سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

۱۰ سوال از «ظریف» درباره پرونده ترکمن‌ گاز

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ضمن تشریح ۱۰سوال از «ظریف» درباره پرونده ترکمن گاز و محکومیت ایران، نوشت: حجم روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان قبل از این پرونده چقدر بوده و اکنون چه میزان است؟

۱۰ سوال از «ظریف» درباره پرونده ترکمن‌ گاز

مالک شریعتی به تشریح ۱۰ سوال از وزیر امور خارجه در موضوع شکایت ترکمنستان از ایران در پرونده ترکمن‌گاز پرداخت.

مقدمه و متن سوالات نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون انرژی از وزیر امور خارجه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

وزیر محترم امور خارجه

جناب آقای دکتر ظریف

باسلام و احترام.

همانطور که مستحضر هستید در پی شکایت ترکمنستان از ایران در پرونده ترکمن گاز، ایران محکوم و از تاریخ ۴ تیرماه ۹۹ ملزم به پرداخت کل بدهی خود بصورت نقدی و یکجا و نیز خسارت تاخیر ۷.۵ درصدی شده است.

۱. آیا از نظر وزارت امورخارجه ایران در این پرونده پیروز شده است یا محکوم؟

۲. علت ناراحتی ترکمنستان از رفتار مقامات ایران در این خصوص و اصرار بر شکایت چه بوده است؟

۳. وزارت امورخارجه چه اقدامی برای اصلاح روابط فیمابین انجام داده است و چرا در حفظ روابط اقتصادی با ترکمنستان موفق نبوده است؟

۴. آیا درست است اسفند ۹۴ روسای جمهور دو کشور برای پرداخت بدهی ایران به صورت تهاتر کالا و خدمات توافق نموده اند؟ چرا این موضوع از سوی وزارت نفت عملیاتی نشد؟

۵. در سفر فروردین ۹۶ شما به ترکمنستان درباره توافق با ترکمن گاز چه مذاکره‌ای صورت گرفت و چرا تفاهم شما در ایران مورد موافقت وزارت نفت قرار نگرفت؟

۶. محتوای مذاکرات دی‌ماه ۹۶ معاونت اقتصادی وزارت کشور با طرف ترکمنی چه بود؟ دستور رئیس جمهور دراین باره چه بود و چرا وزارت نفت قبول نکرد؟

۷. در سفر ۹۷ وزیرخارجه ترکمنستان به ایران چرا توافق حاصل نشد؟ آیا درست است شرکت ملی گاز ایران طرف ترکمنی را به شکایت به دیوان داوری تهدید نمود و تقاضای آن‌ها برای حل موضوع را با مذاکره نپذیرفت؟ آیا درست است که نظر کارشناسی وزارت امورخارجه این بود که در صورت ارجاع به داوری، ایران محکوم خواهد شد، ولی وزارت نفت با اصرار بر پیروزی قطعی این نظریه را نپذیرفته است؟

۸. مشروح مذاکرات آقای واعظی در سفر شهریورماه ۹۷ به ترکمنستان چه بود و نتیجه آن چه بود؟ آیا پیشنهاد طرف ترکمنی برای وارادت یک میلیارد دلار کالا از ایران و اجرای چندین پروژه در آن کشور به جای بدهی صحت دارد و چرا مورد موافقت قرار نگرفت؟

۹. آیا درست است که وزارت نفت به وزارت خارجه و رئیس جمهور و سایر مقامات عالی نظام اطمینان داده بود که نه تنها محکوم نمی‌شویم که بیش از ده میلیارد دلار هم طرف مقابل محکوم خواهد شد؟

۱۰. حجم روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان قبل از این پرونده چقدر بوده است و اکنون چه میزان شده است؟ آیا کاهش از بیش از چند میلیارد دلار به زیر چند صد میلیون دلار صحت دارد؟ آیا مجموع روابط اقتصادی دولتی و خصوصی ایران با ترکمنستان در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارد؟

باتشکر

مالک شریعتی: نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها