سفر به ناشناخته‌های کندزرد در حاشیه تفتان خاش

تفتان سربلند

سفر به ناشناخته‌های کندزرد در حاشیه تفتان خاش

کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان و مناطق حاشیه آن دارای زیباییها و مناظر بکر و دیدنی است که تاکنون بسیاری از آنها ناشناخته مانده و در صورت معرفی شایسته به مرکز گردشگری سیستان و بلوچستان تبدیل می شود.

منطقه کندزرد از جمله دیدنی های تفتان با آبشار دو طبقه زیر هنگر، چتوک یا همان آب چکان از دیواره صخره ها، آبشار پسکه خواجاب و چشمه های آب معدنی و سنگ نگاره ها و چشمه های سرد و گرم است که آبشارهای زیبای چند طبقه آن به گواه کوهنوردان کم نظیر است.
برای نخستین بار در تاریخ شهرستان خاش فرماندار و اعضای شورای اداری این شهرستان با حضور در دل طبیعت و از نزدیک جاذبه های دیدنی روستای کند زرد از منطقه ترشاب را مورد بازدید قرار دادند، با توجه به اینکه این نقطه برای صعود به قله تفتان نزدیکترین مسیر با جاذبه های فراوانی است کوهنوردان و طبیعت گردان برای صعود به قله لحظات خوش و پر خاطره ای را سپری می کنند.
روستای کند زرد ترشاب خاش در حاشیه قله چهار هزار و ۵۰ متری کوه تفتان بام شرق ایران، با جاذبه های بسیار دیدنی و آب قرمز رنگ و ترش مزه همواره پذیرای گردشگران است.
روستای ترشاب خاش در حاشیه تفتان سرشار از جاذبه های بسیار دیدنی با ظرفیتهای بکر گردشگری، تفریحی و سیاحتی در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران و کوهنوردان است .

رودخانه ها، دره ها و کوههای سنگلاخی، گونه های منحصر بفرد گیاهی و دارویی اعم از درختی و بوته و غیره گوشه ای از زیبایی های خاص ترشاب است.
واقع شدن در دامنه تفتان سربلند در کنار فعالیتهای ارزشمند کشاورزان و دامداران به جذابیت‌های این روستا افزوده است.
طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه نشان دهنده عشق و علاقه ساکنان روستای ترشاب به طبیعت و حفظ زیباییهای آن است.

سفر به ناشناخته‌های کندزرد در حاشیه تفتان خاش

قرار گرفتن این روستا در مسیر صعود به قله تفتان و عبور کوهنوردان از این مسیر و وجود مناظر زیبا با آب و هوا و طبیعتی سرشار از جاذبه توریستی، زمینه ای بسیار مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه ویژه دولت برای رونق گردشگری است.
وجود چشمه های آب گرم، طبیعت زیبا و با نشاط در کنار روستاها و چادرهای دامداران با موادلبنی طبیعی و سنتی مانند شیر و دوغ و روغن حیوانی گردشگران بومی و غیر بومی و داخلی و خارجی را مجذوب این منطقه کرده بگونه ای که در هر فرصتی به ویژه تعطیلات نوروزی و تابستان به این منطقه سفر می کنند.
مردم خونگرم و مهربان و میهمان نواز شهرستان خاش به ویژه ساکنان روستاهای اطراف تفتان منطقه ترشاب و کند زرد که به گرمی و مهربانی از گردشگران و مسافران پذیرایی می کنند همواره خاطره خوش و به یادماندنی را برای گردشگران و خانوادهایی که به این منطقه سفر می کنند به یادگار می گذارند.
دسترسی بیشتر و بهتر به چشمه های آب گرم تفتان و بهره گرفتن از طبعیت بکر و زیبای این منطقه نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه بیشتر دولت است.
ایجاد یک تله کابین زیبا و ساخت مجتمع های گردشگری و تفریحی از ضرورتها و نیازهای مهم منطقه برای بهره مندی از ظرفیتهای منحصر بفرد تفتان است.

سفر به ناشناخته‌های کندزرد در حاشیه تفتان خاش

فرماندار خاش با اشاره به اینکه طبیعت و مراتع منطقه و پوشش گیاهی بکر آن از ویژگی های خاص این قسمت از تفتان است گفت: منطقه کندزرد از نزدیک ترین و سهل ترین مسیرهای صعود به قله تفتان برای کوهنوردان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
صاحب‌گل صالحی بیان کرد: در بخش کشاورزی نیز منطقه کندزرد ترشاب با دارا بودن میوه های سردسیری «زردآلو، هلو، انجیر، انگور، انار و...» قطب کشاورزی درختان سیاه ریشه استان محسوب می شود.
وی افزود: احداث مجتمع تفریحی گردشگری کند زرد، بازگشایی و تسطیح محور ترشاب به کندزرد و مسیر کندزرد به آبشار پسکه، حل مشکلات آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت، احداث خانه هلال در بحث امداد و نجات کوهستان و نیز ایجاد پناهگاه برای استراحت کوهنوردان و طبیعت گردان از نیازهای ضروری منطقه است که امروز در سفر مدیرکل امور روستایی استانداری سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفت.
فرماندار خاش ادامه داد: در بخش حفاظت از حیات وحش و مقابله با متخلفان صید و شکار نیز از ظرفیت اهالی منطقه بصورت همیار محیط زیست بهره گرفته می شود.
آرش جمالزهی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان نیز بر حمایت لازم از روستاهای هدف گردشگری کندزرد و ترشاب و سنگان و کهنوک کارواندر خاش در قالب طرحهای توجیهی دهیاریها و تامین اعتبار لازم قول مساعد داد.
فرماندار خاش به همراه مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان از ظرفیت‌های گردشگری روستاهای ضلع جنوبی شرقی تفتان ( کند زرد، ترشاب، خواجاب) شامل آبشار زیر هنگر، آبشار پسکه، چشمه آب معدنی پسکه، سنگ نگاره های تاریخی، چتکوک و آب گرم دیدن کردند.
ساکنان روستاهای کند زرد و ترشاب به کار کشاورزی و دامداری از جمله پرورش گوسفند و بز و مرغ بومی و محلی مشغول هستند.
خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در مسیر محور ترانزیتی چابهار- زاهدان- میلک واقع شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها