خط قرمز کرونا بر پاییز دلیجان

امسال شهرستان دلیجان با شیوع کرونا حال و هوای لذت از این فصل پاییز را ندارد و به‌ عنوان سی و هفتمین شهر کرونایی کشور آژیر قرمز و شرایط بحرانی سلامت در آن به صدا درآمده است.

خط قرمز کرونا بر پاییز دلیجان

خط قرمز کرونا بر پاییز دلیجان

ویروس کرونا از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شیوع یافت و در آخرین ماه از سال گذشته مردم ایران و سایر نقاط جهان را را غافلگیر کرد و اکنون با گذشت ۹ ماه از شیوع آن هر روز ابعاد تازه‌ای بر بحران کووید ۱۹ افزوده می‌شود و این روزها در دلیجان که در جوار یکی از کریدورهای اصلی تردد جاده‌ای کشور است با همه تلاش مدافعان سلامت شرایط دشواری برای مهار کووید ۱۹ رقم خورده که نگران کننده است.
شاید بخشی از این بحران به‌دلیل رفتار طیفی از مردمی که بی‌تفاوت نسبت به سلامت دیگران در زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوتاهی می‌کنند رو به وخامت دارد و تبعات آن برای سایر مردم و کادر درمان خسته است که با شعله‌ور شدن آتش همه‌گیری بیماری دیگر رمقی برای خدمت ندارند.

هنوز هستند غافلانی که این روزها با وجود محدودیت‌هایی نظیر تعطیلی مدارس ، دورکاری مراکز دولتی و کاهش سهم فعالیت برخی مشاغل و خدمات عمومی، تعطیلی باشگاه های ورزشی، لغو مراسم عروسی و عزا ، تعطیلی مراکز تفریحی و تمام اماکنی که سبب ازدحام مردم می شود، بر طبل بی‌خیالی می‌کوبند و گویا وضعیت قرمز استان برایشان اهمیتی ندارد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت استان مرکزی یکی از استان‌های قرمز در کشور است و شهرستان دلیجان با ۵۰ هزار نفر جمعیت در نوار جنوبی استان مرکزی در فهرست مناطق بحرانی کرونا اعلام شده است.
دلیجان در سال گذشته و در نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا نیز یکی از شهرستان‌های دارای آمار بالای مبتلایان به کووید ۱۹ بود و در آن زمان اقدامات ویژه از سوی استان برای حل مشکلات بهداشتی و درمانی این شهرستان گرفته شد.

خط قرمز کرونا بر پاییز دلیجان
برخی مسئولان استانی معتقدند که دلیجان به‌دلیل همجواری با استان قم و تردد بالای افراد برای کار و مسافرت از حریم آن آلودگی بالا به ویروس کرونا دارد و به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان همجواری این شهرستان با شهرهای قم و کاشان که کانون بیماری کووید ۱۹ هستند از مهمترین دلایل افزایش آمار مبتلایان به این بیماری در دلیجان است.
دکترعبدالرحیم فردوسی اضافه کرد: مردم دلیجان و برخی اهالی روستاهای این شهرستان با این ۲ شهر ارتباط تنگاتنگ و سنتی و رفت و آمدهای پیوسته دارند.
وی با اشاره به رفت و آمد فراوان مسافران به دلیجان گفت: این شهرستان در مسیر عبور شمار بسیاری از خودروهای سبک و سنگین قرار گرفته و توقف این خودروها می تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان حضور کارگران غیر بومی و رفت و آمدهای دوره ای آنها به شهرهای دیگر را از عوامل آمار بالای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان عنوان کرد.
فردوسی ادامه داد: بیمارستان دلیجان اکنون با سه چهارم ظرفیت بیماران کرونا را پذیرش می‌کند و آمار بیماران بستری در این مرکز درمانی به سرعت در حال افزایش است.
وی افزود: اگر شرایط به این روال باشد به‌زودی تمام ظرفیت بستری بیمارستان دلیجان به اجبار برای خدمات به بیماران کرونایی اختصاص پیدا خواهد کرد و شاید بیمارستان مجبور به استقرار تخت در راهروها برای پذیر افراد نیازمند بستری باشد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان تاکید کرد: شمار کادر درمانی در دلیجان محدود و اندک است و این افراد که از نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا ایثارگرانه برای بهبودی مبتلایان تلاش کرده و اکنون خسته و فرسوده هستند.
فردوسی گفت: برخلاف داشتن هفت دستگاه ونتیلاتور ( ماشین تنفس مصنوعی) در صورت عدم رعایت شهروندان دلیجانی و گسترش افسار گسیخته کرونا و افزایش تعداد بیماران بدحال تنفسیدر زمینه این خدمات مضیقه جدی ایجاد می‌شود.
وی اضافه کرد: روزانه به‌طور متوسط ۴۰ تخت در بیمارستان امام صادق (ع)دلیجان از سوی بیماران کرونایی اشتغال می‌شود و تعداد جایگزین‌ها بیشتر از ترخیصی ها است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان اظهار داشت: در سه ماه اخیر شمار قابل توجهی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و این به هیچ وجه خوشایند نیست.

خط قرمز کرونا بر پاییز دلیجان

محدودیت‌ها برای مقابله از روند رو به رشد کرونا در دلیجان اعمال شده است
سرپرست فرمانداری دلیجان گفت: محدودیت‌هایی نظیر بستن آرامستان، لغو مراسم عزا و عروسی در این شهرستان اعمال شده است و اگر تا چند روز آینده آمار مبتلایان در دلیجان کاهش پیدا نکند محدودیت‌های جدیدی در این شهرستان اعمال می شود.
حمید براتی‌زاده تاکید کرد: شهروندان با زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ممانعت از برپایی مهمانی و پرهیز از حضور در مراسم جشن و عزا می‌توانند به کنترل ویروس کرونا کمک کنند.

وی توضیح داد: پاییز و زمستان امسال با احتمال شیوع آنفلوآنزا همزمان با موج سوم کرونا به نظر می‌رسد که روزهای دشوارتری در پیش باشد و همه باید خودمراقبتی را در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی با محوریت قرار دادن پروتکل‌های بهداشتی جدی بگیرند.

خط قرمز کرونا بر پاییز دلیجان

کادر درمان را در مهار کرونا یاری دهید
پرستار بخش اورژانس بیمارستان امام صادق(ع) در دلیجان با انتقاد از بی توجهی مردم این شهرستان به رعایت موارد بهداشتی در مبارزه با بیماری کرونا گفت: پرستاران خسته هستند و دیگر توان ساعت‌ها کار در بیمارستان با وجود ماسک را ندارند نیاز است مردم آنان را در مهار کرونا یاری دهند.
مهشید دلاوری اظهار داشت: کادر درمان اصلا اوضاع خوبی ندارند واز مردم تمنا و تقاضا می‌شود با زدن ماسک و عدم شرکت در اجتماعات زنجیره انتقال بیماری را کند کنند.
وی با بیان اینکه این بیماری، قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد ، گفت: مردم باید از تماس‌های غیرضروری و حضور در میان ازدحام جمعیت پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد رعایت کنند.
پرستار بخش اورژانس بیمارستان امام صادق(ع) در دلیجان بیان کرد: مهمترین توصیه ای که به مردم برای مقابله با کرونا می‌شود ماندن در خانه، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و اماکن سربسته و پرهیز از مسافرت به‌ویژه سفر به شهرهای آلوده است.

خط قرمز کرونا بر پاییز دلیجان

آمار رو به رشد کرونا در دلیجان هولناک است
مدیر خدمات پرستاری اورژانس بیمارستان امام صادق (ع) در دلیجان از مردم این شهرستان درخواست کرد کووید ۱۹ را جدی بگیرند و گفت: روند رو به رشد این بیماری در دلیجان هولناک است.
مژگان نظری گفت: هر روز آمار مراجعه کنندگان به این بیمارستان و درمانگاه در حال افزایش است و خطر بیخ گوش هر شهروند دلیجانی است و کمترین غفلتی به بیماری آنان ختم می‌شود.
وی بیان کرد: شهروندان کووید ۱۹ را جدی بگیرند و در اجتماعات شرکت نکنند تا بتوانیم با همکاری هم این بیماری را شکست دهیم و روزهای خوبی در کنار یکدیگر داشته باشیم.
نظری، شستن اصولی و مکرر دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح و وسایل که نحوه انجام آن ساده و در دسترس است را مهمترین راهکار برای مقابله با بیماری کرونا بیان کرد.

شاغلان مهاجر و مسافران عاملی جدی برای شیوع کرونا در دلیجان
عضو شورای شهر دلیجان با اشاره به موقعیت خاص این شهرستان به دلیل صنعتی بودن گفت: حضور کارگران و مهندسان از شهرهای پر خطری مثل قم و کاشان در کارخانه های شهر دلیجان یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان است.

رحمان دلاوری ادامه داد: در تعطیلات پایان هفته دلیجانی‌های مقیم شهرهای تهران ، قم و کاشان در روستاها و شهرهای نراق و دلیجان حضور پیدا می‌کنند و این عوامل بر غیر قابل کنترل بودن شرایط افزوده است.

وی افزود: هنوز تصمیم‌های سختگیرانه‌ از طرف مسئولان و ستاد مقابله با کرونا اتخاذ نشده و چاره ای جز این نیست که شهروندان مراقب سلامت خود و خانواده هایشان باشند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سرلوحه قرار دهند.

عضو شورای شهر دلیجان گفت: با توجه به آمار بالای فوتی های افراد سالخورده و دارای بیماری زمینه‌ای لازم است برای ایزوله شدن این قشر تصمیمی قاطع اتخاذ شود که حداقل افراد دارای ریسک بالا کمتر در معرض ویروس کرونا قرار گیرند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۵۵۶ هزار و ۸۹۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۳۵ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۱ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است.
سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به دوم آبامان ماه جاری بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که دو هزار و ۲۱۴ نفر آنان بستری شدند و شاخص بیماران بستری تاکنون به ۵۵۶ هزار و ۸۹۱ نفر رسیده است.
وی ادامه داد: در شبانه روز اخیر ۳۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۹۸۵ نفر رسید.
معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون ۴۴۶ هزار و ۶۸۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار هزار و ۹۳۳ بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها