ارکانی:

در بانکداری الکترونیک باید مردم از مراجعه به شعب بانک بی نیاز شوند/ عرضه اوراق تبعی بانک صادرات باید به سایر بانک‌ها تسری پیدا کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می گوید: اقدام بانک صادرات در عرضه اوراق تبعی در بورس می‌تواند الگویی برای بانک های دیگر در کشور برای رونق بازار سرمایه باشد.

در بانکداری الکترونیک باید مردم از مراجعه به شعب بانک بی نیاز شوند/ عرضه اوراق تبعی بانک صادرات باید به سایر بانک‌ها تسری پیدا کند

احسان ارکانی در گفت و گو با خبر فوری در خصوص ضرورت توسعه بانکداری الکترونیک و سامانه های مجازی خدمات نوین بانکی در ایام کرونا اظهارداشت: یکی از موضوعاتی که در حال حاضر و با توجه به شیوع کرونا ایجاد شده است ضرورت بانکداری الکترونیک است.

وی افزود: هر چند که وضعیت بانکداری الکترونیک در کشور تا حدی توسعه پیدا کرده بود اما در ایام کرونا خلاهای خود را بیش از همیشه نشان داد و به هر حال وقتی هنوز در این روزها شاهد حضور جمعیت بسیاری از مراجعان در شعب بانکی هستیم به این معناست که بانکداری ما هنوز آنقدر کاملا الکترونیک نشده است که مردم از مراجعه به شعب بانک بی نیاز باشند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع بانک ها در حال حاضر تقریبا در صدر پرترددترین مراکز جمعیتی اداری در شهرستان ها و کشور تلقی می شوند.

وی با بیان اینکه در مجلس پیگیر این موضوع شدیم که حداقل ساعت کاری بانکها به صورت شیفتی به نوعی توزیع شود که هم مردم دغدغه حضور در بانک را نداشته باشند و هم با پیک جمعیت در ساعات کاری بانک ها مواجه نباشیم گفت:اما متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه یادآور شد: حداقل انتظارما این است همانطور که در حوزه هایی همچون آموزش و پرورش و دانشگاهها علی رغم اینکه تصور می شد شاید سالها طول بکشد تا ما به این نقطه برسیم اما وضعیت این ۸ ماه کرونایی نشان داد بسیارسریع تر از آن چیزی که فکر می شد می توانیم به این روش دست پیدا کنیم و امروز تقریبا اکثر قاطع مدارس و دانشگاههای به صورت مجازی و الکترونیکی آموزش های خود را ارائه می دهند.

ارکانی تاکید کرد: در خصوص بانکها نیز انتظار این است حداقل فعالیت هایی را که مردم ملزم به مراجعه به بانک هستند را بتوان به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام داد و برای مشتریان سهولت قائل شد.

وی تصریح کرد: هیچ الزامی وجود ندارد که مردم را برای هر موضوعی به صورت فیزیکی به بانک و مراکز مختلف اداری بکشانیم و تقاضای ما از مجموعه بانک مرکزی و همه بانک ها این است که خودشان تا جایی که می شود فعالیت های بانکی را بیشتر به صورت الکترونیکی انجام دهند و با این اولویت که هر یک نفری هم که بتواند از مراجعه به بانک بی نیاز شود یک گام در جهت کنترل بیشتر شیوع کرونا برداشته شده است و این مسولیت اخلاقی و شرعی باید در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از حوزه زیر ساخت بانکداری الکترونیک در کشور چیست؟ اظهارداشت:در حوزه زیر ساخت چیزی که حداقل در شعار اعلام می شود چه توسط وزارت ارتباطات و چه توسط بانکها این است که ما هیچ مشکلی در زیر ساخت ها و پهنای باند نداریم و قاعدتا چیزی که در شعار گفته می شود در عمل نیز باید تحقق پیدا کند.

وی افزود: بحث ما این است که دوستان عملیات توسعه شبکه بانکی را جلو ببرند و هرجا به مشکل زیر ساخت های مورد نیاز برای پهنای باند و مسائل آی سی تی برخورد کردند متولی آن دیگر بانک نیست بلکه وزارت ارتباطات است که اگر در این حوزه یا نقصی باشد ما به عنوان مجلس پیگیر قضیه هستیم.

ارکانی درباره عرضه اوراق تبعی در بورس از سوی بانک صادرات و تاثیر آن در رونق بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بنده بر خلاف دیگران که در ۷ ماه گذشته نسبت به رشد بادکنکی بورس خوشبین بودند علی رغم اینکه امیدوار بودم این وضعیت تداوم پیدا کند اما هشدارهای لازم را همان زمان به داده و گفتیم مردم خیلی با ساز و کار بورس آشنایی ندارند و باید مراقبت و مشورت کنند و دولت نیز به عنوان متولی بازار سرمایه باید مدیریت کند که خدای ناکرده اتفاقی همچون موسسات مالی و اعتباری در سال های گذشته رخ ندهد و باز شاهد این نباشیم که سرمایه های مردم در بورس به باد برود.

وی افزود: متأسفانه همین اتفاق افتاد و الان مردمی که به ما مراجعه می کنندمعترضند به وضعیتی که دارایی های خود را در بورس به امید رونق سرمایه گذاری کردند اما متاسفانه امروز به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: لازمه این کار این است که برای سهامداران حقیقی که مردم عادی و سهامداران خرد هستند کف سود تضمین شده قرار دهیم که حداقل مردم بدانند اگر در این بازار سرمایه گذاری می کنند حداقل اصل سرمایه شان از بین نمی‌رود که این تضمین را سهامدارن حقوقی کلان و مجموعه هایی مثل بانک ها می توانند به مردم ارائه بدهند.

منبع: خبر فوری

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها