آتش‌سوزی داخل میدان تاریخی امام اصفهان به موقع مهار شد

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: آتش‌سوزی داخل میدان امام اصفهان که مربوط به یکی از درختان فضای سبز بود به موقع مهار و از سرایت آن به سایر درختان و دیواره ضلع جنوبی جلوگیری شد.

آتش‌سوزی داخل میدان تاریخی امام اصفهان به موقع مهار شد

شهرام امیری روز دوشنبه افزود: یکشنبه شب یکی از درختان فضای سبز مجموعه جهانی میدان امام ( نقش جهان) اصفهان توسط فرد یا افرادی به آتش کشیده شد که با هوشیاری و اقدام به موقع مردم، کسبه میدان و عوامل حفاظت بناهای تاریخی میدان، خاموش و از سرایت آن به سایر نقاط میدان ممانعت شد.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی در ضلع جنوبی و از سمت خیابان پشت مطبخ نرسیده به مسجد امام اتفاق افتاد، تصریح کرد: فضای میدان امام حدود ۸۵ هزار متر مربع وسعت دارد و جزو معبر شهری محسوب می‌شود لذا ضروری است که اقدامات بیشتری برای محافظت از این فضا با توجه به اهمیت و جایگاه جهانی میدان و بناهای تاریخی آن صورت گیرد.

امیری با تاکید بر اینکه هرگونه حادثه از جمله آتش‌سوزی ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری به میدان امام و بناهای تاریخی مستقر در آن وارد کند از مردم خواست تا همواره نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی کشورمان اهتمام داشته باشند و بدانند که با یک کار اشتباه و غفلت امکان نابودی میراث‌های جهانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: عوامل حفاظت میراث فرهنگی در داخل بناهای تاریخی میدان امام مستقر هستند و فضای میانی میدان که شامل معبر شهری و فضای سبز است در اختیار شهرداری قرار دارد.

امیری با اشاره به استقرار حدود ۴۰۰ مغازه در میدان امام اصفهان بر لزوم رعایت همه نکات ایمنی بویژه درباره آتش‌سوزی و شبکه برق و گاز تاکید کرد.

میدان امام اصفهان در سال‌های گذشته نیز با حوادثی مانند آتش سوزی درختان فضای سبز یا فروشگاه‌های داخل آن مواجه بود.

این میدان که در زمان صفویه و حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شد در قالب یک طرح تحقیقاتی اتحادیه اروپا به‌عنوان ثروت (دارایی) میراث فرهنگی در دنیا ثبت و معرفی شد.

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است.
در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بود که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری آیین های مختلف تبدیل شده است و سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.
میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها