حسینی شاهرودی:

مجلس یازدهم طرح جامع بانکداری اسلامی را به جریان بیاندازد/ بانکداری الکترونیک نیاز به قانون جدید ندارد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم می گوید: انتظار این است که مجلس یازدهم طرح جامع بانکداری اسلامی را که 4 سال در مجلس دهم برای آن زحمت کشیده شد را مجددا به جریان بیاندازد.

مجلس یازدهم طرح جامع بانکداری اسلامی را به جریان بیاندازد/ بانکداری الکترونیک نیاز به قانون جدید ندارد

سید حسن حسینی شاهرودی در خصوص ضرورت توسعه بانکداری الکترونیک و سامانه های مجازی خدمات نوین بانکی در ایام کرونا اظهارداشت: در یک یا دو دهه اخیر بانکها در حوزه خدمات الکترونیکی به مشتریان خود در فضای مجازی پیش قدم بوده اند اما با توجه به سرعت بسیار بالای علم در جهان و به روز شدن تکنولوژی در دنیا و استفاده از آن توسط بانکها بررسی ها نشان می‌دهد که بانک های ما در مقایسه با تحولی که در این حوزه در سطح جهانی رخ داده بسیار عقب هستند.

نماینده سابق مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: بانک های دنیا امروزه دیگر نسل اول الکترونیک را پشت سر گذاشته اند و دنیای بانکداری مخصوصا در جهان اول بانکداری هوشمند است به نوعی که مشتریان، اعتبار سنجی می‌شوند و بر اساس این اعتبار سنجی است که تضامین لازم از آنها گرفته می شود و به آنها برای امور اقتصادی شان ضمانت های لازم بانکی داده می شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با اشاره به اینکه در حال حاضر دنیا به سمت هوشمندسازی بانک ها رفته به طوری که آنها مشتریان خود را اعتبار سنجی کرده و قوانین بسیار سختی برای متخلفین وضع کرده است، ادامه داد: شفافیت در اولویت نخست این کشورها قرار دارد اما در کشور ما متاسفانه عدم شفافیت در عین حالی که از نظر تکنولوژی بالا هستیم و می توانیم بانکداری الکترونیک هوشمندسازی را در دنیای بانکداری اجرایی کنیم اما ظاهرا اراده ای برای انجام این کار نیست و مافیای قدرت اقتصادی اجازه شفاف سازی را به بانکها نداده و نمی دهند.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: بانک مرکزی برای این شفاف سازی به طور جدی در میدان نیست و دیگر اینکه خود بانکها و به ویژه بانکهای خصوصی اراده ای برای انجام این کار ندارند و باعث شده است که در دو دهه اخیر یک ریشه فسادهای مالی و اقتصادی به شیوه عملکرد برخی بانک ها بر گردد.

وی در ادامه تاکید کرد: در حالی که اگر این شفاف سازی صورت می گرفت و بانکداری به سمت هوشمند سازی می رفت قطعا شاهد آسیب ها و چالش های موجود در این حوزه نبودیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با اشاره به "طرح جامع بانکداری اسلامی در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی گفت: برای این طرح ۴ سال زحمت کشیده شد و به صحن علنی رفت اما متاسفانه هیئت رئیسه آنقدر در اعلام وصول آن تاخیر کرد که به روزهای پایانی مجلس دهم کشید و تنها کلیات آن تصویب شد اما نتوانستیم مفاد آن را به طور کامل به تصویب برسانیم.

وی افزود: از مجلس یازدهم انتظار داشتیم که بررسی طرح بانکداری جزء طرح های اولویت دار آن باشد اما تا به الان نشنیده ایم که این طرح مجددا توسط کمیسیون اقتصادی به مجلس ارایه شود در حالیکه جای آن بسیار خالی است چراکه در این طرح جامع همه این موارد دیده شده است از جمله اعتبارسنجی مشتریان که یکی از ماموریت های مهم بانک مرکزی و بانک هاست که دراین شرایط دیگر مشکلات عدیده ای را که در خصوص تسهیلات از جهت صدور تضامین برای مشتریان بانک داریم، نخواهیم داشت.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: حتی اگر قانون جامع بانکداری تصویب نشود یا به مجلس نیاید، همین الان بانک مرکزی و بانک ها این اختیار را دارند و هیچ نیازی به قانون ندارند چراکه قانون زمانی است که الزام کند بانک ها را و اگر اراده باشد نیاز به الزام قانونی نیست و همانطور که بانک ها بدون قانون در بانک داری الکترونیک ورود پیدا کرده اند در هوشمند سازی نیز می توانند این اقدام را انجام دهند مشروط بر اینکه دولت، بانک مرکزی، بانک ها و وزارت اقتصاد همه اراده شان این باشد که اتفاق جدیدی در بانکداری رخ دهد و بنا به شفافیت باشد تا دست دست ویژه خواران و مفسدین اقتصادی از حوزه بانک ها قطع شود.

حسینی شاهرودی در خصوص زیرساخت های لازم برای بانکداری الکترونیک از جمله امنیت شبکه گفت:ما با اجرای شبکه شتاب قویترین شبکه را در حوزه بانکی داریم و اگر گاهی رخنه ای در این شبکه ایجاد و سو استفاده هایی از آن می شود سریع شناسایی و جلوی آن گرفته می شود.

وی افزود: در حوزه الکترونیک و فضای مجازی جزو کشورهای برتر دنیا هستیم و کارشناسان بسیار توانمندی در این حوزه داریم که می‌توانند بانک های کشور را به سمت هوشمندسازی ببرند تا جریان اقتصادی کشور به سمت جریانی سالم، پویا، فعال و پرشتاب حرکت کند.

منبع: خبر فوری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها