حمایت وزیر سابق از دلار 30 هزار تومانی/ بهترین مشوق برای صادرات است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: افزایش قیمت ارز آن هم به بیش از ۳۰ هزار تومان بهترین مشوق برای توسعه صادرات است.

حمایت وزیر سابق از دلار 30 هزار تومانی/ بهترین مشوق برای صادرات است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه علیرغم افزایش قیمت ارز از فرصت طلایی صادرات استفاده نشده است، گفت: در راستای بهره گیری از این فرصت ها باید برخی رویکردهای نظام مدیریت ارزی کشور تغییر کند.
یحیی آل اسحاق با اشاره به لزوم بکارگیری روش واردات کالا در مقابل صادرات، اظهار کرد: اگرچه باید ارز حاصل از صادرات به اقتصاد کشور بازگردانده شود و در این باره شکی نیست، اما روش بانک مرکزی نیز برای کنترل و مدیریت ارز حاصل از صادرات نباید فقط مدیریت فیزیکی ارز باشد و لازم است که براساس واقعیت های موجود اقتصادی در این خصوص برنامه‌ریزی کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: در شرایط فعلی اقتصاد ملاک مدیریت ارز حاصل از صادرات برای بانک مرکزی باید اثرات ارز حاصل از صادرات در اقتصاد باشد نه اینکه مدیریت ارز حاصل از صادرات و تخصیص ارز به واردات بر عهده بانک مرکزی باشد.

وی با بیان اینکه کالاهای مورد نیاز وارداتی باید بصورت کاملا دقیق توسط وزارت سمت مشخص و لیست شود، گفت: لذا برای واردات در مقابل صادرات باید صادرکنندگان مجاز باشند فقط کالاها و مواد اولیه مورد نیاز کشور را وارد کنند و این کار کاملا تحت نظارت و بصورت دقیق باید انجام شود.

آل اسحاق با بیان اینکه علیرغم افزایش قیمت ارز از فرصت طلایی توسعه صادرات استفاده نکرده ایم، گفت: افزایش قیمت ارز آن هم به بیش از ۳۰ هزار تومان بهترین مشوق برای توسعه صادرات است در حالی که به علت مشکلات مختلف و بورکراسی های دست و پاگیر و برخی سیاستگذاری های ارزی، صادرکنندگان از این فرصت طلایی استفاده نکرده اند و علیرغم افزایش شدید قیمت ارز شاهد رونق صادراتی نبودیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به شیوه بکارگیری تهاتر کالا در تجارت ایران با برخی کشورها گفت: حتی در زمینه فروش نفت نیز باید در شرایط فعلی از این روش استفاده کرد و با توجه به مشکلاتی که برای دریافت ارز حاصل از صادرات نفت وجود دارد باید در مقابل پول حاصل از فروش نفت کالاهای اساسی و مورد نیاز به کشور وارد شود.

وی با اشاره به افت ۱۵ تا ۳۰ درصدی تجارت جهانی به علت شیوع ویروس کرونا بیان کرد: در حال حاضر بسیار از کشورها بخشی از صادرات خود را به علت پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا از دست داده اند بنابراین بسیاری از کشورها خواهان صادرات کالا هستند بنابراین می توان برای برقراری روابط تجاری از شیوه تهاتر کالا بهره گرفت.

آل اسحاق با تاکید بر لزوم تغییر برخی رویکردها در نظام مدیریت ارزی کشور عنوان کرد: نظام مدیریت ارز کشور فقط نباید نظام مدیریت اسکناس و مدیریت فیزیکی پول و ارز باشد.

وی افزود: اگر دیپلماسی اقتصاد ما با دپیلماسی سیاسی هماهنگ باشد و هدف اولیه وزارت امور خارجه حل گره های اقتصادی باشد، بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: همچنین برای توسعه تجارت با کشورها نباید یک نوع سیاست ارزی را اجرا کرد بلکه با توجه به شرایط قطعا سیاست و نحوه بازگشت ارز از کشورهایی مانند افغانستان یا عراق با کشورهای اروپایی متفاوت خواهد بود و لذا سیاست های بازگشت ارز باید براساس واقعیت های اقتصادی تعیین شود.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • سید
    0

    خواهش میکنم قوت وغذای مردم مظلوم را صادرنکنید لعنت به این صادرات که موجب گرانی آذوقه مردم میشه

    نظرات شما -
    • یک فارغ التحصیل جویای کار پسر
      0

      اگه ارزواردات صرف کوپن الکترونیکی بشه اونوقت گرونی تا اندازه ای کنترل میشه در ضمن حجم نقدینگی خیلی زیاده که باید جمع بشه در غیر این صورت تورم ملتو نابود میکنه

  • ناشناس
    0

    برادر عزیز این که شما می گید صادرات نیست خون ملت در شیشه کردن است گو جه و خیارو سیب زمینی و سیب درختی و پیازو گوشت قرمز در واقع خوراک مردم را صادر کنیم همان کاری که تحریمها می خوان بکنن در داخل کمیاب شود وگران اگه راست می گی صنایع پوشاک و صنایع صنعتی و مواد معدنی با ارزش افزوده و خدماتی باید در صادرات دخیل باشندکه فشار به مردم نیاد

  • محمد‌
    0

    پس‌ثابت‌کردی‌که‌دولت‌عمدا‌دلار‌را‌گران‌میکند‌‌نه‌دلال‌ها.

  • رضا
    0

    ميشه بفناييد صادرات ب كجا!؟ وقتي هيچ كشوري اجازه ي ارتباط با ايران رو نداره ب كجا صادر كنيم ،بايد يكي باشه ك بخره؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خونه باباش

  • ناشناس
    0

    بله آرام آرام دست خائنین رو می شود .......شروع کردن به توجیح عملکرد شون پس قشر ضعیف چه کنند جیب شما با این الفبا پر می شود مردم بیچاره که هزینه خیانت شما را میدهند چه کنند چهل سال است می خورید وهنوز سیر نشده اید وهر رو به گونه ای دیگر رانت برای خود درست می کنید

  • الن
    0

    خدیا خودت ما رو از دست این اراذل بی سواد و پرمدعا نجات بده

  • یک فارغ التحصیل جویای کار پسر
    0

    بنده هم قبلا گفتم باید ارز بالای 30 هزار باشه گرچه مضراتی داره ولی فوایدش بعدا خیلی بیشتره که میتوان مضراتو از بین برد اولا تولید کننده بیشتر ترغیب میشه صادرات داشته باشه در نتیجه ارز بیشتر ورود میکنه ثانیا تولید در کشور رونق میگیره ثالثا اقتصاد خصوصی شکل میگیره که باعث رونق کل اقتصاد میشه چرا که رونق اقتصاد دولتی منجر به فساد و اختلاس و ... میشه و سیاست اقتصاد خصوصی که رقابت رو احیا میکنه در کشورهای مترقی جواب داده رابعا باعث میشه رانت ارزی ازبین بره و طرف با ارز 4200 دسته بیل برامون نیاره و به قیمت ارز 17 بفروشه وباعث واردات بشه اما باید با کوپن اعتباری از فقرا و اقشار متوسط به صورت غیر نقدی حمایت بشه چرا که با لارفتن ارز منجر به بالا رفتن کالا میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چی میگی بنده خدا اگر دولت پول نفت گیرش بیاد تمام این این شرایط به شکل شرایط حساس کنونی تعقیر خواهد کرد مطمئن باش دولت هیچ وقت نمی تون اقتصادی فکر کنه چون ساختار اجازه نمیده وباز به شکل جزیره ای شروع به هزینه کردن میکنه تا تعدادی رو رازی نگه داره ومطمئن باش مردم عاددی نیستند پرسنل خود دولت وبرخی از ما بهترون است واز سویی دیگر اختلاف تکنولژیکی که وجود دارد وهر روز هم بیشتر می شود صادرات اقلام یارانه ای خیز می گیردورانت به وجود می آیدکه همین حالا هم شکل گرفته وعملأ به فقیر شدن بخش بزرگی وپلدارتر شدن بخشی دیگر می شود آینده نشان خواهد داد که بسیاری از ملزوماتی که حالا تهیه می شود اسکاتی بیش نیست ومردم فقط هزینه می کنند

    • نانا
      0

      شاید نظر شما دردیگرکشورها جواب دهد ولی در ایران این چنین نیست چون بز رگترین دلال ورانت خوار دولت است

  • کاربر ناشناس
    0

    دلار که بره بالا.نان و برنج وگوشت و مرغ و همه چی می ره بالا چرا کسی با فکر این ملت نیست.

  • ناشناس
    0

    فکر نمیکنی اجناس ده برابر گرون شده فکر مردم بیچاره نیستید . جیب خودتون پره خبر از فقرا ندارید خجالت بکشید

  • عامی
    0

    فشارهای سیاسی و اقتصادی و..که نتیجه تحریمهای حداکثری بر اقتصاد ایران می باشد باعث شده ابتدا بانک مرکزی دیگر نتواند افزایش ارز را کنترل نماید و بعبارتی تا حدودی انرا رها نموده واجناس در بیرون هر روزه دچار تغییرات شدید قیمتی نیز شده یکی از دلایل مهم ان کاهش درامدهای ارزی که از عدم صدور نفت وکالاهای پتروشیمی و کالاهای دیگر صادراتی می باشد و اگر هم کالایی صادر می شود درامد ان بدلیل مشکلات بانکی در خارج از کشور ارز ان وارد کشور نمی شود هم اکنون تیم اقتصادی دولت هم با این شرایط برای عبور از این بحران پولی ناجارا بسمت دیدگاهایی مقطعی و البته دیدگاههای سنتی و نه علمی که در اینده به زیان تولیدو صنایع کشور ونیز از همه مهمتر پایین امدن سطح زندگی و رفاهی اقشار متوسط و پایین وخصوصا کارگران خواهد شد باید به این نکته نیز توجه نمود که عدم اعتقاد یا قبول ننمودن بعضی از مدیران ارشد اقتصادی به اقتصاد مقاومتی باعث شده که هدایت اقتصاد بدست تکنوکراتهای داخلی ویا لیبرالیستی بیفتد که مردم را با مشکلات معیشتی مواجه ساخته وتنها برون رفت از این معضلات اقتصادی تکیه به توان داخلی که همانا اقتصاد مقاومتی است همین شیوه اقتصاد مقاومتی در روسیه وبعضی از کشورها در حال اجرا است تا بتوان از این مراحل سخت عبور نمود پیاده کردن یک چنین دیدگاههای سنتی کشور را در اینده با چالشهای جدیدی روبرو خواهد نمود

  • شهروند۱
    0

    بله جیب اختلاس گران پر و ۹۳ درصد مردم فقیر به گدایی بیفتن . چقدر بدبختیم که سرنوشت و آینده خودمان را دست آدم های بی مخ و بی سواد دادیم. دانشمند شما که از مردم خبر نداری با دلار ۳۰ تومانی چقدر فقیر شدن لعنت بمن که تا آخر عمر رای بدم

  • دانا
    0

    50 تومن بهتر نیست 50 تومن بهتر نیست !!! زودتر جیب پر میشه

  • محمد قرض پیشه
    0

    ما فقیر نبودیم شما مارو فقیر کردید خدا انشاءالله نابودتان کند

  • هوشی
    0

    جانا چرت گفتی .ناراحت ونگران نباش باوجود امثالهم ۵۰ هزارهم میشه. راست گفتن کرم از خود درخته .ملت بیچاره وساده را باش که دنبال علت گرانی جنس ودلار می گردن .نگو خودعوامل دولت متولی این حرکت کثیفه. الهی خیر نبینین وزمین گرم بخورین.

  • کاربر ناشناس
    0

    یعنی آقای محترم خودت وفرزندنت از این تورم اقتصادی ضربه میخورید ؟؟؟که الان اظهار نظر میکنید!!!!

  • بال
    0

    یعنی موندم به اینکه چه کسایی تو این دولت چه مقامایی دارن و چه نخبه هایی داریم تو این دولت حداقل ...نخورین و خودتونو کوچیک نکنین بیشعور مواد اولیه تمام اقلام همه داره وارد میشه بعد تو میگی صادرات ما خوراک مرغ داریم وارد میکنیم که اشغاله تو چی خودکفاییم بابا دهن ملتو سرویس کردین بسه بخدا پیر خرفت

  • هموطن
    0

    اين آقا چون تاجر است دلار 30 تومني براش خوبه كلي سود ميكنه

  • دلباز یاسوج
    0

    بیسوادهای مثل شما در این مملکت وزیر بودند که به ملت را محتاج نان شب کردند، فکر کنم الفبای اقتصاد را هم نمیداند

  • حسین خانی
    0

    اگر من جای حکومت بودم شما را به اعدام محکوم می کردم

  • علی
    0

    باشه بنده موافقم بشرطی که درآمدوحقوق من هم بادلار35هزارتومان بدن.به خدامن که دیگه افسرده وناامیدشدم .

    نظرات شما -
    • الن
      0

      حقوق دلاری پیشکش ، جیب ما رو نزنن!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها