تحقیق و تفحص از سازمان تجاری و صنعتی اروند کلید خورد

نمایندگان با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه تجاری و صنعتی اروند موافقت کردند.

تحقیق و تفحص از سازمان تجاری و صنعتی اروند کلید خورد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه تجاری و صنعتی اروند در دستور کار قرار گرفت که نمایندگان با آن موافقت کردند.

سید محمد مولوی، نماینده آبادان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه تجاری و صنعتی اروند گفت: سازمان منطقه آزاد اروند در مرداد ۸۴، محل تلاقی دو رودخانه بزرگ اروندرود و کارون و در مجاورت کشورهای عراق، کویت و در نزدیکی بصره دومین استان عراق شروع به کار کرد.

او ادامه داد: این سازمان منطقه آزاد فرصت و هدیه نظام و حاکمیت به مردم نجیب آبادان، خرمشهر و خوزستان بود. متأسفانه با بی‌برنامگی، بی‌دقتی و بی‌تعهدی هیچ حاصلی جز فقر، گرانی و خرابی به بار نیاورد. پیش‌بینی حاکمیت و قانون‌گذار بر این بود که با واگذاری اختیارات ویژه، زمینه رشد و توسعه در منطقه ایجاد کنند، ولی متأسفانه به جای پرداختن به اصول اساسی، به موضوعات جزئی ورود کردند و به جای انضباط کاری، روش ملوک‌الطوایفی را دنبال کردند و روش ارباب و رعیتی جایگزین خدمتگزاری شد.

مولوی اظهار کرد: این تحقیق و تفحص یک بار در مجلس نهم تصویب شد، اما متأسفانه در راهروهای مجلس گم شد و نامی نیک برای مجلس باقی نگذاشت. همان تحقیق و تفحصی که مدارک و مستندات قوی داشت، خاطره‌ای تلخ گذاشت و کام مردم آبادان و خرمشهر خوزستان را هم تلخ کرد. باید در همان روز برخورد قاطع و قانونی می‌شد تا این همه گستردگی و حیف و میل در اموال به وجود نیاید. امروز مدیرعامل وقت باز هم می‌گوید مجلس هیچ کاری نخواهد کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس بیان کرد: حضورم اینجا از روی حب و بغض نیست؛ روزی از استاندار خوزستان انتقاد کردم و شاهد بودید در ارزیابی وزارت کشور، استانداری خوزستان در شاخص های عمومی و اختصاصی باز هم رتبه آخر را گرفت. مردم آبادان و خرمشهر از عملکرد منطقه آزاد به ستوه آمدند.

او با تشکر از بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات به دلیل ورود به این مسئله گفت: این نهاد گزارشی در خصوص منطقه آزاد تهیه کرد و آن را در تاریخ ۹ مهر ۹۹ در اختیار من قرار داد. دیوان محاسبات تخلفاتی را به صورت مستند بررسی کرده است. چه کسی اجازه داده است ۱۳۵ خودرو خریداری و در سطح استان توریع کنید؟ با کدام مجوز بوده است و به کدام قانون؟ چه کسی به شما اجازه داده است لهستان، سوئد، هلند و سایر کشورها را محل سفرهای خارجیتان کنید؟ کاش سری به شهرستان‌های خرمشهر و مناطق محروم آبادان می‌زدید؟

مولوی تصریح کرد: چه کسی به شما اجازه داده است که به حدود ۲ هزار نفر وام با بهره ۸۴ درصد بدهید؟ چه کسی اجازه داد ۳۴ حساب دولتی و غیردولتی داشته باشید و چه کسی اجازه داده با سرمایه منطقه آزاد، از وجوه منطقه آزاد در بانک تجارت در آبادان سپرده گذاری کوتاه مدت کنید و سود را بین خودتان تقسیم کنید؟

نماینده مردم آبادان در مجلس تأکید کرد: مسئولان ارشد وزارت منطقه آزاد با قرار وثیقه چند میلیاردی آزادند و همچنان در سمت شان باقی هستند. ۴ پرونده در شعبه ۲ بازپرسی اهواز و دو پرونده در شعبه ۲ بازپرسی خرمشهر وجود دارد.

او یادآور شد: آیا رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از زیر مجموعه کاری خود خبر ندارند؟ منطقه آزاد آمده بود تا توسعه و عمران ایجاد کند؛ پس چرا پس از سال‌ها آبادان ۲۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب ندارد و چرا ۱۸۰ کیلومتر شبکه فاضلاب آبادان فرسوده است؟ به چه دلیل ۷۰ نقطه فاضلاب خرمشهر آسیب دیدگی شدید دارد؟

مولوی گفت: منطقه آزاد آمده بود تا اشتغال سالم و مولد ایجاد کند، اما میزان بیکاری آبادان و خرمشهر از استان بالاتر است. به جای رونق‌بخشی تجارت، شاهدیم ۱۴۰۰ شناور تجاری در بنادر خرمشهر، آبادان، اروند و غیره به زیر ۱۵۰ شناور رسیده است.

او تصریح کرد: نمی‌گذاریم دست‌های آلوده روند مدیریت‌های آبادان و خرمشهر را بگیرند. پافشاری می‌کنیم که اختاپوس های سیاسی و اقتصادی محلی برای ورودشان نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها