واکنش نعمت احمدی به ماجرای "مهرداد سپهری"

مامور متخلف از قدرت خود بیش‌ از اندازه سوءاستفاده کرده/ ماجرای مهرداد سپهری، مصداق بارز قتل عمد است

پس از ماجرای رفتار زننده مامور حراست پالایشگاهی در آبادان با دختر آبادانی، جان باختن جوان مشهدی حین انتقال توسط ماموران نیروی انتظامی هم یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات روزهای اخیر بوده و بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.

مامور متخلف از قدرت خود بیش‌ از اندازه سوءاستفاده کرده/ ماجرای مهرداد سپهری، مصداق بارز قتل عمد است

پس از ماجرای رفتار زننده مامور حراست پالایشگاهی در آبادان با دختر آبادانی که واکنش‌های زیادی را در میان افکار عمومی به دنبال داشت، جان باختن مهرداد سپهری، جوان مشهدی در خراسان رضوی ، حین انتقال توسط ماموران نیروی انتظامی هم یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات روزهای اخیر بوده و بازتاب‌های گسترده‌ای را در میان مردم در پی داشته است.

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل برجسته دادگستری با اشاره به این مسئله اظهار داشت: این مسئله از نظر من به معنای واقعی، یک ضایعه بوده و متاسفانه، سلسله موضوعاتی از این دست که مشابه آن، قبل‌تر در آبادان و شیروان رخ داده، نشانگر کاهش ضریب تحمل پلیس است. از طرفی هم باید پذیرفت که فضای مجازی، توانمندی خود را به منصه ظهور رسانده و این فضا است که واقعیات‌ها را در منظر مردم نشان داده و واکنش‌ آن‌ها را به نمود برساند.

حادثه جان باختن مهرداد سپهری از بدو الی الختم، جلوی چشم مردم اتفاق افتاده و بخشی از آن هم در صدا و سیما بازتاب پیدا کرد که کاش، نمی‌کرد. چرا که پرونده هنوز در جریان رسیدگی بوده و صدا و سیما در جهت محکومیت متوفی حرکت کرد.

در این ماجرا، پیداست که یک درگیری و اتفاقی رخ داده و طبعا بنا بوده تا با حضور پلیس 110 حل و فصل و رسیدگی شود. نکته مهم در این ماجرا، نحوه برخورد پلیس در منظر مردم است که قاعدتا باید با زدن دستبند به دستان متهم، او را بدون هیچ کدام از این ماجراها به محل مراجع انتظامی منتقل می‌کردند.

مامور متخلف از قدرت خود بیش‌ از اندازه سوءاستفاده کرده

این مامور خاطی از قدرت خود، بیش از اندازه سوءاستفاده کرده است. ضرب و شتم، توهین و همه این‌ها برابر قانون، مستوجب مجازات است. این مامور از دو وسیله‌ای در این ماجرا استفاده کرده که قاعدتا کارکرد آن برای دفاع بوده و کاربرد تهاجمی ندارد. وسیله‌ای به مانند شوکر یا افشانه فلفل برای دفاع شخصی پلیس بوده و نه برای برخورد با متهم.

این مامور از این وسایل به عنوان وسیله‌ای برای حمله به شخصی استفاده کرده که دستانش بسته بوده و توانی برای آنچه تهاجم و حمله به پلیس عنوان شده، نداشته است. بعد هم متهم را زنده به خودروی پلیس منتقل کرده‌اند که با توجه به رفتارهایی که در مقابل انظار عمومی با وی داشتند، مشخص نیست که در خودرو چه اتفاقاتی افتاده که منجر به مرگ متهم شده است.

رسیدگی به تخلف مامور خاطی در دادسرای نظامی، خلاف اصل 172 قانون اساسی است

بحث دیگر ماجرا نیز به مسئله پرونده در حال رسیدگی ماجرا برمی‌گردد. ما در اصل 172 قانون اساسی، دادسرا و دادگاه اختصاصی نظامی داریم که وظیفه رسیدگی به جرائم خاص نظامیان را بر عهده دارد. صراحت این اصل قانونی می‌گوید که به جرائم عمومی و اتهاماتی که به عنوان ضابط توسط نیروی نظامی صورت گرفته در دادسرای عمومی رسیدگی می‌کند.

حال من تعجب می‌کنم که چطور رسیدگی به تخلفات مامور خاطی بر خلاف صریح اصل 172 قانون اساسی در دادسرای نظامی صورت گرفته است؟ از همین ابتدا باید صلاحیت دادگاه و صلاحیت مرجع رسیدگی، حسب قانون در نظر گرفته شود.

صلاحیت دادسرای نظامی از دو باب در نظر گرفته می‌شود. اینکه، موضوع، نظیر تمرد یا امثالهم باید نظامی باشد یا اینکه شخص نظامی باشد. در این ماجرا، شخص متخلف نظامی بوده ولی صراحت اصل قانونی عنوان می‌کند که به جرائمی که در مقام ضابط انجام می‌شود باید در دادسرای عمومی رسیدگی شود.

ماجرای مهرداد سپهری، مصداق بارز قتل عمد است

در جای دیگری، عنوان شده که مثلا فرد متوفی، اقدام به فحاشی کرده یا مواردی از این دست. اینکه فردی فحاشی هم کند که نمی‌توان او را کشت! نهایتا بر فرض اینکه فحاشی هم صورت گرفته، باید صورتجلسه شده و به آن رسیدگی می‌شد. به نظر من، قطعا این مسئله، مصداق بارز قتل عمد بوده است.

مسئله دیگر، اینکه مثلا درباره فردی مثل جورج فلوید اتفاقی توسط پلیس آمریکا رخ داده و واکنش‌های زیادی را در پی داشته و درباره موارد اینچنینی، واکنشی را شاهد نیستیم. به هر حال، مرغ همسایه همیشه غاز است. وقتی حرکت خلافی در جبهه مخالف ما صورت می‌گیرد، آن را جلوی آینه گذاشته و برجسته می‌کنیم ولی هر عملی که در کشور خودمان رخ می‌دهد، آن را پنهان می‌کنیم.

منبع: امتداد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • رطط
    0

    فردا میری پیش نسرین ستوده

  • کردستان .قهرمان
    0

    به نظرم قوه قضایه بایدزیادبه مامورگیرندن چون باعث میشه دیگه ماموران جدی نگیرن وارازل اوباش هاظهورکنن اگه مردک خلاف کارنبود ماموراین کارونمیکرد ول کنید تااین متهم به سزای اعماش برسه.درودبه بچه های نیروانتظامی ازتون حمایت میکنیم

  • گرگ پیر
    0

    اتفاقامن دیدم فیلم خوبش کردمامور این معتادین همه شون هرچقدرهم بزنیشون زبون درازترمیشن وحرکات مسخره درمیارن حتی تودزدی میگیریشون حرکات و وضعیتی درمیارن که انگارخودت دزدی کردی نه اونا بایدبزنی اتفاقاتابمیرن معتادکمتر انگل کمتر

    نظرات شما -
    • ب گرگ پیز
      0

      گرگ خرف به مشکلات کودکیت فکر کن و عقده گشایی کن.پس ما هم با اون آمریکایی که زان و بر گردن سیاه پوست گذاشت چه فرقی داریم جز این که آنها با بزه کار برخورد کرده و ما بزه را تشویق کرده و ..

    • ب گرگ پیز
      0

      گرگ خرف به مشکلات کودکیت فکر کن و عقده گشایی کن.پس ما هم با اون آمریکایی که زان و بر گردن سیاه پوست گذاشت چه فرقی داریم جز این که آنها با بزه کار برخورد کرده و ما بزه را تشویق کرده و ..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها