معاون سازمان ملی استاندارد مطرح کرد:

ایجاد مسیر سبز صادراتی برای کالاهای استاندارد

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: یک «مسیر سبز» در توسعه صادرات برای واحدهای تولیدی که موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد شوند، فراهم شده است.

ایجاد مسیر سبز صادراتی برای کالاهای استاندارد

«مسلم بیات» امروز (پنجشنبه) گفت: صدور گواهی برای کالاهای دانش‌بنیان با همکاری مشترک سازمان ملی استاندارد و معاونت توسعه فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته و شیوه‌نامه‌ای برای آن تهیه شده است.

وی اظهار داشت: در این شیوه‌نامه به منظور انجام کار تجاری در ارتباط با یک محصول و تولید، عرضه و صادرات آن به شکل انبوه، ۲ نوع گواهی مختلف و متفاوت صادر می‌شود.

بیات ادامه ‌داد: در این پیوند، کالایی با استاندارد مشخص پس از اینکه مشخصات آن از سوی تولیدکننده بیان شد، مورد ارزیابی قرار گرفته و گواهی انطباق کالای دانش‌بنیان بر اساس استاندارد ملی، بین‌المللی یا استاندارد یکی از کشورهای مورد پذیرش صادر می‌شود.

وی اضافه ‌کرد: در صورتی که استانداردی برای محصول بیان نشده باشد براساس اظهار فرد، آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه‌های مورد قبول انجام می‌گیرد و چنانچه نتایج با اظهاریه منطبق باشد، گـواهی کالا بر اساس ویژگی محصول صادر می‌شود.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران بیان‌داشت: تسهیلات دیگری نیز در بخش «جهش تولید» در نظر گرفته شده و سعی کردیم با تکنیک‌ها و روش‌های جدید، ارزیابی انطباق و بهره‌گیری از آنها، تولید انبوه، امکان بروز خلاقیت و نوآوری در واحدهای تولیدی فراهم شود.

بیات گفت: به عنوان مثال یک «مسیر سبز» در توسعه صادرات برای واحدهای تولیدی که موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد شوند، فراهم شده و تولیدکنندگان این محصولات بدون ارزیابی مجدد، می‌توانند فعالیت صادراتی خود را انجام دهند.

وی افزود: در مقوله صادرات، فرد می‌تواند محصول تولیدی را بر اساس همه استانداردهای کشورهای مقصد، استانداردهای بین‌المللی و استانداردهای منطقه‌ای اظهار کند. این انعطاف به منظور بهره‌گیری از ظرفیت واحدهای تولیدی برای جهش تولید بوده که سال گذشته آغاز شده و ادامه دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و ظرفیت‌های شرکت‌های فنی که در خارج از کشور فعالیت دارند، امید می‌رود در قالب تنظیم موافقت‌نامه‌هایی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود را به توانمندی خود گره بزنیم تا از این طریق فرآیند تولید تسریع شود.

بیات گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در بحث تجارت خارجی، رتبه کشور با رشدی چشمگیر نزدیک به ۴۰ پله افزایش یافته است.

پیشتر «نیره پیروزبخت» رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفته بود: امسال صدور گواهی انطباق برای دست‌کم ۵۰ محصول دانش‌بنیان را در برنامه داریم، این در حالی است که در ۲ سال گذشته نیز در مجموع ۵۰ گواهی انطباق محصولات دانش‌بنیان صادر شده بود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها