خبری تکان‌دهنده در ردِ نظریه ایمنیِ بعد از کرونا

پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که سطح پادتن‌ها خاص ویروس کرونا در تابستان درمیان بریتانیایی‌ها کاهش یافت که گویای این است که ایمنی بعد از ابتلا، تأثیر دراز مدت نداشته و احتمال کاهش ایمنی در جامعه بالا می‌رود.

خبری تکان‌دهنده در ردِ نظریه ایمنیِ بعد از کرونا

پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که سطح پادتن‌ها خاص ویروس کرونا در تابستان درمیان بریتانیایی‌ها کاهش یافت که گویای این است که ایمنی بعد از ابتلا، تأثیر دراز مدت نداشته و احتمال کاهش ایمنی در جامعه بالا می‌رود.

دانشمندان امپریال کالج لندن، پادتن‌های بدن مبتلایان بعد از موج نخست کرونا در مارس و آوریل گذشته را رصد می‌کنند.

بر اساس این پژوهش، انتشار پادتن‌ها به یک چهارم کاهش یافته و از 6٪ از اهالی در اواخر ژوئن به 4.4٪ در سپتامبر رسید. این امر می‌تواند احتمال کاهش ایمنی اهالی را در موج دوم در هفته‌های اخیر، افزایش دهد که مسئولان امر را به اجرای تدابیر قرنطیه عمومی و محدودیت‌های داخلی واداشت.

با وجود پیچیده بودن موضوع ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا، سلول‌های نوع «تی» و «بی» می‌توانند بر تولید سریع پادتن‌ها در حمله مجدد ویروس، تأثیر مثبت بگذارند. به گفته پژوهشگران، تجربه بدست آمده از شناخت ویروس کرونا نشان داده‌است که ایمنی به‌دست آمده ممکن است دیرپا نباشد.

ویندی بارکلی مدیر بخش بیماری‌های همه‌گیر در امپریال کالج لندن به خبرنگاران گفت: «ما قادریم پادتن‌ها را مشاهده کنیم که کاهش می‌بایند و ما می‌دانیم که پادتن‌ها به خودی خود می‌تواند ایمنی را بالا ببرند.»

او افزود: «از سوی دیگر مایلم بگویم که در سایه دانشی که ما از شکل دیگر ویروس کرونا داریم، به نظر خواهد رسید که گویی ایمنی بدن با همان میانگین کاهش پادتن‌ها، کاهش می‌یابد و این شاخصی است که بیانگر صعف ایمنی در سطح اهالی است.»

این پژوهش روشن ساخته، کسانی که ابتلایشان به کووید 19 از طریق آزمایش واکنش پلیمر زنجیره ای «پی سی آر» ثابت شده، کاهش پادتن‌های بدن آنها در مقایسه با کسانی که علائم این بیماری در آنها پدیدار نشده یا هنوز نمی دانتد که بیمار شده‌اند، چندان روشن نیست.

هیچ گونه تغییری در سطح پادتن‌ها درمیان کسانی که درعرصه بهداشتی فعال هستند، مشاهده نشده و احتمال ابتلای مجد آنها به ویروس ممکن است، پائین بیاید.

این پژوهش، موید کاوش‌های مشابه انجام گرفته در آلمان است که طی آن اکثریت غالب مردم، فاقد پادتن‌های کووید 19 حتی در اوج شیوع بیماری بودند و پادتن‌ها چه بسا در میان کسانی که بدنشان مولد آنها بوده، کاهش یابد.

امپریال کالج لندن در پژوهش خود به آمارگیری کامل از 365 هزار فرد بالغ استناد کرده که به شکل گتره‌ای انتخاب شده بودند.

به گفته بارکلی، کاهش سریع پادتن‌ها ضرورتاً تأثیر منفی بر کارآمدی واکسن‌هایی نخواهد اشت که هم‌اکنون درمرحله آزمایش‌های بالینی هستند. وی افزود: «واکسن خوب چه بسا خیلی بهتر و کارآمدتر از ایمنی طبیعی باشد.»

منبع: برترین ها

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها