یکجانبه گرایی آمریکا باز هم ناکام ماند/پایان تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز 18 اکتبر برابر با بیست و هفتم مهرماه، با انتشار بیانیه‌ای رسمی از اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌­های تسلیحاتی و ممنوعیت­‌های مسافرتی ایران خبر داد.

یکجانبه گرایی آمریکا باز هم ناکام ماند/پایان تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران

افکار عمومی بر این باورند که به رغم تمام تلاش های آمریکا، تحریم تسلیحاتی 13ساله سازمان ملل علیه ایران منقضی می شود که این یکی دیگر از ناکامی های بزرگ یکجانبه گرایی آمریکا است.

« حسن روحانی » رئیس جمهور ایران چندی پیش در جلسه هئیت دولت اعلام کرد که ایران چهار سال در این زمینه با آمریکا درگیر بوده و آمریکا هر کاری که ممکن بوده را برای جلوگیری از رسیدن این روز و انقضای تحریم تسلیحاتی ایران عملی کرده است؛‌ با این حال، همانطور که انتظار می رفت و بدلیل مقاومت مردم ایران، امروز فرا رسیده است.«خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیست و هفتم مهرماه را روز شکست آمریکا خواند.

آمریکا در طول چندین ماه گذشته همواره نهایت تلاش خود را کرده است تا مانع از لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شود؛ دولت واشنگتن بدنبال تمدید نامحدود این تحریم علیه ایران بود.

اما طرف های اصلی در توافق هسته ای با ایران یعنی کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان،‌ روسیه و چین صراحتا اعلام کردند که آمریکا به عنوان کشوری که از توافق هسته ای با ایران خارج شده است، صلاحیت مطرح کردن تقاضای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را ندارد.

حقیقت این است که آمریکا مدت هاست که این موضوع را می داند که به دلیل مخالفت اعضای دائمی شورای امنیت از جمله روسیه و چین، تلاش های دولت واشنگتن برای تصویب تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت به جایی نخواهد رسید اما با این حال هدف واقعی آمریکا این بوده است که نشان دهد چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل و در قبال موضوع ایران، تنها و منزوی هستند.

نتیجه این گونه تلاش های آمریکا این بود که خودش شکست خورد و همه می دانستند که کدام کشور منزوی است؛ در رای گیری اواسط ماه آگوست سال جاری میلادی شورای امنیت بود که پیشنهاد آمریکا صرفا دو رای حمایتی جلب کرد و یکی از این رای ها را نیز آمریکا خودش داده بود؛ تردیدی وجود ندارد که از زمانی که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا شده، این، تحقیرآمیز ترین زمانی بوده که آمریکا در شورای امنیت با آن روبرو شده است.

با این وجود، پمپئو که تمایلی به شکست نداشت، چند روز بعد باز هم به مقر سازمان ملل رفت تا اعلام کند که خودش رسما دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت را در جریان این روند گذاشته که آمریکا ازسرگیری سریع تحریم های سازمان ملل علیه ایران را از آغاز کرده است.

اعلام غیرمجاز ازسرگیری تحریم های سازمان ملل علیه ایران، یک رویکرد یک جانبه و گستاخانه فوق العاده نادر از سوی آمریکا بود که باز هم با مخالفت قاطعانه سایر اعضای شورای امنیت روبرو شد.

وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه ای مشترک، صراحتا مخالفت خود با درخواست آمریکا جهت ازسرگیری سریع تحریم ها علیه ایران را اعلام کردند که از دیدگاه تحلیلگران، این بیانیه، مصمم ترین «نه» جمعی متحدان اصلی اروپایی واشنگتن به آمریکا از زمان جنگ عراق در سال 2003 میلادی تاکنون بوده و انزوای واشنگتن در قبال ایران را به شدت تقویت کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در جریان کمپین انتخاباتی تاریخ 16 اکتبر خود اعلام کرد که اگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد، ایران اولین کشوری خواهد بود که با او تماس خواهد گرفت؛ ترامپ گفت: زیرا اقتصاد ایران بدلیل تحریم ها در حال فروپاشی است و آنها (ایرانی ها) می خواهند با ما به توافق برسند؛ ترامپ در عین حال کشته شدن «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدرس سپاه پاسداران و همچنین عقب نشینی دولت آمریکا از توافق هسته ای با ایران را به عنوان دو دستاورد بزرگ دیپلماتیک دولت خود توصیف کرد.

اینطور به نظر می رسد که سیاستمداران آمریکایی که خیلی خودشان را قبول دارند، هنوز هم به خرافات قدرت چماق باور دارند و فکر می کنند که می توانند سایر کشورها را از طریق اعمال حداکثر فشار، وادار به تسلیم شدن کنند؛ سیاستمداران آمریکایی نمی توانند این نکته را درک کنند و نمی خواهند بفهمند که دفاع از استقلال و عزت ملی برای بسیاری از کشورها مانند ایران، به مراتب اهمیت بیشتری از زندگی دارد.

باید توجه داشت که یکجانبه گرایی منفور است و قلدری به جایی نمی رسد و موفق نخواهد شد؛ هر گونه تلاشی برای اولویت دهی به منافع خود در قبال منافع مشترک جامعه بین المللی به شیوه ای ناگریز با شکست روبرو خواهد شد.

توافق هسته ای با ایران به سختی حاصل شد؛ 5 سال تجربه نشان می دهد که راه حل برنامه هسته ای ایران متکی بر گفت و گو و مذاکرات صریح و صادقانه است و نه تحریم و فشار و تهدید نظامی؛ صرفا با پایبندی به چند جانبه گرایی و راه حل های سیاسی و دیپلماتیک است که می توان به شیوه ای موثر پیش رفت و تنش ها صرفا صلح و امنیت منطقه ای را به هم می ریزند.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • رضا
    0

    کدوم شرکت خصوصی اسلحه سازی حاضر هست بخاطر صادرات یا همکاری نظامی شامل تحریم ثانویه آمریکا شود شرکت های لوازم خانگی و ورزشی و... از ترس تحریم آمریکا بازار ایران را رها کردند. فلان شرکت فرانسوی و سوئدی که به خود آمریکا صادرات و همکاری نظامی دارد به نظر شما حاضر هست آنجا را رها کند و به سمت ما بیاید . وادادگی جماعت غربگدا منشأ مشکلات جامعه است.

  • قادرسالمی
    0

    این کشورهای هم پیمان آمریکا یا دیپلماسی ایران نبود که آمریکا را منزوی کرد.بلکه قدرتمند شدن کشورهای در حال توسعه ،ازجمله چین و هند ودر مقابل ،تضعیف کشورهای جی۷.علت خیانت هم پیمانان آمریکا،نه از سر دلسوزی برای ایران،بلکه برای تغییر متحدین خود.# دنیای چند قطبی#

  • علی
    0

    من دوست دارم ترامپ رای بیاره ولی میدونم بایدن برنده میشه

  • حامد
    0

    نمیدونم شما مردم رو ببو گلابی فرض کردید ...از وارد کردن یم واکسن آنفولانزا عاجزید بعد میخواین اسلحه خرید فروش بکنید ...اصلا ایران نیازی نداره که علنی سلاح بفزوشه تو این 40 ساله انواع اقسام سلاح هم خریده و هم فروخته حتی به داعش

  • خاقان
    0

    اين يكي از سياست هاي خبيث ترامپ كه اينقدر مسئله تحريم تسليحاتي ايران بزرگ كنه كه مسئولين ما با اشتياق منتظر اين روز باشن كه ميتونن هر نوع اسلحه اي بخرن واين يك كار شيطنت سياسي كه امريكا ميخواد ايران ميلياردها دولار خرج كنه چون امريكا وروسيه وانگليس واروپا بزرگترين صادر كنندگان اسلحه توجهانن انبارهاي اسلحه اين كشورها پر پره وهيچكي نيست جز كشورهاي مسلمان اين نوع اسلحه رو بخره

  • سهیل
    0

    جهت اطلاع شما تحریم تسلیحات قبل برجام قرار بود تمام شود و آقایان آوردن در برجام و 5 سال آن را به طول کشاندن پس آدرس غلط نده برای این خیانت ها

  • علی
    0

    توافقی که دانش کشور را محدود بکند از اساس باطل است و آیندگان به بدی از آن می نگرند

  • محسن
    0

    شما میگی برنده شدیم، ما هم میگیم برنده شدید. شما گفتید دستگاه ساختیم از صد متری کرونایی رو تشخیص میده ما گفتیم باشه، گفتید به زودی واکسن کرونا ایرانی میره رو خط تولید گفتیم باشه، گفتید آمریکا منزوی شده گفتیم باشه،گفتید تحریم ها عامل بدبختی گفتیم باشه ، گفتید ،حرف مفت زدن که کنتور نمی اندازه شما ها هم استادشید.الانم برید سلاح آشغالای تاریخ گذشته چینی و روسی رو بخرید به جاش مملکت بدید، بگید ما خریدیم ما هم میگیم باشه. با ید بترسید از روزی که مردم بی تفاوت نباشن.

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      آفرین به شعورت

  • نگین
    0

    هیچ سلاحی را نه می توان خرید یا فروخت این خیالیست که می شود خرید و فروش کرد از غرور بیجا و توهم باید دست برداشت جهت فقط به سوی روسیه جنایتکار و کمونیست چین کار عاقلان نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها