سه دستور کار مشترک بایدن و ترامپ در پساانتخابات درباره ایران

یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقابت ها به اوج خود رسیده و مخالفان و حامیان ترامپ در دو ایالت با هم درگیر شدند.

سه دستور کار مشترک بایدن و ترامپ در پساانتخابات درباره ایران

در تازه ترین نظرسنجی های منتشر شده جو بایدن از دونالد ترامپ همچنان پیش است. نظرسنجی که توسط دالاس مورنینگ نیوز و دانشگاه تگزاس انجام شده است بایدن در ایالت تگزاس با اختلاف 3 درصدی از ترامپ پیش است. نکته مهم اینجاست که از سال 1976 در این ایالت مردم آمریکا هیچگاه به نامزد حزب دموکرات رأی نداده اند.بدین ترتیب 48% از رأی دهندگان به جو بایدن رأی دادند و 45% نیز به ترامپ رأی دادند.این نظرسنجی نشان می دهد که بایدن توانسته است نظر رأی دهندگان مستقل و همچنین لاتین تبارها را به خود جلب کند.

به گزارش گاردین، نمودار زیر که وضعیت نظرسنجی ها را از ماه آپریل تا اکتبر(ماه کنونی) نشان می دهد، بیانگر پیشتازی بایدن است.

سه دستور کار مشترک بایدن و ترامپ در پساانتخابات درباره ایران

طبق نظرسنجی تازه ای که توسط رویترز و ایپسوس از 13 تا 20 اکتبر منتشر شده 43% از حامیان بایدن در صورت پیروزی ترامپ نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت. طبق این نظرسنجی 41% از مردمی که خواستار پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر هستند در صورت پیروزی جو بایدن نتایج را نخواهند پذیرفت.

همچنین گفته شده است که 22% از حامیان بایدن در صورت پیروزی ترامپ اعتراض کرده و ممکن است به خیابان ها سرازیر شوند. در آن سو 16% از حامیان ترامپ در صورت باخت او به بایدن گفته اند که حاضرند در اعتراضات خیابانی و خشونت ها شرکت کنند.

به گزارش فرانس 24، طبق نظرسنجی بریتیش پولستر، یوگاو و سعودی دیلی عرب نیوز، که از 18 کشور خاورمیانه و آفریقای شمالی انجام شده است و 3097 تن در آن شرکت کرده اند، 39% خواستار پیروزی جو بایدن و تنها 12% خواستار پیروزی دونالد ترامپ هستند. وقتی که از شرکت کنندگان در این باره پرسیده شد که کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند برای جهان عرب فرد مناسب تری باشد، 49% اعلام کردند که بایدن می تواند فرد مناسبتری نسبت به ترامپ باشد.

آخرین اخبار از رقابت های انتخاباتی

به گزارش واشنگتن پست دونالد ترامپ در اظهاراتی تازه هیلاری کلینتون وزیرخارجه سابق دولت اوباما و نامزد انتخابات سال 2016 را باهوش تر از جو بایدن دانسته است. ترامپ در گردهمایی نیوهمشایر این سوال را مطرح کرد که «آیا فکر می کنید جو خواب آلو می توانست چنین کارهایی را انجام دهد؟ نه فکر نمی کنم. هیلاری هم مدت زیادی را صرف استراحت می کرد. اما انرژی بیشتری نسبت به بایدن داشت.ترامپ در ادامه گفت: می گویند فرق هیلاری متقلب با بایدن چیست؟ خب معلوم است که هر دوی آنها متقلب هستند اما تفاوت فاحش بین این دو این است که هیلاری انرژی بیشتری داشت و باهوش تر بود.ترامپ گفت: او بسیار باهوش تر است تا این که از واژه «رقت انگیزها» استفاده کرد. من فکر می کردم خیلی باهوش تر از این ها باشد. کمپین ترامپ، کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا را که هواداران ترامپ را در انتخابات سال ۲۰۱۶ «سبد رقت انگیزها» توصیف کرده بود، محکوم کرده است.

اظهارات ترامپ در حالی مطرح می شود که هیلاری کلینتون جمهوری‌خواهانی را که در طول ریاست جمهوری ترامپ جرات مخالفت و اظهارنظر درباره او را نداشتند بزدل خطاب کرد. به گزارش آکسیوس، وی در پادکستی که امروز منتشر شد، گفت: اکثر جمهوری‌خواهان می‌خواهند فصل ترامپ بسته شود. آنها نیز همانند ما می‌خواهند شاهد رفتن ترامپ از راس قدرت باشند اما نمی‌توانند علنا این را بگویند. کلینتون گفت: این مساله می‌تواند باعث ناهنجاری شناختی شدیدی شود. این ایده رسما مرا مریض می‌کند. اینکه فکر کنم ما چهار سال دیگر شاهد سوء استفاده و نابودی نهادهایمان، خدشه‌دار شدن اصول و ارزش‌هایمان، فرسایش رهبری‌مان و خیلی چیزهای دیگر خواهیم بود، حال مرا بد می‌کند.وی در پاسخ به این سوال که آیا خواستار زندانی شدن ترامپ است یا خیر، گفت: من هرگز چنین چیزی نمی‌گویم. من برخلاف بسیاری از مردم، به اجرای قانون باور دارم.

از سویی روند پرگویی ها و ادعاهای نادرست ترامپ در روزهای نزدیک به انتخابات از شدت بیشتری برخوردار شده و به نظر می رسد ترامپ این روزها موضوعات دیگری برای لفاظی پیدا کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشتر در راستای این اظهارات غلطش گفته بود، مکزیک دارد برای ساخت دیوار مرزی پول میدهد در حالی که چنین چیزی درست نیست. او همچنین گفته که انتخاب بیمه سلامت برای کهنه نظامیان از جانب او بوده و اینکه او رقم زننده بزرگ ترین کاهش مالیاتی در تاریخ آمریکا بوده که هیچ یک درست نیستند.اینها جزو موارد برجسته از اظهارات غلطی هستند که در سراسر ریاست جمهوری ترامپ مطرح شده اند در حالی که او در روزهای آخر کمپین انتخاباتی بی وقفه اش نیز انرژی دوباره ای را برای چنین اظهاراتی به کار گرفته است.او موارد جدیدی را مطرح ساخته از جمله مدعی ارقام "باور نکردنی" در زمینه پاسخ به همه گیری کروناویروس به رغم رکورد بالای موارد ابتلا و مرگ در اثر بیماری در کشورش شده است.

همچنین رئیس دفترش نیز روز یکشنبه گفت، دولت ترامپ نمی تواند کروناویروس را تحت کنترل در آورد. او هشدارهای سیاهی در مورد تقلب در انتخابات سوم نوامبر بدون ارائه سند و مدرکی در خصوص در میان بودن هرگونه نابکاری داده است.ترامپ در تجمعات در تعطیلات آخر هفته نیز جو بایدن، رقیب دموکراتش را به عنوان سکاندار یک حزب مارکسیست که از طریق مسکو جیبهایش را با ۳.۵ میلیون دلار پول پر کرد، خوانده در حالی که چنین اتفاقی نیفتاده است.

انتشار مصاحبه تلویزیونی ترامپ با شبکه سی بی اس نیز جنجال آفرینی کرده است. این شبکه خبری شامگاه یکشنبه مصاحبه کوتاه و ناتمام خود با دونالد ترامپ را که نشان می‌دهد او در میانه گفت‌وگوها به یکباره از محل خارج شد، منتشر کرد. ترامپ پس از ۳۷ دقیقه که از طرح سوالات می‌گذشت و ظاهرا سوالات به مذاق او خوش نیامد، محل مصاحبه را ترک کرده و پنج‌شنبه گذشته کلیپ کوتاهی از آن گفت‌وگوی جنجالی را در فیس‌بوک گذاشت.شبکه سی‌بی‌اس طبق برنامه قبلی خود، یکشنبه این مصاحبه را پخش کرد و اجازه داد تا بینندگان لحظه‌ای که ترامپ به حالت قهر خارج می‌شود، ببینند. مخاطبان آمریکایی همچنین مصاحبه‌هایی با مایک پنس، جو بایدن و کامالا هریس درباره سیاست‌ها و ایده‌هایشان را مشاهده کردند.خروج ترامپ از این مصاحبه با بهت خانم لزلی شتال، مصاحبه‌کننده همراه شد که گفت: خیلی از سوالات من هنوز مانده است! امتناع ترامپ از انجام این مصاحبه در شبکه‌های اجتماعی جنجال به پا کرد و رئیس‌جمهوری آمریکا ضعیف توصیف شد. او با انتشار بخشی از مصاحبه خودش نوشت: به جانبداری، تنفر و بی‌ادبی سی‌بی‌اس نگاه کنید.

سه دستور کار مشترک بایدن و ترامپ در پساانتخابات درباره ایران

مجری شبکه سی‌بی‌اس هم یکشنبه پیش از پخش آن مصاحبه گفت: این گفت‌وگو در ابتدا مودبانه آغاز شد اما متاسفانه در پایان جنجالی شد.بعد از خروج جنجالی ترامپ، کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید با بسته‌ای در دست که از آن به عنوان "طرح مراقبت درمانی ترامپ" یاد کرد، وارد شد. خانم لزلی شتال هم گفت: این بسته سنگین بود. پر از دستورهای اجرایی و ابتکارهای کنگره اما خبری از طرح سلامت جامع نبود.این مجری بهت‌زده از مک‌انانی پرسید: و دیگر رئیس‌جمهور برنمی‌گردند؟ سخنگوی کاخ سفید هم گفت: رئیس‌جمهور به شما فرصت زیادی دادند.پس از آن مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا وارد گفت‌وگو شد و به این خبرنگار گفت که ترامپ "علاقه‌ای به بگو مگو با رسانه‌ها ندارد."

رئیس جمهور آمریکا همچنین دست به شبهه افکنی نیز زده است و از روند برگزاری انتخابات زودهنگام به شدت انتقاد کرده است. ترامپ در این راستا در توئیترش نوشت: به نظر من اشتباهات رای گیری در پنسیلوانیا عمدی از سوی فرماندار دموکرات صورت گرفته و جمهوری خواهان، به ویژه شان پرنل را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد. سیاست توام با فساد در پنسیلوانیا باید بلافاصله مورد بررسی قرار گیرد. در ضمن فیلادلفیا هم خارج از کنترل است. وی همچنین در توئیت دیگری نوشت: تگزاس، پنسیلوانیا، اوهایو و دیگران، لطفاً دقت کنید. جو (بایدن) و حزب او بلافاصله (پس از پیروزی در انتخابات) استخراج را متوقف خواهند کرد. میلیون‌ها شغل با افزایش قیمت انرژی از بین می‌رود. به ترامپ رأی دهید!

در آن سو نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید تا زنگ پایان انتخابات به صدا در نیاید، همچنان یکی از رقبا هستم و بازی دونالد ترامپ را دست کم نمی‌گیرم. جو بایدن شامگاه یکشنبه در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه خبری سی بی اس این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که همه نظرسنجی‌ها پیشتازی او را نشان می‌دهند و این مساله در سال ۲۰۱۶ هم برای هیلاری کلینتون اتفاق افتاده بود. وی افزود: صحبت‌های زیادی در این باره وجود دارد که سعی دارند انتخابات را نامشروع نشان دهند و این شگفتی را برای مردم ایجاد کنند که آیا لازم است و ارزش رفتن برای رای‌دادن وجود دارد؟ معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا، عملکرد ترامپ را در این زمینه باعث ارعاب مردم آمریکا دانست و ادامه داد: با این حال، آنچه واقعا مرا خوشحال کرده است ، مشارکت گسترده مردم در ایالت هایی است که رای گیری زودهنگام دارند.

جو بایدن درباره اظهارات خود مبنی بر ضرورت تحول و انقلاب در برخی موضوعات هم گفت: من فکر می‌کنم ما باید روش برخورد با نژادپرستی نهادی را تغییر دهیم. به عنوان مثال؛ یکی از سخت ترین چیزها، فراتر از مسائل پلیس، مساله انباشت ثروت است.وی توضیح داد: تعداد زیادی از سیاه‌پوستان آمریکایی وجود دارند که به همان اندازه سفید پوستان، موقعیت اقتصادی دارند اما فرصتی پیدا نمی‌کنند.نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا افزود: یا اگر فقط هر شرکتی را به پرداخت حداقل ۱۵ درصد مالیات ملزم کنیم، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌شود. با این پول من می‌توانم تک تک افراد واجد شرایط را با مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار به کالج چهار ساله در ایالت خودشان بفرستم. من می‌توانم اطمینان حاصل کنم که هر فردی که واجد شرایط کالج جامعه است، می تواند برود و ما هنوز مقدار زیادی پول باقی‌مانده داریم. منظور من از تغییرات مهم نهادی این است.

سه دستور کار مشترک بایدن و ترامپ در پساانتخابات درباره ایران

مجری برنامه از معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا پرسید ترامپ در کنوانسیون جمهوری‌خواهان اظهار کرد که دولت شما برای لیبرال‌ها اسب تروا خواهد بود. اوکازیو کورتز، برنی سندرز، الیزابت وارن در واقع سیاست را کنترل می‌کنند و دولت شما مترقی‌خواه ترین دولت در تاریخ ایالات متحده می‌شود.بایدن پاسخ داد: او دوست داشت که در برابر آنها رقابت کند، مگر نه؟ آقای رئیس جمهوری، شما با جو بایدن رقابت می‌کنید. جو بایدن سابقه‌ای عمیق، رفیع و موفق در مدت زمان طولانی دارد.

بایدن در پاسخ به این سوال که بزرگترین تهدید خارجی آمریکا را چه می‌داند، گفت: عدم جایگاه ما در جهان. او در برابر عموم، هر دیکتاتوری را در آغوش می‌کشد و انگشت خود را در چشم همه دوستان ما فرو می‌کند.وی افزود: شما در کره شمالی وضعیتی دارید که موشک‌های مرگبار بیشتری دارند و ظرفیت آنها بیش از گذشته شده است. شما در خلیج فارس شرایطی دارید که ایران مواد شکاف‌پذیر کافی برای بدست آوردن سلاح هسته‌ای نسبت به گذشته دارد.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا ادامه داد: متحدان ناتو را از خود دور می‌کنیم زیرا آنها می‎‌گویند "ما نمی‌توانیم روی شما حساب کنیم". بنابراین او در حال دور شدن از چیزی است که به ما اجازه می‌دهد جهان را بهم نزدیک کنیم. بایدن در پاسخ به این سوال که کدام کشور را بزرگترین تهدید برای آمریکا می‌داند، گفت : فکر می‌کنم بزرگترین تهدید آمریکا در حال حاضر از نظر شکستن امنیت و اتحاد ما، روسیه باشد. در مرحله دوم، فکر می‌ کنم بزرگترین رقیب چین است و بسته به نحوه مدیریت ما تعیین می‌کند که آیا ما رقیب هستیم یا در نهایت در یک رقابت جدی‌تر از نظر زور قرار می‌گیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است نشت اخیر مطالب منتشر شده از رایانه هانتر (فرزندش) بخشی از یک کار تبلیغاتی اطلاعات روسیه است، اظهار کرد: طبق آنچه من خوانده و می‌دانم، جامعه اطلاعاتی به رئیس جمهوری هشدار داده است که جولیانی از روس ها اطلاعات نادرستی دریافت می‌کند.نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: ما همچنین می‌دانیم که پوتین در تلاش است تا اطلاعات غلطی در مورد جو بایدن منتشر کند. بنابراین وقتی ترکیب روسیه، جولیانی، رئیس جمهوری را کنار هم قرار می‌دهید؛ این همان چیزی است که هست.

بایدن مدعی شد: این یک کارزار آلوده است زیرا او چیزی ندارد که بخواهد درباره‌اش صحبت کند. مجری، در این برنامه از بایدن درباره این ادعاها از سمت کارزار ترامپ که او از زوال عقل رنج می‌برد پرسید، اصطلاح پزشکی عمومی که برای علائمی نظیر از دست دادن حافظه تا ضعف توانایی‌های حل مسئله به کار می‌رود. وی به بایدن گفت: تو ۷۸ سال داری و بعد از چهار سال، ۸۲ ساله خواهی بود. دونالد ترامپ می‌گوید تو زوال عقل داری و در حال بدتر شدن است. بایدن در پاسخ به شوخی اظهار کرد: همان کسی که فکر کرده بود حمله یازده سپتامبر ۹/۱۱، حمله ۷/۱۱ بود، این‌ها را گفته؟ او درباره زوال عقل حرف می‌زند؟! وی ادامه داد: تمام چیزی که به مردم آمریکا می‌توانم بگویم این است که مرا تماشا کنید، ببینید چه کارهایی انجام داده‌ام و چه کارهایی قرار است انجام دهم. به من نگاه کنید. قدرت ذهنی و فیزیکی ما را مقایسه کنید. خوشحال می‌شوم در چنین مقایسه‌ای باشم.

درگیری حامیان و مخالفان ترامپ در نیویورک و میشیگان

در واپسین روزهای مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گروه‌های طرفدار و مخالف دونالد ترامپ در نیویورک و میشیگان با یکدیگر درگیر شدند. به گزارش راپتلی، در جریان تجمع و درگیری در مرکز شهر نیویورک، مخالفان و ‏طرفداران ترامپ علیه یکدیگر شعار داده و با مشت و لگد به سوی یکدیگر حمله ور شدند. ‏ بر اساس این گزارش، معترضان ضد ترامپ در نیویورک به سمت کاروان طرفدار ترامپ اشیاء پرتاب کردند و خطاب به ترامپ گفتند: "نیویورک از شما متنفر است".بنا بر گزارش ها، شماری از معترضان توسط پلیس در این درگیری ها بازداشت شدند. حامیان و مخالفان ترامپ همچنین در ایالت میشیگان راهپیمایی کردند.

سه اولویت مهم آمریکا در قبال ایران پس از انتخابات 2020

سایت استراتژیست که یک اندیشکده استرالیایی محسوب می شود در این باره می نویسد: اولویت اصلی کسی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شود روابط با ایران را تغییر خواهد داد.
هم برای دونالد ترامپ و هم برای جو بایدن دو نامزد انتخاباتی آمریکا سه مسئله در دستورکار خواهد بود: ممانعت از دست یافتن ایران به تسلیحاتی هسته ای، محدود کردن تولیدات و پیشرفت ایران در زمینه موشک های بالستیک از جمله موشک های دارای توان بالقوه حمل کلاهک هسته ای، متوقف کردن [ثبات زدایی ایران] در منطقه از جمله [حمایت از تروریسم].

اگرچه ترامپ و بایدن در زمینه آنچه نتیجه ای رضایت بخش درباره ایران تلقی می کنند و نحوه دست یافتن به آن تفاوتی چشم گیر دارند. هدف ترامپ این است که دوباره بر سر برجام که توافقی منحصرا هسته ای است دوباره مذاکره کند یا به توافقی جدید برسد که دربرگیرنده تمام این سه مورد باشد. در مرکزیت چنین توافقی، ۱۲ شرط ارائه شده از سوی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا خواهد بود که در سال ۲۰۱۸ ارائه کرد. در واقع استراتژی ترامپ شامل تداوم تقابل است.

بایدن مسیر ترامپ را نفی کرده است و به دنبال حل و فصل مسائل از طریق دیپلماسی معتبر خواهد بود. ترجیح او این است که به برجام بازبینی شده که توافقی منحصرا هسته ای است بازگردد و درباره بقیه آن موارد به طور جداگانه مذاکره کند. او مسیری سخت گیرانه اما قابل مذاکره را در پیش خواهد گرفت که نتیجه ملی برد ـ برد در پی داشته باشد.

تاکتیک ترامپ تحمیل تغییر حکومت در ایران از طریق کارزار «فشار حداکثری » است که منزوی ساختن و تحریم های جامع را به کار می گیرد تا مشکلات اقتصادی لازم برای آوردن ایران به پای مذاکره را به شدت افزایش دهد. اگر این شکست بخورد، تمایل آشکار او این خواهد بود که نفاق عمومی در ایران ایجاد کند تا حکومت از قدرت برکنار شود و سپس با هر کسی که جایگزین شود، درباره سیاستی مطیعانه مذاکره کند.

به نظر می رسد که ترامپ عواقب تداوم تقابل با ایران را که ممکن است ناآرامی داخلی در ایران یا درگیری نظامی محتمل باشد، پذیرفته است. اگر چنانچه بخواهد تاکتیک هایش را از ریشه عوض کند هم ممکن است هر کدام از این ها رخ دهد.

هنوز چیز بخصوصی از تاکتیک های مذاکره بایدن معلوم نشده است. در میان سه مورد مطرح شده، احتمال دارد که مسئله موشکی ساده ترین موضوع مذاکره باشد. اما آن قدرها هم ساده نخواهد بود. انتظار نمی رود که بایدن به یک باره تمام تحریم های اعمال شده در دوره ترامپ و پس از برجام را لغو کند. احتمالا تعدادی کافی از تحریم ها را لغو می کند تا محرکه لازم برای یک برجام دوباره مذاکره شده را داشته باشد و در عین حال برخی از آن ها را نگه می دارد تا بتواند بر عملکرد منطقه ای ایران اثر بگذارد.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • داروغه
    0

    تا فرصت دارید گمشید برید مذاکره کنید چون بعد انتخابات دیگه به التماس می افتید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها