امام جمعه موقت تهران:

انسان ترسو همیشه به مصلحت فکر می‌کند/ بسیاری از قراردادها با قدرت‌های بزرگ صلح نیست، چون از روی ترس منعقد می‌شود

امام جمعه موقت تهران، ترس را مهمترین دلیل سازش با قدرت های بزرگ دانست و گفت: شجاعت به انسان کرامت می بخشد.

انسان ترسو همیشه به مصلحت فکر می‌کند/ بسیاری از قراردادها با قدرت‌های بزرگ صلح نیست، چون از روی ترس منعقد می‌شود

حجت الاسلام کاظم صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، در دوازدهمین جلسه از سلسله نشست های اخلاقی، که صبح امروز به صورت برخط و مجازی در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تهران برگزار شد، گفت: هجرت انبیا، هجرت پیامبر خاتم، هجرت امام حسین و حضرت علی(ع) مایه بقاء دین شده و فرصت هایی برای نفوس مستعده پیش آورده و آنها را در مسیر تکامل و خروج از ظلمات قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) مردی است که با خدا معامله کرد، اظهار داشت: اولین اثر هجرت نبی مکرم(ص) معرفی شخصیت حضرت علی(ع) است.

امام جمعه موقت تهران ازخودگذشتگی حضرت علی(ع) در شب لیله المبیت را اوج ارزش یک انسان دانست و ابراز داشت: امیرمومنان علی(ع) در این شب در جایگاه پیامبر قرار گرفت و این اوج ارزش یک انسان است که از خود بگذرد، جانش را در طبق اخلاص بگذارد و برای تحصیل رضای خدا از جانش صرف نظر کند.

صدیقی با اشاره به این مطلب که خداوند متعال عظمت امیرمومنان علی(ع) را مایه هدایت ما قرار داده است، گفت: امروز ایثار، شهادت، دفاع از انقلاب و دفاع از حریم حرم حضرت زینب(س) و همه ایثارهایی که ما می بینیم، نشأت و قطراتی از دریای ایثار حضرت علی(ع) است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) حضرت علی(ع) را توحید محض معرفی کرد و ادامه داد: اگر انسان به کسی غیر از خدا پناه ببرد، زمین می خورد. در زندگی جز از خدا، از هیچ حادثه ای نباید ترسید. ترس، زیبنده انسان نیست؛ بلکه شجاعت، کرامت انسان است.

وی ترس را برای انسان خسارت دنیوی و اخروی برشمرد و اظهار داشت: حضرت علی (ع) دوست ندارد که شیعه او ترسو باشد، از ترس امر به معروف و نهی از منکر نکند. ترس، به همراه خود بخل را دارد. انسان ترسو، بخیل است؛ هم در مال بخیل است و هم در جان؛ و همیشه به مصلحت مادی فکر می کند. بسیاری از قراردادهایی که با قدرت های بزرگ منعقد می شود در واقع صلح نیست، سازش در آن است و از روی ترس منعقد می شود.

امام جمعه موقت تهران یک چیز را مایه ترس انسان برشمرد و ادامه داد: حضرت علی(ع) می فرمایند: منحصراً از گناه بترسید، انسان اگر اطاعت خدا را داشته باشد، خداوند به عمرش، به بیانش، به قلمش، به فرزندانش و به شاگردانش برکت می دهد.

صدیقی گفت: بندگی خدا را کردن، معجزات و کراماتی را به همراه دارد. حیف است انسان بنده هوا و هوس باشد. بندگی خدا، ریشه در ربوبیت خدا دارد.

منبع: خبرگزاری رسا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • مهدی
    0

    اقای صدیقی گوجه کیلویی چنده ؟

  • کاربر ناشناس
    0

    مابندگان خدافقط درسته که ازمشکلات زندگی وگرانی رنجرمیبریم ولی ازخدامیترسیم نه دشمن ومرگ مکتب مااسلامه سلاح ماقرآنه

  • کاربر ناشناس
    0

    ماروستاییهازاده عشایرقیورکشوریم که پشت درپشت هشتسال دفاع مقدس جنگیدیم وپیروزشدیم فقط ازخدامیترسیم همیشه سلاحمان پروآماده هستیم کوه به کوه وزمین واسمان وطبیعت زیبای خداوندشاکریم

  • کاربر ناشناس
    0

    همه مردم خوب جنگیدیم و با مشکلات جنگ چهل سال تحمل کردن .یکسری مستقیم در جبهه و یکسری پشت جبهه. و بعد با تحمل خرابی های بعد جنگ و مشکلات اقتصادی آن . ولی در جایی ارزش دارد که کسانی دیگر در راس هم مثل مردم زندگی کنند و درد مردم و مشکلات آنها را حس کنند . ولی الان جنگ فقط در سطح طبقه مستضعف است .و با این شرایط تحریم و نبود دارو و درمان با این وضعیت نابسامان این بیماری دیگر مردم مثل زمان جنگ نیست که سهم بردن یکسری از گذراندن سختی بر مردم نه خدا و نه امامان را خوشحال میکند و امام زمان که حاضر است دلش،به درد میآید.وقتی فشار را فقط بر مردم مستضعف می بیند و بقیه در راحتی و آرامش زندگی میکنند و درمان و دارو خوب دارنند این دیگر آخر تبعیض است.

  • کاربر ناشناس
    0

    شما نترس ومثل یاران امام حسین بجنگ ولی گریه نکن. ازدرد مردم غافل هستید خدا ازشما ریاکاران نگذرد

  • محمد علی
    0

    سواره از پیاده خبر ندارد

  • ناصدیق
    0

    تومثلا صدیق هستی جیب پر حساب بانکی داخل وخارج توپول ا زشکم خالی وجیب خالی بی خبری روحانی دلار را ۳۳هزار مرغ را۲۸هزار لبنیات را هفته ای یک بار گران می کند اقا معاش که نباشد معاد هم نیست روحانی هم که همه را به آمریکا می بندد ۸ماه از لانه بیرون نیامده زخم بستر گرفته بعد می گوید لعن ونفرین را به کاخ سفید کنید اما لعنت به روحانی

  • مهرداد سربندی
    0

    جناب صدیقی بسیار محترم شما فرمودید: «انسان ترسو، بخیل است؛ هم در مال بخیل است و هم در جان؛ و همیشه به مصلحت مادی فکر می کند. بسیاری از قراردادهایی که با قدرت های بزرگ منعقد می شود در واقع صلح نیست، سازش در آن است و از روی ترس منعقد می شود.» بنده کم سواد و در محضر شما بیسواد هستم . لاجرم برای درک این فرموده حضرتعالی ناچارم چند سئوال از شما بپرسم. بلکه پاسخ های شما موجب درک بهتر موضوع شود. 1 - در خالیکه گاهی اوقات مصلحت اندیشی تعبیر به ترس می شود و حماقت نیز تعبیر به شجاعت می شود. ممکن است بفرمایید حدود تر و حدود شجاعت کدام است و چگونه بین ترس و مصلحت اندیشی و حماقت و شجاعت تفاوت قائل شویم؟ 2 - مفهوم کلمه مصلحت چیست ؟ آیا مصلحت اندیشی از نظر شرع مقدس کار حوب است یا کار بد است. اگر این عمل از نظر شرع اسلام پسنیده است چگونه از آدم ترسو فعل پسندیده سر می زند. و چرا باید برای انجام این فعل پسندیده نکوهش شود؟ اگر مصلحت اندیشی از نظر شرع مقدس اسلام ناپسند است. چرا قرآن کریم از صالحین را در ردیف شهدا می داند و از آنها تمجید می کند؟ 3 - از نظر منطق و عقل انسانی که ترسد دارد ترسو خطاب می شود . انسانی که صادق است صدیق خوانده می شود. انسانی که کذب می کوید کذاب خوانده می شود حالا شما بفرمایید صالحین چکار می کنند که آنها را صالحین می گویند؟ صالحین چون اهل صلح هستند صالح حوانده می شوند؟ آیا صالحین چون اهل اصلح امور هستند صالحین خوانده می شوند؟ آیا صالجین چون الاهم و فی الاهم می کنند و قدر تشخیص و انتخاب بین بد و بدتر را دارند و شجاعت عمل به صلاح و مصلحت را دارند صالحین خطاب می شوند؟ 4 - از نظر معنی لغوی و اصطلاحی وازه های مصلحت، صلح، اصلاح ، مصلح به چه کسانی اتلاق می شود و از نظر تقسیم کار وظیفه هر وازه چیست؟ آیا مصلحت و صلح و اصلاح و مصلح هم خانواده هستند یا متزاد هستند. آیا این واژه ها داری قبح ذاتی هستند یا قبح اعتباری؟ آیا این واژها منتقل کننده بار معنایی منفی هستند یا مثبت؟ 5 _ طبق فرموده شما از آنجا که انبیا و اولیاء الهی و ائمه هدا (ع) ترسو نیستند پس مصلحت اندیش هم نیستند. بنابراین وقایع مهم تاریخ اسلام شیعه را شرعا و عقلا نباید مطابق با مصلخت فاعل آن واقعه دانست. پس جنابعالی بفرمایید وقایع زیر که ناشی از را چگونه تحلیل کنیم و علت انجام آن را در کدام ویژگی شخصیتی انجام دنده فعل جستجو کنیم> الف -صلح حدبیه ب - آتش زدن خانه امام علی(ع) در حضور ایشان و سکوت ایشان ج - طناب انداختن به گردن امام علی (ع) و بردن ایشان به دار خلافه برای بیعت گرفتن و سکوت امام د - بیعت اوام علی(ع) با خلفای اول و دوم و سوم ه - 25 سال سکوت و خانه نشینی امام علی(ع) و - صلح امام حسن مجتبی (ع) ز - تیر باران گردن جسم شهید و مطهر اما حسن(ع) در حضور امام حسین(ع) و جناب قمر بنی هاشم(ع) و سکوت آن دو بزرگوار. ح - انتقام نگرفتن از قاتلین کربلا توسط اما سجاد(ع) ط - ولیعهدی امام رضا(ع) ی - غیبت امام زمان (عج)

    نظرات شما -
    • هاشم
      0

      درودبرشمادوست هم وطن محترم دانشمندوباسواداحسنت افتخارمیکنم به داشتن هم وطنهایی مثل شماوشرمنده ام به وجودعلمای بی سواد که باآسمون ریسمون بافتن حتی مسائل ووقایع مسلم تاریخی رامعکوس جلوه میدهندبنحوی که بااهداف سیاسی آنها دریک راستاباشد.

  • کاربر ناشناس
    0

    تو فقط گریه نکن

  • عزیز
    0

    شانه هایت رابرای گریه کردن دوست دارم..

  • کاربر ناشناس
    0

    اینها همان باید مسائل مذهبی را سخنرانی کنند.در آن کار متخصص هستند.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      آخه بدبختی ماازاونجاشروع شده که آدمهایی مثل ایشون حتی درمسایل تخصصی خودش هم حرفی برای گفتن نداره شمابه سخنرانی های ایشان گوش کن جزآه وناله وگریه بی موردوگفتن یک سری رویاوخوابهایی که خودش دیده ویاشنیده وحرفهای بی پایه واساس وبدون سندو مدرک چیزی برای ارایه نداردالبته اینهادلیل اصلیش یک دلیل مهم داردکه علمامی گویندقطع الرجال

  • مهرداد سربندی
    0

    مگر پیام من حاوی تهمت و افترا بود؟ مگر با غیر زبان فارسی بود؟ مگر دروغ و ناسزا بود؟ آیا بجز چند سئوال ساده چیز دیگری گفتم چرا پیام مرا منتشر نمی کنید؟ می ترسید مردم متوجه شوند آقای صدیقی از تریبون نماز جمعه چه گاف بزرگی داشته اند

  • ح ا
    0

    ۹۰ درصد مردم ایران یا دزدن یا محتکرن یا مواد فروشن یا حق مردم رو ضایع میکنن ما مدیون امثال صدیقی هستیم وگرنه سنگ از اسمون ایران می بارید اگه قانونی باشه روزی دو سه نفراز اون ۹۰ درصد اعدام بشن همه چیز درس میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها