۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

رئیس‌جمهوری آمریکا که برای ورود دوباره به کاخ سفید تلاش دارد، بارها با اظهاراتش درباره دیگر رهبران جهان که تخطی از پروتکل‌های دیپلماتیک دیرینه محسوب می‌شود، جهان را بهت‌زده کرده است.

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

در این نوشته برخی از جنجالی‌ترین و حاشیه‌سازترین اظهارات و رویکردهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مقابل برخی از رهبران جهان مرور می‌شود.

ستایش پوتین

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

ترامپ بارها سیاستمداران آمریکا را با بیان اظهارات گرم و دوستانه در قبال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شگفت‌زده کرده است. او در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ از پوتین به عنوان "شخص بسیار مورد احترام" در سراسر جهان یاد کرد.

دونالد ترامپ در جریان اولین دیدار رسمی خودشان در سال ۲۰۱۸ در هلسینکی، در بحبوحه یافته‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر مداخله ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا به منظور حمایت از این قارون نیویورکی، طرف پوتین را گرفت.

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک خودشان گفت: او گفت که این کار روسیه نیست. من به شما می‌گویم که رئیس جمهور پوتین امروز در رد این بسیار قوی و قدرتمند بود.

سخت‌تر... بهتر

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

ترامپ نسبت به حاکمانی با تفکرات خودکامه علاقه نشان داده، در حالی که با رهبرانی با دموکراسی‌های لیبرال درگیر می‌شود.

ترامپ در مصاحبه‌ای با باب وودوارد، خبرنگار تحقیقی واشنگتن‌پست برای کتابش تحت عنوان "خشم" نسبت به رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه ابراز محبت کرد.

با این حال او گفت که همه به او هشدار می‌دهند که "چه شخص وحشتناکی است." ترامپ گفت: خنده‌دار است. این روابطی که من دارم... هر چه سخت‌تر و منفورتر باشند، برای من کنار آمدن با آنها راحت‌تر است.

او همچنین در گفت‌وگو با وودوارد درباره محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که بابت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد مورد انتقاد بود، گفت "من او را نجات دادم."

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

براساس گزارش وال استریت ژورنال، ترامپ همچنین در نشست سال ۲۰۱۹ با عبدالفتاح السیسی، ژنرال مصری که اکنون رئیس‌جمهوری شده است، حین احوالپرسی با او گفت "دیکتاتور محبوب من کجاست؟" و تعجب همگان را برانگیخت.

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

"عاشق" کیم

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

ترامپ با ابراز ارادت به کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی که از سوی گروه‌های حقوق بشری به عنوان یکی از خشن‌ترین دیکتاتورهای جهان در نظر گرفته می‌شود، انتقاداتی را برانگیخت.

ترامپ در سال ۲۰۱۷ در پیامی توییتری به اجرای "آتش و خشم" علیه کره‌شمالی تهدید کرد و این رهبر جوان را با عبارت "مردک راکتی" مورد تمسخر قرار داد.

اما پس از اولین نشست سال ۲۰۱۸ که صرفا نمایشی برای تلویزیون‌ها بود و اولین نشست رهبران آمریکا و کره‌شمالی را رقم زد، ترامپ لحن خود را تغییر داد و به نظر می‌رسد با لحن چاپلوسانه کیم نرم شد. ترامپ در میان حامیانش گفت: ما عاشق شدیم. خب او واقعا نامه‌های بسیار زیبایی برایم می‌نویسد.

سردی ناگهانی با شی

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

اظهارات ترامپ درباره شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین که مراقب بود شخصا از او انتقاد نکند، وارد مسیر دیگری شد. پس از ظهور کووید-۱۹ در آمریکا، ترامپ فوریه با انتشار پیامی توییتری نوشت که شی "قوی، زیرک و با قدرت متمرکز است" و پیش‌بینی می‌کرد که "یک عملیات موفقیت‌آمیز" برای کنترل این بیماری در پیش گرفته شود.

اما با افزایش تلفات ناشی از مرگ و میر در ایالات متحده و تبدیل شدن پاندمی کرونا به یکی از اصلی‌ترین موضوعات انتخاباتی، ترامپ در ماه مه چین را به شیوع "درد و خونریزی" متهم کرد. او در پیامش نوشت: آنها می‌توانستند به راحتی جلوی این بلای بزرگ را بگیرند، اما این کار را نکردند.

حملاتی به متحدان

تعدادی از تندترین حملات ترامپ علیه دشمنان نبوده بلکه گریبان متحدان آمریکا را گرفته است.

ترامپ بارها از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بابت استقبال از پناهجویان انتقاد کرده و سال ۲۰۱۸ اشتباها در پیامی توییتری نوشت که جرایم افزایش یافته و اینکه آلمان‌ها "در حال ضدیت علیه رهبرشان هستند."

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

پس از نشستی در کانادا بر سر مناقشه تعرفه‌های آمریکا، ترامپ در پیامی گفت که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا "بسیار ضعیف و ریاکار" است.

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

دونالد ترامپ همچنین به شکلی آشکار از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ترزا می، نخست‌وزیر وقت انگلیس که از لفاظی‌های ناسیونالیستی او فاصله گرفته بودند، انتقاد کرد.

۴ سال برخوردهای بهت‌آور ترامپ با رهبران جهان

برخی از تندترین اظهارات ترامپ علیه صادق خان، شهردار مسلمان لندن عنوان شده است و رئیس‌جمهوری آمریکا او را "بازنده بی‌احساس" می‌داند.

در حالی که رهبران خارجی به صورت کلی سخنان ترامپ را نادیده می‌گیرند، حرف‌های او گاهی اوقات ناراحتی جدی به وجود آورده است.

ترامپ در یکی از مصاحبه‌ها با فاکس نیوز، مردم مونته‌نگرو را "بسیار متخاصم" توصیف کرد و ضمانت‌های امنیتی به این کشور را که سابقا بخشی از شوروی بود و به تازگی بعد از توطئه کودتایی که ظاهرا مورد حمایت روسیه بوده و به ائتلاف ناتو پیوسته، تضعیف کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    ایران راویران کردن

  • حرف حق
    0

    همشون برن به درک یکی ازیکی بدترهمه نوکرای آمریکا هستندمخصوصا اونایی که اسم اسلام روشونه بیشتر دشمن مردم وخدا هستندتا حافظ اسلام و مسلمانان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها