فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

اصلاح‌طلبان به مردم نزدیکتر می‌شوند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: محدودیت های فراوانی که امروز در دستور کار دولت پنهان قرار گرفته و به سمت بستن همه مجاری تنفسی اصلاح طلبان صورت می گیرد، به نفع اصلاحات و اصلاح‌طلبان تمام شده و آنان هم به مردم نزدیکتر می‌شوند.

اصلاح‌طلبان به مردم نزدیکتر می‌شوند

متن کامل گفت‌وگو با سیدمصطفی تاجزاده را در ادامه می‌خوانید:

*یکی از انتقادات اساسی برخی گروه های سیاسی در مواجهه خود با اصلاح طلبان آن است که این گروه، همان افرادی هستند که در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی هیچ تلاشی برای بسط دموکراسی و جامعه مدنی نداشته وپس از آنکه در دهه دوم انقلاب از صحنه سیاست ایران حذف شدند، با تاکید بر این شعارها خواستار بازگشت به قدرت بودند. به نظر شما در مواجهه با این دست ابهامات و سوالات، پاسخ گروه های اصلاح طلب و حامیانشان چه باید باشد؟

تا حدودی حق با کسانی است که چنین ادعایی را دارند اما چند تبصره وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود همین ادعای درست می تواند به گزاره ای نادرست تبدیل شود. در آن دوره اساسا گفتمان انقلاب و انقلابیون تحت تاثیر جریان چپ جهانی قرار داشت؛ بنابراین تقریبا همه انقلابیون نگاهی عدالتخواه و ضد آمریکایی داشته و آنرا به امور سیاسی نیز تسری می دادند. به این معنا که به طور کلی آزادی و دموکراسی برایشان اولویت نداشت و مقدم بر عدالت و استقلال شمرده نمیشد. به همین دلیل این حرف درست است که نسل اول انقلاب اساسا نسبت به دموکراسی و آزادی حساسیتی که بعد از فروپاشی شوروی و اتمام جنگ به دست آورد، نداشت؛ اما در عین حال نسبت به رقبای خود دارای کارنامه قابل قبولی است، یعنی اگر مواضع نسل جوان انقلاب را با مواضع سازمان چریک های فدایی خلق یا مجاهدین خلق یا به طور کلی مارکسیستها مقایسه کنید، مواضع آزادی خواهانه تری داشته اند. آنچه باعث شد دموکراسی و آزادی جزو مطالبات اصلی اصلاح طلبان قرار گیرد دوری از قدرت نبود، اگرچه نقش و تاثیر آنرا نمی توان منکر شد، بلکه چند اتفاق مهم دست به دست هم داد تا نه تنها در ایران بلکه در دنیا دموکراسی و حقوق بشر اصالت یابد.

مهمترین این رویدادها و اتفاقات، فروپاشی شوروی و بلوک شرق بود؛ تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی؛ آزادی و دموکراسی پدیده هایی غربی، سرمایه داری و بورژوازی خوانده می شدند که برای تحت الشعاع قرار دادن فاصله وشکاف طبقاتی و رنج و ستمی که محرومان می دیدند، برآنها تاکید می شد.

اما با فروپاشی شوروی در حقیقت گفتمان دموکراسی خواهی و آزادی طلبی به گفتمان اول جهان تبدیل شد و طبیعتا ایران هم از آن بی نصیب نبود. این وضعیت مقارن با شروع دهه دوم پیروزی انقلاب اسلامی است.

نکته مهم در این زمینه همزمانی فروپاشی بلوک شرق با پایان جنگ تحمیلی است. به هرحال و در هر حد و اندازه جنگ در هر کشوری برای آزادی ها مخرب است و ایران هم از این جهت استثنا نبود. بی تردید زمینه ای که صلح برای دموکراسی و آزادی ایجاد می کند انکار ناپذیر است. بنابراین ما نیز با ورود به این مرحله نیازمند تاکید بر حقوق شهروندی بودیم و اصلاح طلبان از این جهت پیشتاز به شمار می روند.

انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن تثبیت شده بود و مخالفان مسلح آن، صحنه را ترک کرده بودند و از تروریسم گسترده دهه ۶۰ خبری نبود. جنگ خاتمه یافته و جمهوری اسلامی مستقر شده بود طبیعتا در چنین شرایطی همه حساسیت انقلابیون مصروف تثبیت نظام سیاسی و بی اعتنایی به حقوق شهروندی نخواهد بود و در نتیجه به سراغ تقویت جامعه مدنی همزمان با تقویت دولت در طرف مقابل مطرح رفتند. حذف جناح چپ از قدرت نیز در این دهه کمک کرد تا دوباره آنان به مردم نزدیکتر شوند و صریح تر و شفاف تر از همیشه از حقوق آنان دفاع کنند. جالب آنکه ما این تجربه را در سال ۸۸ نیز داشتیم؛ این بستر برای اصلاح طلبان فراهم آمد و به رغم اینکه از همه جهت در هسته بالای قدرت مورد فشار قرار داشتند وحتی بسیاری از بزرگانشان در زندان بودند، اما ارتباطشان با جامعه قویتر از همیشه شد و نتیجه آنرا در سالهای بعد دیدیم که با یک «تکرار می کنم» همه معادلات هسته سخت قدرت به هم ریخت.

پیش بینی می کنم محدودیت های فراوانی که امروز در دستور کار دولت پنهان قرار گرفته و با یکه تازی به سمت بستن همه مجاری تنفسی اصلاح طلبان و دیگر نیروهای منتقد صورت می گیرد، به نفع اصلاحات و اصلاح طلبان تمام شده و آنان هم به مردم نزدیکتر می شوند؛ هم مطالبات آنان را بهتر نمایندگی کرده و صریحتر و شفاف تر از همیشه با حکومت و جناح حاکم سخن گفته و اصلاحات را سیقل خواهند داد.

نکته مهم در این زمینه همزمانی فروپاشی بلوک شرق با پایان جنگ تحمیلی است. به هرحال و در هر حد و اندازه جنگ در هر کشوری برای آزادی ها مخرب است و ایران هم از این جهت استثنا نبود

*یکی دیگر از مهمترین سوالاتی که در ذهن برخی اقشار مختلف در جامعه به وجود آمده، آن است که اصلاح طلبان چه دستاورد ملموسی در سالهای پس از دوم خرداد داشته اند. به این معنا که با روی کار آمدن دولت اصلاحات و مجلس ششم و تا حدی نیز دولت تدبیر و مجلس دهم، چه تفاوتی در سیاست های کلان کشور ایجاد شده است و اگر ایجاد شده اصلاح طلبان چه نقشی در آن ایفا کرده اند؟

اگر منظور از پرسش این است که ما به مطالبات اصلاح طلبانه خود در همه زمینه ها دست یافته ایم پاسخ من منفی است. هنوز خیلی راه داریم تا شعارها و خواست های اصلاح طلبانه ملت ایران به طور کامل اجرا شود.

اما اگر منظور این است که چون اصلاح طلبان در زمینه هایی از جمله در سیاست خارجی با مشکلات جدی مواجه هستند و سیاست ماجراجویانه خارجی برخی گروهها به جای اینکه در خدمت توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد، اقتصاد کشور را به خدمت اهداف بلند پروازانه هسته سخت قدرت قرار داده است، باید بگویم که دستاوردهای آن نهضت عمیق تر و گسترده و تاریخی تر از آن است که با چنین پسرفت های مقطعی بتوان از آن گذشت. اجازه بدهید دو مثال عرض کنم.

نهضت ملی شدن صنعت نفت با کودتا علیه دولت قانونی و ملی مصدق شکست خورد و سپس قرارداد نفتی کنسرسیوم؛ بخش قابل توجهی از تلاشهای دولت مصدق را برای کسب و جلب منافع ملت به باد داد. اما چه کسی می تواند انکار کند که ایران قبل و بعد از مصدق دو ایران بود و یکی نبود؟ مردم یکبار دیگر مبارزه را تمرین کرده و با یک نهضت مردمی جامعه پذیر شده بودند و نقاط عطف مهمی در تاریخ ایران ایجادکردند که بعدها حاصل آنرا در پیروزی انقلاب و حوادث بعد از آن دیدیم. بنابراین اگر کسی سوال کند که آیا مصدق توانست نفت را ملی کند_ مصدقی که اساسا نهضتش به همین نام بود_ جواب خیلی روشن است که خیر اینگونه نیست. اما اگر کسی بگوید آمدن و رفتن دکتر مصدق بی فایده بود، پاسخ منفی خواهیم داد. چنانچه اگر این نهضت ادامه پیدا می کرد هیچگاه به انقلاب اسلامی نمی رسیدیم و می توانستیم زودتر از کره جنوبی و ترکیه و برزیل و مالزی به توسعه اقتصادی دست یابیم و ایران را الگوی منطقه کنیم. متاسفانه نهضت ملی شدن صنعت نفت به دلایلی شکست خورد اما آثار آن همچنان باقی است.

کما اینکه در نهضت مشروطه هم همان اتفاق افتاد؛ از منظر دستیابی به دموکراسی و آزادی در دوره رضاشاهی وضع به مراتب بسته تری از دوره قاجار داشتیم و اساسا قابل قیاس با نهضت مشروطه نبود. فکر نمی کنم کسی بتواند منکر شود که بزرگترین تحول در ایران از زمان هخامنشیان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نهضت مشروطه خواهان بود و تاثیر بسزایی در تمام عرصه های حیات اجتماعی آیندگان بر جا گذاشت؛ اگرچه به استقلال و آزادی نرسید.

در عرصه بین المللی نیز امروز در آمریکا ترامپ رئیس جمهوری است که باعث شرمندگی جامعه روشنفکران و نخبگان آمریکایی است اما آیا به معنای آن است که تلاش بنیانگذاران قانون اساسی، دموکراسی و آزادی در آمریکا شکست خورده است؟ ما دستاوردها را در کنار مشکلاتی که هست می بینیم و امیدواریم با هر نهضت اجتماعی جامعه یک دوره آموزش سیاست ورزی ببیند و خاطرات و تجریبات غنی سیاسی و فرهنگی از خود به یادگار بگذارد.

*همانطور که می دانید قاطبه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت فعال نداشته و یا به صراحت از تحریم انتخابات سخن گفتند. برخی معتقدند اگر اصلاح طلبان از پیروزی خود در انتخابات مجلس اطمینان داشتند، همچون دوره دهم با برخی چهره‌های معتدل وارد صحنه انتخابات می شدند، اما زمانی که احساس کردند مردم در انتخابات مشارکت نخواهند داشت و سبد رای آنان تحریم را برگزیده است از شرکت در انتخابات سر باز زدند. پاسخ شما به این استدلال چه خواهد بود؟

ما برای شرکت در انتخابات یک معیار روشن داریم و آن اینکه آیا شرکت در انتخابات و احیانا پیروزی در آن می تواند تفاوت معناداری در عرصه سیاست کشور ایجاد کند یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد صرف نظر از اینکه مردم شرکت بکنند یا نکنند و یا به ما رای بدهند با ندهند شرکت در انتخابات توجیه دارد و در غیر این صورت اگر ما به صحنه بیاییم و احساس کنیم هیچ تفاوت و تغییری قرار نیست صورت بگیرد به نظر من شرکت نکردن اولویت دارد؛ برای اینکه در هر دو حالت ما نمی توانیم کاری انجام بدهیم اما با شرکت نکردن می توانیم به مردم نزدیکتر شده؛ امید مردم را به یاس تبدیل نکنیم و خود را برای مرحله بعد آماده سازیم.

در اینجا یک تبصره مهم وجود دارد و آن خواست اکثریت جامعه است. این حرف درستی است که وقتی دست هایی از بالا نگذارند اصلاح طلبان وارد صحنه شوند و مردم هم نخواهند رای دهند، بهترین انتخاب شرکت نکردن است و تردیدی در آن نیست. هرکسی می تواند با هر انگیزه ای آن را توجیه کند اما در اصل داستان تفاوتی ایجاد نمی کند. اگر تشخیص اکثریت مردم آن باشد به رغم آنکه می دانند در صورت شرکت در انتخابات تغییر مهمی در عرصه حکومت رخ نمی دهد، با وجود این حضور اصلاح طلبان در پارلمان را مثبت ارزیابی کنند، به نظرم می توان در انتخابات شرکت کرد. البته به یک شرط مهم و آن اینکه بسیار شفاف و روشن به مردم توضیح دهیم قادر به انجام هیچ اقدام مثبتی نیستیم اما صرفا در پاسخ به خواست ملت یا اکثریت رای دهندگان که خواهان شرکت اصلاح طلبان در انتخابات هستند، با نامزدهایی که هرگز نمی توانند سقف مطالبات اصلاح طلبانه را نمایندگی کنند و در برخی موارد حتی کف آنرا نیز نمی توانند نمایندگی کنند، شرکت می کنیم.
فرق این با سال های قبل که در انتخابات شرکت می کردیم آن است که با شعار تغییر وارد نمی شویم چون نمی توانیم تغییر انجام دهیم و مردم مایوس می شوند. اما اگر مردم خواهان آن باشند که بازهم شرکت کنیم با شعار پاسخ به مطالبه ملت و نه انجام تغییرات جدی، شرکت در انتخابات توجیه دارد. قدر مسلم شرکت نکردن زمانی تحقق می یابد که در بالا و پایین با بن بست مواجه شویم.

*صحبت های چندی پیش جناب آقای خاتمی و طرح مجدد آشتی ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا به نظر شما با وجود رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم و حذف این جناح از قوه مقننه میتوان به این طرح امیدوار بود؟

به نظر من جوهره پیشنهاد آقای خاتمی گفتگوی ملی است که به آشتی ملی منجر می شود؛ به باورم پیشنهاد رهبر اصلاحات همچنان اساسی و زنده است و در آینده دور یا نزدیک تحقق خواهد یافت. اگر بخواهیم وارد عصر جنگ علیه همدیگر نشویم آشتی ملی تنها راه حل خواهد بود. بنابراین آن پیشنهاد را جدی می دانم و معتقدم دیر یا زود نیروهای سیاسی دیگر به آن خواهند رسید اگر چه در حال حاضر از آن استقبال نمی کنند.

منبع: بشارت نو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • محمد
    0

    دو تومن به آش به همین خیال باش .. دیگه حرف اصلاح طلب نزن که مردم را نقره داغ کردن .بگو فساد طلب .بخدا من تون محل کارم چندتاشون رو میشناسم که فقط دو انگشتشون رو به هم میمالن ومیگن ما همه چیز رو پول می بینیم دیگه هیچی ..

  • محمد
    0

    خدا لعنت کنه اصلاح طلب ها که بوسیله روحانی این بلا رو سر مردم آوردید. حالا میخوان بگن ما هیچ کاره بودم. کل دولت بوسیله فساد طلب ها می چرخید.

  • ذوالفقار
    0

    یکی رو به ده راه نمیدادن سراغ کدخدا رو میگرفت،اصلاح طلب ، اصولگرا!!!من میکنمتون ،لاکن نصیحت !!!!هر چه زودترگورتون رو از مملکت دور کنید والا دیر میشه و وای بحالتون!!

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      ادب برتر از گوهر آمد پدید جناب ایرج میرزا

  • ریزه میزه
    0

    نابغه! میخواهیدبه مردم نزدیک بشید که برای چکار!؟ لابدکاندیدای دیگری رابه مردم قالب کنیدتامانندزمان رئیس جمهور فعلی جیب مردم راخالی کنیدو...!؟ ناغولا!حسابی اشتهاتون دراین 7ساله واشده ها...

  • محسن
    0

    این جمله ((اما با شرکت نکردن می توانیم به مردم نزدیکتر شده؛ امید مردم را به یاس تبدیل نکنیم و خود را برای مرحله بعد آماده سازیم)) خطرناک است. چون احتمال دارد سرنوشت اصلاحت را تبدیل به سرنوشت جبهه ملی کند. می توان کاندید مطلوب نداشت ولی نمی شود در انتخابات شرکت نکرد.

  • ناشناس
    0

    کله پدر هر چی اصلاح طلب

  • احمد
    0

    اصلاح طلبان میدونند که آبرویی ندارند لکن رو آوردن به تخریب و تحریف و حمایت از زنان

  • قیطران از روستای حی
    0

    اگه شما اصلاح طلبان تا 1400 مردمی را زنده نگهدارین ....بعد بیا از مردم دم بزن

  • رضا
    0

    سی و چندین سال هست که اصلاح طلبان در راس هستند مردم جزء فقر و تنگدستی وخامت اوضاعچیزی ندیدند .شما اصلاح طلبان که دولت احمدی نژاد را می کوبیدید کاری با مردم در این چند سال کردید که باید گفت هزار بار شکر به دولت قبل .شما چه کردید جزء گرانی مایحتاج ضروری ملت .پراید شد آرزوی جوانان .خانه رفت جزء افسانه جوانان با این حقوق شد حقوق شما مدیران سر به فلک کشید و کارگران و کارمندان به حداقل خجالت دارد بخدا چقدر اعتماد بنفس کاذب دارید. از سکه و دلار و غیره نگویم .کارخانه ها را تعطیل کردید به هوای برجام نا فرجام .ارز را دادید به دلال ها که بروند خلال دندان و آدامس و غیره وارد کنند و حتی توان دریافت ارز داده شده را از آنها نداشتید و دست به دامان قوه قضائیه شدید .فقط بگوید کجای این مملکت را سالم دید که برای آن نقشه کشیدید و سناریوی جدید اصلاح طلبان به مردم نزدیکترند را شروع کردید .واقعا از ملت خجالت نمی کشید روز قیامت چطور در محضر خدا جوابگو خواهید بود . حضرت آقا فرمودند کلید تمام مشکلات در داخل است به شرطی که مدیریت به اهلش برسد . دست از سر ملت بر دارید مردم با اصلاح طلبان جزء به بدبختی نزدیک تر شدن چیز ندارند .فقط بیاید گزارش دهید چه کار مثبتی در این 7 سال کردید.هیچ .هیچ هیچ جزء پسرفت هیچ یاحق

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      ببخشید ولی انصافا این که میگویید سی و اندی سال است اصلاح طلبان در راس هستند خیلی مضحک بود. حتی در زمان خاتمی ایشون اختیار تام نداشتند .خود روحانی که گزینه ناچارانه اصلاح طلبان بود میگفت فلان وزیر من انتخاب پانزدهمم بود و مشخص بود بعضی از وزرایش تحمیلی بودند.

    • رضا
      0

      آره بابا معنی اختیار هم فهمیدیم طرف کل کشورهای دنیا را مثل مارکوپلو مسافرت کرد با شاعر گفتگوی تمدن ها . شما خوش خیال هستید .مضحک نیست حقیقت تلخ است دستاورد هشت سال سفر یک توافق هم نبود .برای شما مضحک هستش که هر کس و ناکسی از هر دری برسه بزنه تو سر ملت ملت هم بگویند بله قربان .نه بابا گذشت اون دوران .تو دوره شما هیچ کدام اختیار تام نداشتند در دوره قبل طرف بی پروا و خود مختار بود حکایت حرف های بی سر وته شما برای پوشش بی تدبیری و نا کار آمدی دولت شده اختیار نداشتند شاید بشود سر بچه را کلاه گذاشت ولی نه سر این ملت که هر روز شاهد بی تدبیر یمدیران ارشد است .حتما به قول شما گران شدن خودرو بی مهابا و فضای شدن قیمت ملک و گرانی مایحتاج اولیه که با ارز دولتی وارد می شود و دلت توانی مدیرت ندارد که بدست مصرف کننده برسه و سر از انبار دلالان در می آورد هم از اختیار نداشتن دولت هستش .هرموقع خورشید از مغرب طلوع کرد شما باور کنید از اختیار دولت خارج هست .خوبه هر شب در اخبار از دست گلهای این دولت در عدم مدیریت کم نمی شنویم

    • محسن
      0

      آقا رضای عزیز شما میگی خاتمی دور دنیا رو گشت و یک توافق نکرد. ولی آیا یادتان هست وقتی خاتمی دعوت شد برای صرف غذا و مذاکره به ایشون گفتن که از ایران تلفن کردن و گفتن حق حضور ندارید؟؟ درضمن کیه که ندونه صدا و سیما همیشه و به شدت برای دولت اصلاحات یا برای دولت برامده از اصلاحات دستور به تخریب شدید داره؟؟ خودرو گران شده؟؟ مگه احمدی نژاد پراید 6 ملیونی رو از خاتمی نگرفت و 24 میلیون تحویل روحانی داد؟؟ آیا اگر خروج امریکا از برجام نبود این تورم ها اتفاق می افتاد؟

  • سران.و
    0

    البته اصلاح طلبها نتوانستن .خواسته ها مردم را برآورده کنند .مردم هم از آنها ناراحت هستند .قبول داریم نتوانستند.خیلی هم هزینه دادند .ولی مردم هم با انتخابات قهر کردند .یک مبارزه منفی دارند می کنند و مثل گاندی هند

  • ناشناس
    0

    آره جون خودت مردم ما باید بی فکر باشند که حزب راحت طلبان را به خودشون نز دیکتر بدونند .همه شما از یک سفره می خورید راحت طلب یا اصول خورها از یه قماش هستین وتنها وجه مشترک شما سر کیسه کردن مردم وعوام فریبی هست وکرنه همه شما ادعا دارین تشنه خدمت هستین نه قدرت .پس کو

  • رضا
    0

    خواب دیدید خیر باشه. مردم از اصلاح طلب، اصول گرا و سایر طلب ها و گراها عبور کردند و میدانند که همه شون هیچ کاره اند و مردم هم معلق.

  • موسوی
    0

    غلط کردن که به مردم نزدیک بشن و بخوان دوباره سر مردم شیره بمالن،،،، خودتی داداش

  • محمد راد
    0

    آره ،بوی کباب به مشامشون رسیده ؛چون اگه چاه ۱نتخابات ۱۴۰۰برای مردم آب نداشته باشه ،برای ایشون واوشون ووونون داره.

  • تتمه
    0

    اصلاح طلب نگو ، حزب فراماسون ها بگو

  • ناشناس
    0

    نخوررررر

  • کمند
    0

    جمع کنید بابا گند زدید

  • بچه شهرری
    0

    خیلی نزدیک شدن فقط به پایه وقط کاریت نکنن

  • حسام
    0

    احتمالا دیشب خواب ندیدید؟؟؟؟

  • محمود
    0

    اصلاح طلب دیگه خواب ریس جمهور شدن را ببینه بت این برجام هم دستاوردهای مملکت را داغون کردید هم گرانی آوردید

  • صالحان
    0

    سی دوسال مملکت دست اصلاح طلبان بود مملکت رااز عدالت دور کردفقط برای خودشان ثروت جمع کردن بچه هاش هم فرستدن اروپا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها