رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران:

ماسک موثرترین و ارزان‌ترین راه برای مقابله با کروناست

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: در شرایطی که داروی کرونا تولید نشده و واکسن هم در دسترس مردم نیست، ماسک موثرترین و ارزان‌ترین راه مقابله با این ویروس است.

ماسک موثرترین و ارزان‌ترین راه برای مقابله با کروناست

دکتر سید محمد جزایری در گفت و گویی اظهار داشت: با استفاده از ماسک تا حد زیادی می توان از انتشار ذرات ویروسی از جمله کرونا جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی یکی از مواردی که می تواند افراد را تا حد زیادی در برابر ویروس محافظت کند استفاده از ماسک است، افزود: ماسک هم فرد را در مقابل بیماری محافظت می کند و هم از انتشار ویروس افراد مبتلا جلوگیری می کند.

این ویروس شناس ادامه داد: بررسی های محققان نشان می دهد که ماسک به تنهایی ۱۰۰ درصد سبب محافظت افراد نمی شود و باید به سایر توصیه های بهداشتی مانند شستن دست ها به طریق اصولی، فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات هم توجه شود.

عطسه شدیدترین راه انتشار ویروس کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهمترین راه انتشار ویروس کرونا را از طریق نفس کشیدن، صحبت کردن، عطسه و سرفه اعلام کرد و گفت: ویروس از این طریق به بیرون از دهان پرتاپ می شود و زمینه انتقال آن را به دیگران فراهم می کند

جزایری ادامه داد: حتی نفس کشیدن در یک اتاق بسته می تواند سبب انتشار ویروس کرونا شود و حتی صحبت کردن با صدای بلند می تواند سرعت انتشار ذرات را به فضای بیرون دهان بیمار افزایش دهد. خصوصا عطسه شدیدترین و تهاجمی ترین راه انتشار ویروس است. سرعت پرتاپ ویروس در حالت نفس کشیدن یک متر بر ثانیه و در عطسه به بیش از ۱۰۰ متر بر ثانیه می رسد.

وی با اشاره به اینکه سرعت پرتاپ ویروس در حالت صحبت کردن عادی و آواز خواندن هم متفاوت است، بیان داشت: ذرات ویروس کرونا تا هشت متر امکان پرتاپ را دارند که البته این مقدار به ندرت رخ می دهد و حداکثر در فاصله حدود ۲ متری بر سطح زمین یا اشیا فرود می آیند.

جزایری ادامه داد: راه انتشار بعدی ویروس کرونا، سرایت از طریق سطوح و وسایل آلوده است که در همه مراحل، شستن دست آلوده در اولویت قرار می گیرد.

احتمال سرایت بیماری در فضاهای بسته بیشتر است

وی با اشاره به اینکه باز یا بسته بودن مکان در انتقال و سرایت ذرات ویروس موثر هستند، گفت: هرچه فضای محیطی بسته تر باشد احتمال انتقال و سرایت بیماری کرونا بسیار بیشتر می شود.

جزایری افزود: محیط های بسته مانند آموزشی، فروشگاه ها، رستوران ها، مساجد، زندان ها و وسائل نقلیه عمومی که در آن تراکمی از افراد وجود دارند، محلی مناسب برای انتقال ویروس کرونا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مطالعات فراوانی بر روی الگوی رفتاری و میزان انتقال ذرات ویروس در محیط های مختلف انجام شده و همه محققان بر این نظر توافق دارند که در فضای بسته، امکان سرایت بیماری بسیار بیشتر بوده و این فضاها در انتقال ویروس بسیار موثر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که فرد چه مقدار در فضای بسته بماند به بیماری کرونا مبتلا می شود، گفت: بر اساس نظرات مرکز مقابله با بیماری های آمریکا حداقل ۱۵ دقیقه ماندن در فضای بسته، البته بدون تجهیزات محافظتی، فرد را در معرض بیماری قرار دهد.

جزایری تاکید کرد: در صورتی که افراد در فضاهای بسته قرار گرفتند، حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند و با باز گذاشتن در و پنجره ها یا روشن کردن تهویه ها، امکان جریان انداختن هوا را فراهم می کنند.

افراد بی علامت مهمترین عامل سرایت ویروس به دیگران هستند

وی، احتمال انتقال بیماری از افراد بی علامت با دیگران را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: در حال حاضر این افراد مهمترین عامل انتقال و سرایت ویروس کرونا به دیگران هستند.

جزایری ادامه داد: بررسی های ما در شبکه بیماری های ویروسی نشان می دهد هرچه زمان می گذارد، بر تعداد افراد بدون علامت در جامعه افزوده می شود که این موضوع نگران کننده است.

وی افزود: مطالعات فراوانی در دنیا در مورد افراد بدون علامت انجام گرفته که نتایج آنها نشان می دهد افراد بدون علامت هیچ تفاوتی با افراد علامت دار از نظر حامل بودن ویروس و وجود تعداد فراوانی از ترشحات ویروس در بدن، ندارند. به عبارتی هم افراد با علامت و هم افراد بدون علامت ویروس را به مقادیر فراوان در ترشحات مختلف بدن به خصوص دستگاه تنفسی دارند.

جزایری تاکید کرد: ضروری است عموم مردم بدانند که در پیک دوم تهاجم ویروس کرونا به بعد، اکثر بیماران، افراد جوان و به ظاهر سالم و در عین حال بدون علامت هستند. بنابراین افراد بی علامت یا با علامت بیماری بدون استثنا باید در شرایط بیرون از منزل از ماسک استفاده کنند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها