استان‌ها اعمال می‌شود. 

محدودیت‌های جدید در ۲۵ مرکز استان و ۴۶ شهرستان اعمال می‌شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و فرارسیدن هفته وحدت گفت: هفته قبل جلسه ستاد ملی کرونا در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد و ایشان نکات مهمی را درباره ستاد ملی و اقدامات که باید انجام شود، مطرح کردند.

وی ادامه داد: ایشان همچنین نکات مهمی درباره وحدت در جامعه و مراعات اخلاق اسلامی بیان کردند که در هر دو بخش، این نکات برای ما راهنما و راهگشا خواهد بود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه مصوبات امروز ستاد ملی کرونا را سخنگوی ستاد بیان می‌کند، اظهار داشت: برای آنکه در برابر این بیماری موفق شویم، همه باید به وظایف خود عمل کنیم؛ به این معنا که دولت به معنی عام کلمه وظایفی دارد و بهداشت و درمان به عنوان بخشی که در میدان این مبارزه است، وظایف خاصی دارد. بنابراین بخشی از این وظایف برعهده دولت است، چه تجهیزاتی که باید تولید یا خریداری شود و چه کاری که کادر بهداشت و درمان انجام می‌دهد.

روحانی با بیان اینکه بخش دیگر از کار برعهده مردم است، تصریح کرد: اگر مردم با همه توان به صحنه نیامده و همکاری نکنند، در برابر این بیماری موفق نمی‌شویم. مهمترین مسئله همکاری و همراهی مردم و مراعات و اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هاست. وی افزود: تولیدکنندگان نیازمندی‌های جامعه و تامین‌کنندگان منابع مالی برای اداره کشور و بهداشت و درمان در این زمینه‌ها برای تولید و تامین منابع مالی باید اقداماتی انجام شود.

به گفته رییس‌جمهور، یکی از نواقصی که در گذشته داشتیم این بود که مصوبات مهم و خوبی که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ می‌شد ولی خوب و دقیق اجرا نمی‌شد یا اصلا اجرا نمی‌شد. به همین خاطر، مقام معظم رهبری دستور دادند قرارگاه عملیاتی که تمامی مصوبات تا در مراحل نهایی دنبال و اجرا کند و آنجایی که نیازمند ضمانت‌های اجرایی دارد، توسط ضابطین قوه قضاییه و ماموران نظارتی انجام شود.

روحانی با اشاره به ضرورت اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا تاکید کرد: باید نظارت شود که این مصوبات در بخش های دولتی و در جامعه به خوبی اجرا می شود؛ آیا با متخلفان در هر کدام از این بخش ها برخورد می‌شود؛ آیا مبتلایان که باید در قرنطینه باشند و رعایت نمی‌کنند و در جامعه حضور پیدا می‌کنند، برخورد می‌شود؟

رییس جمهوری تصریح کرد: در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم که متخلفان کرونایی باید جریمه شوند که باید پیگیری شود چند نفر جریمه شده اند چه افرادی این وظیفه را به دوستان دارند و چگونه باید به مامور اطاع رسانی شود؛ آیا مبتلایان حتما قرنطینه می‌شوند؟ که این مسائل باید در قرارگاه عملیاتی پیگیری شود که فرد مبتلا و افراد نزدیک به او که در تماس بودند بررسی، شناسایی و آزمایش شوند.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید بررسی و پیگیری کنیم گروه‌های آسیب پذیر و سالمندان و آنهایی که بیماری زمینه ای دارند در چه وضعیتی هستند، گفت: در همین جلسه امروز هم بحث شد و میان مبتلایان و فوتی‌ها در ایران و کشورهای دیگر مقایسه صورت گرفت و ما دیدیم کشورهایی که نسبت به سالمندان و بیماری‌های زمینه‌ای کار ویژه‌ای انجام داده‌ و کنترل کردند، تعداد مرگ و میر در آنها بسیار پایین است.

آمار ما هم نشان می‌دهد که ۸۸ درصد فوتی‌ها از سالمندان و یا افرادی هستند که دارای بیماری زمینه‌ای دارند. در اینجا می‌توانیم بگوییم که غیر از انضباط اجتماعی و مسئولیت اجتماعی که این دو بسیار مهم است، اعمال حاکمیت هم باید در کنار آن قرار بگیرد

اعمال حاکمیت در کنار انضباط و مسئولیت اجتماعی

روحانی افزود: آمار ما هم نشان می‌دهد که ۸۸ درصد فوتی‌ها از سالمندان و یا افرادی هستند که دارای بیماری زمینه‌ای دارند. در اینجا می‌توانیم بگوییم که غیر از انضباط اجتماعی و مسئولیت اجتماعی که این دو بسیار مهم است، اعمال حاکمیت هم باید در کنار آن قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم فقط به اینکه جامعه ما انضباط دارد یا مردم ما احساس مسئولیت می‌کنند، اکتفا کنیم و کار دیگری را انجام ندهیم مخصوصاً الان در ایامی که با آن مواجه هستیم و از دوران ماه محرم، صفر و ایام عزا عبور کرده‌ایم و بیشتر مجالس جشن، سرور، دورهمی‌ها، عروسی‌ها برقرار می‌شود این مقررات باید دقیق اجرا و پیاده شود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر کسی می‌خواهد عقد یا عروسی بگیرد ما باید به وی پروتکل و دستورالعمل به بدهیم که در کجا، چند نفر و چطور باید این مراسم‌ها را برگزار کند. این فرد باید کاملا بداند چگونه باید مراقبت کند، و اگر پروتکل‌ها را رعایت نکرد،‌ چطور باید جریمه شود، چرا که آن فردی که دعوت کننده است، با یک فردی که خودش وظیفه خودش را انجام نداده بود، متفاوت است.

روحانی ادامه داد: این شخص در واقع مردم را به یک جمعیتی دعوت کرده، از آنها پذیرایی کرده و هم آنها را مبتلا کرده است. همه اینها با هم است و باید با این موارد برخوردهای قاطعی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که داشتیم این بود که می‌بایست اطلاعات و زنجیره اطلاعات در کنار هم قرار بگیرد و تکمیل شود. چگونه باید کسی که مبتلا می‌شود و باید قرنطینه ‌شود را کنترل کنیم، الان کجاست، آیا در محل قرنطینه است یا بیرون آمده یا به مسافرت رفته است.

رییس جمهوری تصریح کرد: در این زمینه رهگیری لازم است و این رهگیری و مراقبت بر دوش امکاناتی است که وزارت ارتباطات دارد و الان با همکاری‌هایی که میان وزارت بهداشت و درمان و وزارت ارتباطات به وجود آمده، این کار می‌تواند صورت بگیرد.

روحانی اضافه کرد: در جلسات گذشته هم تاکید کردیم کسی که قرنطینه می‌شود، محله باید وی را یاری کند، یعنی یاری محله باید به کنار قرنطینه بیاید. یک فردی، یک پیرمرد یا پیرزنی که در خانه هستند ما می‌گوییم که خارج نشوید، سن شما بالاست. محله باید به آنها کمک کند. اینکه چه نیازمندی‌های اینها در اختیارشان قرار بگیرد. اینجاست که ما به دستورالعملی برای محله نیاز داریم و بسیج می‌تواند نقش بسیار ارزشمندی را در محله‌های مختلف ایفا کند.

وی ادامه داد: افرادی که به آنها که می‌گوییم، که شما باید ۱۵ روز در خانه بمانید، فردی است که کار روزمره انجام می‌دهد و این ۱۵ روزی که وی را قرنطینه می‌کنیم برای زندگی دچار مشکل می‌شود. در اینجا ما باید بیمه‌های ویژه‌ای را برای اینگونه افراد تعریف کنیم، افرادی که از فعالیت‌ها بازداشته می‌شوند و بتوانیم آنها را یاری و کمک کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: در جلسه امروز ستاد ملی کرونا امروز تصمیمات مهمی برای محدودیت گرفتیم این تصمیمات نسبت به ٢۵ استان با شرایط خاص و برای ۴۶ شهرستان با شرایط متفاوت و مختلف اجرا می‌شود.

رییس جمهوری بیان کرد: ۴٣ شهرستان قبلی که برای آنها محدودیت قائل شده بودیم، تمدید شد و برای ٢۵ مراکز استان تصمیماتی گرفته شد که از روز چهارشنبه این هفته تا جمعه بعد از آن به مدت ١٠ روز برای مراکز این استان‌ها اعمال می‌شود.

روحانی گفت: در این محدودیت‌ها آن دسته از فعالیت‌های گروه ٣ و ۴ که عمدتا آموزشی و محل تجمع است برای آن ١٠ روز ممنوع می شود و همه این موارد توسط سخنگوی ستاد ملی کرونا برای مردم تشریح می شود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • دست فروش
    0

    عمرا من رعایت نمیکنم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نکن سینه قبرستان

  • آخه چجوری حساب میکنی ؟
    0

    عشقم شما میگین مراکز تهیه غذا مثه ساندویچی ها و شهر بازی ها و .... تعطیل باشن !!؟؟ اول که در تهران همه باز هستن و فعال دوما اخر سال که ازشون مالیات میخایی ( مامور مالیات توی فیلم رابین هود اصلن یادم نمیره ) مالیاتت رو چجوری بدهند ؟ طرف نصف سال بدستور شماها تعطیله بماند که خرج زن بچش و کرایه محل کار و کرایه خونه و گرون شدن دلار و .... اذیتش میکنه مالیاتت رو چجوری بدهد !!!؟؟

  • بهمن
    0

    خلاصه تصمیم ها : باید اینطور شود باید آنطور شود . باید بررسی شود .نباید آنطور شود. باید انجام گیرد . نباید بشود. ای دریغ از یک حرف قاطع

  • داروغه
    0

    بعد ۱۳آبان قرنطینه شروع میشه

  • رضا
    0

    اطلاع رسانی شامل یک مشت حرف های کلی بود که هر روز تکرار میشود و مردم را بیشتر خسته و قانون گریز می کند

  • مش جمعه
    0

    دیگر گوش شنوا برای حرف های شما نیست .منم متن را سطحی نگاه کردم.چرا اینقدر کلی گویی و تکراری؟ یک نیم نگاهی به کشورهای موفق در حیطه کرونا مثل کره جنوبی و کویت و امارات وژاپن و چین بکنید چگونه موفق شدند.دولت از خودش کمی مایه بگذارد نه اینکه فقط مردم در مشقت باشند.

  • مهرداد ناظم
    0

    13 آبان مردم رو بکشونید بیرون ، بعد بگید بخاطر مسافرت بوده ، موج بعدی ایشالا دامن تک تک مسئولین نظام رو بگیره که اینقدر غاصب و تشنه قدرت هستند ، لامصب ها ول کنید همتون برید سوریه همونجا کشور تشکیل بدید از دستتون آسایش نداریم.

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی چرا ماسک نزده

  • احمد
    0

    سلام ذکر چند نکته برای قوه مجریه اونچه که الان حایز اهمیت هست اینه که ایست و بازرسی تشکیل بدیم و مسیرها رو ببندیم عبور فقط با جواز برای کامیون و خودروهای حاوی بار حالا اگه مورد اورژانسی بیماری چیزی بود هم که فرق میکنه بغیر از این چرا جلوی مسافران رو نمیگیرید. الان یه علت عمدا بعد از تجمعات این انتقال شهر به شهر هست. الان اینجا تالار عروسی هست هرشب عروسیه چرا کسی جلوشو نمیگیره چرا کسایی که در شمال به مردم خونه اجاره میدن رو نفری 3 تا 5 میلیون جریمه نمیکند تا درس عبرت بشه شما میگید تجمع باشه با رعایت پروتکل بهداشتی ولی کسی رعایت نمیکنه زدن ماسک هم یک دلگرمی هست. بهترین راه عدم تجمعه. دولت که فقط میگوید ما باید بر کرونا غلبه کنیم.!!! چجوری؟ با تعطیل کردن هم راه به جایی نمیبرید چون مردم میرن مسافرت. اگه رفت امدهای داخل استانی و خارج استانی کم بشه و هر شهر مثل یک جزیره باشه اونوقت میشه گفت میتونید کنترل کنید. تنها راه برخود قاطع هست. جریمه نقدی، جارو زدن کف خیابان ها، عذرخواهی از مردم و.... را برای متخلفان در نظر بگیرید تا بلکه کمی بیشتر رعایت کنند و گرنه زمستان روزی 10 هزار مبتلا حداقلش هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها