تقابل چین و آمریکا؛ واشنگتن مجوز فروش ۲ میلیارد دلار تسلیحات به تایوان را تایید کرد 

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که مجوز فروش ۱۳۵ موشک ساحلی Slam-ER به تایوان را، که برد کافی برای رسیدن به خاک چین دارند تایید کرده است؛ ارزش تقریبی این معامله ۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

تقابل چین و آمریکا؛ واشنگتن مجوز فروش ۲ میلیارد دلار تسلیحات به تایوان را تایید کرد 

واشنگتن که در حال حاضر مقابله با افزایش نفوذ پکن در منطقه را به اولویت استراتژیک خود تبدیل کرده، با فروش شماری راکت انداز تاکتیکی به قیمت ۴۳۶ میلیون دلار و تجهیزات تصویربرداری برای شناسایی هوایی به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار نیز موافقت کرده است که با احتساب این اقلام، مبلغ کل معاملات تسلیحاتی اخیر دو کشور به بیش از ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فروش ۱۳۵ فروند موشک ساحلی به تایوان، علاوه بر کمک به این کشور برای مدرن سازی نیروهای مسلح خود و حفظ توانایی دفاعی کشور، در راستای اهداف اقتصادی و امنیت ملی آمریکا نیز هست.»

وزارت دفاع تایوان نیز در بیانیۀ جداگانه‌ای اعلام کرد که این سلاح‌ها به تایوان کمک می‌کند تا به «توانایی‌های رزمی معتبری» دست یابد.

فروش این تسلیحات در حالی انجام شده که چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و بطور مرتب تایپه را تهدید می‌کند که در صورت اعلام استقلال رسمی یا مداخله خارجی‌ها در امور این منطقه، برای کنترل بر این سرزمین از زور استفاده خواهد کرد.

واشنگتن در سال ۱۹۷۹ میلادی روابط دیپلماتیک خود را با تایپه قطع کرد تا پکن را به رسمیت بشناسد، با این وجود همچنان به عنوان قدرتمندترین متحد این کشور جزیره‌ای و اولین تامین کننده تسلیحات جنگی آن باقی ماند.

مذاکره برای انجام معاملات تسلیحاتی بیشتر میان دو کشور همچنان در جریان است و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال‌های اخیر فروش تسلیحات به این کشور جزیره‌ای را تسریع کرده است.

تایوان همچنین به‌تازگی قرارداد خرید ۶۶ جنگنده از نسل جدید F-16 را نهایی کرد و این احتمال وجود دارد که شمار این دست از هواپیماهای خریداری شده را تا ۹۰ فروند نیز افزایش دهد.

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها