توسعه شرق بندرعباس با اتصال نوارساحلی به دروازه مکران

شهر ساحلی بندرعباس که امروز جمعیت آن به حدود ۶۰۰ هزار نفر رسیده و به یک کلان شهر تبدیل شده، اقدام به توسعه از سمت شرق با احداث نوار ساحلی به تیاب میناب با عنوان دروازه ورودی و طلایی مکران کرده است.

توسعه شرق بندرعباس با اتصال نوارساحلی به دروازه مکران

شهرساحلی بندرعباس از دهه‌ها پیش بواسطه محصور شدن نهادهای نظامی از شرق و غرب آن، آنچنان که باید امکان توسعه نداشت و مدتی به سمت شمال پیشروی و رشد کرد اما اکنون با موانع جدی درزمینه پیشرفت و توسعه جمعیتی مواجه شده که برای خروج از این بن بست نیازمند یک حرکت جدید به سمت شرق بود.

در سه دهه اخیر نیز طرح‌های توسعه در قالب شهرک علوی، آبشورک، پیامبراعظم (ص) در بندرعباس به اجرا درآمد که تا حدودی در جذب جمعیت موفق بود اما نتوانست سرریز جمعیتی را بطور کامل در خود جای دهد و هرچند امروز هجوم به زمین‌های بافت فرسوده کم شده اما دورنمای این شهر نشان می‌دهد که بایستی طرح‌های جدیدی ارایه شود که درهمین راستا راه و شهرسازی اقدام به ساخت جاده ساحلی از شرق بندرعباس تا تیاب میناب کرد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که از سال‌های قبل دانشگاه هرمزگان در شرق بندرعباس مستقر شد و هم اکنون پیش بینی پارک‌های علم وفن آوری و سایر تاسیسات تفریحی و گردشگری هم به این سمت پیش رفته تا جمعیت درآینده برای گذران زندگی و اوقات فراغت خود از آن‌ها بهره مند شوند.

جاده ساحلی برای توسعه جمعیت به سمت شرق بندرعباس کشیده شد

ابتدا تصور می‌شد جاده ساحلی شرق بندرعباس تا تیاب میناب برای کمک به استخرها و سایت‌های پرورش ماهی و میگو بوده اما مدیرکل راه وشهرسازی هرمزگان اعلام کرد: شاید تا بهره برداری کامل از جاده برای این طرح‌ها استفاده شود اما زمانی که بحث سکونت مردم شکل گرفت این واحدها در داخل شهر قرارمی‌گیرند و ادامه فعالیت آن‌ها هم متوقف می‌شود.

آرش رضایی افزود: ساخت این جاده چندمنظوره بوده که یکی از اهداف آن توسعه صنعت پرورش آبزیان است اما در نهایت زمین‌های ساحلی برای جمعیت سرریز شهر بندرعباس درنظرگرفته شده که درآینده نزدیک، به این سمت هدایت می‌شوند و ضمن داشتن شغل و کسب وکار به سکونت‌گاه دائمی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: امروز شهر بندرعباس با کمبود زمین برای ساخت مواجه است و دیگر کشش جمعیت موجود را ندارد و توسعه از سمت شمال وغرب هم امکان پذیر نیست لذا بهترین مسیر ضلع شرقی شهر بندرعباس بوده که تاکنون طرح زیرساختی جاده به پایان رسیده و برای سال‌های آینده پیش بینی تکمیل آن و سپس گسیل جمعیت به این سمت خواهد بود.

مدیرکل راه وشهرسازی هرمزگان، یکی از سیاست‌های توسعه به سمت شرق بندرعباس را کاهش قیمت زمین و مِلک عنوان کرد و اظهارداشت: درحال حاضر دیده شده خانه‌هایی با عمر کم تخریب و دوباره برج سازی می‌شود.

رضایی افزود: این نشان می‌دهد که سوداگری در بخش مسکن در شهر بندرعباس وجود دارد و برای افراد هم مقرون به صرفه هست که در همین سکونتگاه‌های فعلی تولید ثروت کنند بنابراین برای شکسته شدن قیمت‌های مسکن، چاره ای جز گسترش شهر به سمت شرق نداریم.

مدیرکل راه وشهرسازی هرمزگان اظهارداشت: این جاده ساحتی با سختی و با وجود کمبود اعتبارات در دولت تدبیر و امید کلید خورد و امید می‌رود که توسعه شهر بندرعباس به شرق انتقال ‌یابد چرا که زمینه و زیرساخت به صورت طولی دارد و تا سال‌ها این رشد ادامه پیدا می‌کند.

رضایی اضافه کرد: امروز در سطح شهر بندرعباس با سکونتگاه‌های فرسوده مواجه هستیم که برای آن طرح‌هایی احیا شده ولی تلاش می‌شود شهر از این حالت بسته و محدود خارج و فضا برای ساخت وسازهای مناسب مسکن در ابعاد بزرگتر صورت گیرد که مستلزم حرکت به سمت شرق است.

۲۸ کیلومتر از جاده ساحلی شرق بندرعباس احداث شده است

قطعه نخست بزرگراه شرقی ساحلی بندرعباس به سمت بندر تیاب میناب به طول افزون بر ۸۰ کیلومتر بوده که مرحله اول آن به طول ۲۸ کیلومتر توسط شهرداری بندرعباس احداث شده است.

طبق اظهارات معاون سابق عمرانی شهرداری بندرعباس در سال ۹۷ سه پیمانکار همزمان مشغول فعالیت بودند تا قطعه نخست بزرگراه بندرعباس به بندرتیاب را به سرانجام برسانند که افزون بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال قرارداد برای انجام این مرحله با پیمانکاران منعقد شد و قطعه‌های بعدی بزرگراه توسط اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در دست مطالعه است.

معاون امور عمرانی استانداری هرمزگان در این خصوص اظهارداشت: برای احداث این جاده ساحلی که تا آخرین مد دریا حدود ۵۰۰ متر فاصله دارد؛ با رعایت الزامات زیست محیطی و اکولوژیکی ساخت شده تا مشکلی بوجود نیاید و رفت وآمد از این مسیر تسهیل و راحت صورت گیرد.

به گفته رضا مدرس، این مسیر به طول ۸۰ کیلومتر و عرض ۱۱۰متر، در آینده بار ترافیکی ورودی و خروجی شرق بندرعباس را از بزرگراه کنونی بندرعباس به رودان کاهش خواهد داد.

وی یادآورشد: در واقع فاصله طولی بندرعباس تا تیاب میناب ۱۲۵ کیلومتر بوده که با ساخت و راه اندازی این مسیر ساحلی، ۳۰ کیلومتر از مسیر کوتاه‌تر می‌شود.

جانمایی بیش از ۶ هزار هکتار زمین در نوار ساحلی شرق بندرعباس

نوار ساحلی شرق بندرعباس به عنوان دروازه ورودی به مکران به بندر تیاب متصل می‌شود که با ساخت این محور، ۳۰ کیلومتر از مسیر مواصلاتی بندرعباس به بندر تیاب کوتاه‌تر می‌شود.

استاندار هرمزگان گفت: در مرحله نخست این طرح از انتهای بلوار خلیج فارس تا دانشگاه هرمزگان بیش از ۶ هزار هکتار زمین برای فضای گردشگری، ساخت شهرک‌های جدید و استقرار سرمایه گذاری در بخش‌های شیلاتی و صنعتی جانمایی می‌شود.

فریدون همتی افزود: هزینه اجرای مرحله نخست خط ساحلی بندرعباس به تیاب به طول ۲۸ کیلومتر از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین شده که ۲۴ کیلومتر آن از از انتهای بلوار خلیج فارس تا پل شور دوم به طول ۱۸ کیلومتر و مسیر دیگر نیز تا دانشگاه هرمزگان به طول ۶ کیلومتر بوده است.

وی بیان داشت: در این مرحله برای دسترسی آسان مردم به سواحل شرقی بندرعباس بلوار ۲۴ متری به عنوان بزرگترین بلوار منطقه و همچنین بزرگراهی به عرض ۱۱۰ متر در چند خط ساخته شده است.

استاندار هرمزگان یادآورشد: در این طرح مسیرهای پیاده رو، دوچرخه رو، کند رو به صورت چهار خط رفت و چهار خط برگشت پیش بینی شده است.

بندرعباس شهری ساختاری ساخته نشده دارد

شهردار بندرعباس نیز در برابر این پرسش که بسیاری از مشکلات مزمن این شهر بویژه در محله‌ها همچنان دست نخورده باقی مانده یا به اندازه کافی و مورد انتظار تغییر نکرده، پاسخ داد: شهر بندرعباس در حقیقت ساختاری ساخته نشده دارد که نشان می‌دهد زیرساخت‌های آن متناسب با توسعه جمعیتی و کالبدی شهر نیست.

عباس امینی زاده افزود: جمعیت شهر بندرعباس از ابتدای انقلاب تاکنون حداقل ۱۰ برابر شده و از ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۷به حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار نفر درسال ۹۹ رسیده اما واقعیت اینست که متناسب با این رشد سریع جمعیت پس از انقلاب، زیرساخت‌های عمرانی، رفاهی، خدماتی و حمل ونقلی آن ارتقا پیدا نکرده است.

وی، ضمن استقبال از توسعه شهر به سمت شرق اظهارداشت: ۴۳ درصد مساحت بندرعباس را بافت فرسوده و سکونت‌گاه غیررسمی تشکیل می‌دهد که اکنون حاشیه نشینی در آن تحت کنترل درآمده و از بیشتر شدن آن جلوگیری شده است.

به گفته شهردار بندرعباس، همه شهرها با چنین چالشی مواجه هستند ولی این نسبت زیاد بر توسعه شهری مرکز استان تاثیر منفی گذاشته لذا انتظار می‌رود طرح‌های جدیدی برای همچون احداث جاده ساحلی در شرق بندرعباس برای برون رفت این شهر از فضای موجود اجرا شود.

رفع مشکلات شهری بندرعباس با توسعه نوار ساحلی درشرق

نبود مدیریت یکپارچه شهری و قوانین و مقررات قدیمی شهری که سال ۱۳۳۴ مصوب شده بخشی ازمشکلات بخش شهری بندرعباس است که در کنار آن مهاجرپذیری و تجمع خرده فرهنگ‌ها نیز اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند تهدیدها و چالش‌های دیگری به شمار بیایند.

بندرعباس شهری پرجاذبه و دارای مشاغل مختلف و همچنین جمعیت مهاجر از سراسر کشور است و هر روز به جمعیت آن برای داشتن شغل و کسب و کار بیشتر می‌شود لذا ضمن عنوان کلان شهر دارای محدودیت‌های توسعه‌ای بوده که با توسعه شهر به شرق بسیاری از مشکلات شهری آن رفع می‌شود.

درحال حاضر شهر بندرعباس در ابعاد ۲۵ در چهار کیلومتر است که با طرح توسعه به سمت شرق، مساحت آن به ۲ برابر خواهد رسید و شهر از مسیر ساحل به صورت طولی امتداد می‌یابد.

هرمزگان سه بندر کوچک تیاب، سیریک و جاسک در سواحل مکران دارد که در راستای اقتصاد مقاومتی و سند توسعه سواحل مکران باید توسعه داده شود.

بندرتیاب آخرین نقطه از ساحل مکران در بخش غربی در هرمزگان است.ظرفیت‌های اقتصادی، کشاورزی، شیلاتی در منطقه نیز فرصت مناسبی برای توسعه این بندر است.

بندر تیاب در فاصله ۲۶ کیلومتری غرب شهر میناب و ۱۲۵ کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد و یکی از بنادر تجاری قدیمی هرمزگان به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها