اظهارات مصر، یونان و قبرس علیه ترکیه

رئیس جمهوری مصر صبح امروز (چهارشنبه) جهت مشارکت در هشتمین دور نشست سه‌جانبه بین مصر، قبرس و یونان وارد نیکوزیا شد. این سه مقام در نشستی سه جانبه مواضعی علیه ترکیه مطرح کردند.

اظهارات مصر، یونان و قبرس علیه ترکیه

عبدالفتاح سیسی صبح امروز (چهارشنبه) جهت مشارکت در هشتمین دور نشست سه‌جانبه بین مصر، قبرس و یونان وارد نیکوزیا شد.

نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری قبرس در کنفرانس خبری مشترک با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان خاطرنشان کرد، روابط با مصر و یونان، علیه هیچ کشوری نیست.

وی در ادامه افزود، هدف این سه کشور برقراری ثبات و امنیت در شرق دریای مدیترانه است.

رئیس جمهوری قبرس بر اهمیت احترام گذاشتن به حاکمیت تمامی کشورها بر اساس توافقات بین‌المللی تاکید کرد.

وی در عین حال عنوان کرد، اقدامات غیرقانونی ترکیه، ثبات منطقه‌ای را از بین می‌برد و اقدامات اکتشافی این کشور در شرق دریای مدیترانه غیرقانونی است.

رئیس جمهوری قبرس اظهار کرد، باید ترکیه به قطعنامه‌های سازمان ملل احترام بگذارد و اقداماتش در راستای بی‌ثباتی را متوقف کند.

وی همچنین گفت، توسعه روابط و همکاری کشورهای اروپایی با مصر مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهوری قبرس نسبت به تحقق اقدامات ملموس با هدف تقویت همکاری دوجانبه و دوستی میان قبرس و مصر و همچنین تداوم تقویت مکانیسم همکاری سه جانبه با یونان به ویژه در سایه نقشی که مصر به عنوان پایه و اساس ثبات خاورمیانه و نیز تلاش‌ها در چارچوب مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی ایفا می‌کند، ابراز امیدواری کرد.

در همین راستا، رئیس جمهوری مصر توسعه در روابط این کشور با قبرس و همکاری دوجانبه بین دو کشور و نیز مواضع قبرس در حمایت از مصر در محافل و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را ستود.

رئیس‌جمهوری مصر با انتقاد از "سیاست‌ باج خواهی" ترکیه با اروپا بر سر پرونده مهاجران تاکید کرد، تلاش برای تقویت همکاری با یونان و قبرس را ادامه می‌دهد.

به گفته سیسی،‌ آنها نمونه موفقی در ترسیم مرزهای دریایی‌شان ارائه کرده‌اند.

سیسی بر تمایل کشورش به تداوم فعال سازی چارچوب همکاری و افزایش رایزنی در خصوص پرونده‌ها و مسائل مهم و مورد توجه چه در سطح دو جانبه چه از طریق مکانیسم همکاری سه‌جانبه که مصر، یونان و قبرس را کنار هم جمع می‌کند، تاکید کرد.

رئیس جمهوری مصر تاکید کرد: این نشست شاهد توافق نظر بر سر رویکردها در قبال منطقه شرق مدیترانه و همچنین مقابله با این سیاست‌های تنش‌آمیز، مداخله در امور کشورهای همسایه و حمایت از تروریسم بود.

سیسی بر حمایت از تلاش‌های قبرس جهت دستیابی به راهکاری فراگیر برای بحران این کشور براساس قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری مصر از طرفی دیگر حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه را محکوم و به قطعنامه‌های شورای امنیت به عنوان مرجع حل بحران سوریه اشاره کرد.

او مقابله با کشورهای حامی تروریسم که اقدام به تامین سلاح و پول برای تروریست‌ها می‌کنند را خواستار شد.

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان نیز گفت: ما نمی‌خواهیم ترکیه را طرد کنیم اما رفتار این کشور منجر به آن شد.

وی همچنین تصریح کرد، آنکارا حملات و اعزام کشتی‌های اکتشافی به شرق دریای مدیترانه را به مذاکرات مجدد اکتشافی ترجیح داد.

نخست وزیر یونان ادامه داد: من با رؤسای جمهوری مصر و قبرس در خصوص تفاهم‌نامه دریایی ترکیه با لیبی و چگونگی تکیه بر مرزهای دریایی ناموجود رایزنی کردم.

نخست وزیر یونان از کشورهای اتحادیه اروپا خواست فروش و صادرات تسلیحات به ترکیه را متوقف کنند.

وی گفت: اقدامات حفاری ترکیه غیرقانونی هستند و ما از این کشور می‌خواهیم به طور کامل اقداماتی که به آن اشاره شد را متوقف کند.

نخست‌وزیر یونان گفت: ترکیه سیاست توسعه طلبانه که منطقه را تهدید می‌کند، دنبال کرده و اقدامات ترکیه باعث مشکلاتی در داخل ائتلاف ناتو شده است.

همچنین سیسی و آناستازیادس در نشست دو جانبه قبل از نشست سه جانبه بر تقویت سازوکار همکاری سه جانبه تاکید کردند.

رؤسای جمهوری مصر و قبرس به بررسی راه‌های تقویت روابط تاریخی مستحکم بین دو کشور و همکاری موجود بین آنها در تمامی زمینه‌ها به ویژه در زمینه انرژی پرداختند.

دو طرف بر لزوم قدم گذاشتن در مسیر اجرای پروژه‌های مشترک که در چارچوب مکانیسم همکاری سه‌جانبه بر سر آن به اتفاق نظر رسیدند، تاکید کردند.

رؤسای جمهوری مصر و قبرس همچنین در خصوص آخرین تحولات در زمینه منطقه‌ای و تلاش‌ها برای حل بحران‌هایی که برخی کشورهای منطقه از آن رنج می‌برند، به بحث و تبادل نظر پرداختند و بر حمایت از موسسات ملی این کشورها برای مشارکت در دستیابی به حل و فصل سیاسی، برقراری امنیت و ثبات به ملت‌های منطقه و همچنین حفاظت از تمامیت ارضی آن تاکید کردند.

بسام راضی، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر پیشتر خاطرنشان کرده بود، نشست سه‌جانبه در راستای حمایت و تقویت روابط متمایز بین این سه کشور، تقویت رایزنی سیاسی و تبادل رویکردها در خصوص راه‌های مقابله با چالش‌هایی که دو منطقه شرق دریای مدیترانه و خاورمیانه با آن رو به رو هستند، انجام می‌شود و هدف از این نشست ارزیابی تحول و پیشرفت در زمینه‌های مختلف همکاری و پیگیری پروژه‌های مشترک کنونی و اجرای آن در چارچوب ساز و کار سه‌جانبه است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها