بوستان ۲۰۰ هکتاری ولایت قم احداث می‌شود

احداث بوستان ۲۰۰ هکتاری ولایت قم و ایجاد انبوهی از فرصت‌ها در این محدوده برای خدمت به زائران و مردم قم این روزها مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار گرفته است.

بوستان ۲۰۰ هکتاری ولایت قم احداث می‌شود

ساماندهی منظر ورودی شهر قم و توسعه فضای سبز شهری، دو اولویت شهر در سال‌های گذشته بوده و اینکه زائر در ابتدای ورودش به شهر با چه محیطی مواجه شود تابلویی از کل شهر است که می‌تواند تصورش از شهر را بسازد.
بحث جابه‌جایی عوارضی یکی از موضوعاتی است که دست شهرداری را برای ایجاد ظرفیت‌های مناسبی برای ارائه خدمت مناسب به زائران و شهروندان در ورودی شهر هموار می‌کند.

از طرفی فضای سبز شهری یکی از مهم‌ترین موضوعات جاری است که به‌طور مستقیم با کیفیت زندگی مردم ارتباط دارد. بوستان ولایت ظرفیتی در شهر قم است که هر دوی این دغدغه‌ها را پوشش می‌دهد و هم ساماندهی سیما و منظر ورودی شهر از سوی تهران و هم توسعه سرانه سبز.

این بوستان 200 هکتاری دنیایی از فرصت‌ها است که با توجه به جابه‌جایی عوارضی به‌صورت ویژه‌تر بر روی میز شهرداری قرارگرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با تأکید بر اجرای پروژه بوستان ولایت اظهار داشت: فاز نخست طرح ورودی بوستان ولایت که حدود 15 هکتار است که توسط اداره طراحی در حال طراحی بوده و ردیفش در اصلاح بودجه منطقه سه باید دیده شود.

سید امیر سامع با اشاره به اینکه اجرای این پروژه هماهنگی با شورای ترافیک را لازم دارد افزود: اگر این بوستان افتتاح شود می‌توانیم یک بوستان شهری بسیار خوب داشته باشیم که از حالت پارک جنگلی متروکه در آمده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هرس درختان در این بوستان انجام‌شده و بسترها آماده‌شده، یک سری باغچه گل جدید ایجادشده و حوزه فنی منطقه هم آسفالت را اجرا کرده‌اند.

ساماندهی 18 هکتار از بوستان ولایت

به گفته سامع اجرای این بوستان در 18 هکتار پیش‌بینی‌شده است که بحث روشنایی پروژه هنوز باقیمانده و می‌شود بخشی از روشنایی در معابر اصلی را تا پایان سال انجام داد.

آنطور که معاون خدمات شهری شهرداری قم می‌گوید، بحث واگذاری بوستان به‌طور کامل انجام‌شده و با صورت جلساتی که در با اداره کل راه و شهرسازی امضا شده این 230 هکتار تثبیت‌شده است.

وی یادآور شد: در دل این پروژه فضای 6 الی 7 هزار متری خالی وجود دارد که امکان کارهای مشارکتی مانند ایجاد سطح‌های سخت را فراهم می‌کند. همچنین فضاهایی مانند زمین‌های ورزشی، رستوران و ... که می‌تواند برای زائرانی که این مسیر عبور می‌کنند هم محیط مناسبی فراهم کند.

بوستان آبشار در انتظار اجرای انشعابات

مدیر منطقه سه شهرداری قم نیز با اشاره به پروژه آبشار در محدوده عوارضی اظهار داشت: انشعابات این پروژه پیگیری شده و طرح‌های مصوب هر سه انشعاب آب و برق و گاز مصوب شده است.

مهرداد روحانی وزیری با اشاره به اینکه هرکدام از انشعابات این پروژه حدود 200 میلیون تومان هزینه دارد افزود: 300 متر باید تیرگذاری برق صورت بگیرد و پیمانکار آماده اجرای پروژه است اما جدای از انشعابات مسئله راه مهم‌ترین بحث این پروژه است. در تعاملات که با اداره راه به وجود آمده است اگر راه دسترسی که قرار هست به نمایشگاه بین‌المللی ایجاد شود در دستور کار قرار گیرد بخشی از مشکل راه دسترسی بوستان آبشار هم حل می‌شود.

وی به روشنایی پروژه بوستان ولایت هم اشاره‌کرده و گفت: برای روشنایی30 هکتار از بوستان ولایت حدود 7 میلیارد تومان برآورد قیمت شده است.

احداث کندرو و حل مشکل دسترسی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز در ادامه با اشاره به‌ضرورت اجرای راه دسترسی به بوستان ولایت و آبشار به یکی از مصوبات شورای ترافیک اشاره کرد و گفت: یک راه برای تأمین دسترسی ادامه رمپ پیچ است که مصوبات شورای ترافیک را گرفته و اگر طرح فاز دو به منطقه داده شود با انجام آن دسترسی بوستان ولایت هم حل می‌شود.

به گفته عباس ذاکریان طرح دیگر هم وجود دارد که احداث کندرو از رودخانه تا بعد از بوستان آبشار است که طراحی آن از سوی اداره طراحی شهرداری در حال انجام است که با ایجاد آن دسترسی به همه بوستان‌ها و مراکز این محدوده ازجمله بوستان آبشار تا نمایشگاه فرش هم حل می‌شود.

آن‌طور که وی گفته است طراحی این کندرو به‌گونه‌ای است از عوارضی کاشان آغاز می‌شود و عملاً کسی که از رودخانه وارد محور امیرکبیر می‌شود در کندرو ادامه مسیر می‌دهد و ضمن دسترسی به اداره راه و شهرسازی، بوستان غدیر، نیروی انتظامی، بوستان ولایت و بوستان آبشار حل می‌تواند یک راه خروجی به اتوبان بگیرد.

تأکید شهردار بر اهمیت بوستان ولایت

شهردار قم نیز بر اهمیت اجرای این مسیر تأکید و ابراز کرد: چون عوارضی جابه‌جا می‌شود و به بعد از بهشت معصومه منتقل می‌شود و بوستان ولایت معنا پیدا می‌کند و هرچه به آن پرداخته شود جا دارد.

آن‌طور که سید مرتضی سقائیان نژاد گفته است با جابه‌جایی عوارضی بوستان ولایت در محدوده قرار می‌گیرد و باید به‌صورت خاص به آن پرداخته شود، چراکه همه‌کسانی که می‌خواهند از شهر خارج یا به آن وارد شوند از این مسیر عبور می‌کنند و تابلوی مهمی از سیما و منظر شهری به‌حساب می‌آید.

به گفته وی با جابه‌جایی عوارضی این منطقه دقیقاً به زیر ذره‌بین می‌رود و می‌توانیم با احداث سرویس‌های بهداشتی و مراکز خدماتی ظرفیت مناسبی برای مسافران و زائران به وجود بیاوریم و مشکلات مالی اجرای پروژه را هم می‌توان به‌صورت اجرای فازبندی شده در 8 تا 9 فاز آن تا حدودی حل کرد.

شهردار قم افزود: با انتقال عوارضی به بعد از بهشت معصومه رده عملکردی عوارضی از آزادراهی تنزل پیدا می‌کند و دسترسی‌ها خیلی راحت‌تر می‌شود. در این صورت مانعی برای راه دسترسی به بوستان ولایت و سایر کاربری‌های محدوده وجود نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها