مازندران در مسیر موج سوم کرونا

افزایش روزانه آمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ طی ۲ هفته گذشته که مسئولان آن را نتیجه عادی‌انگاری شرایط و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند این استان را به صورت جدی در مسیر موج سوم شیوع کرونا قرار داده است.

مازندران در مسیر موج سوم کرونا

کرونا تاکنون ۲ موج بلند در مازندران ایجاد کرد . موج نخست اوایل فروردین ماه رخ داد که با بیش از سه هزار بیمار بستری در بیمارستان ها به نقطه پیک رسید و سپس با رعایت پروتکل های بهداشتی و سخت گیری هایی کرونایی فروکش کرد .

موج دوم هم کمتر از سه ماه بعد و از اوایل تیر ماه بتدریج با افزایشی شدن آمار بیماران بستری رخ نشان داد و اواسط مرداد ماه با بر جای گذاشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کووید-۱۹ بستری به نقطه پیک رسید.

طبق بررسی مسئولان و کادر درمانی ، هر دو موج کرونا در مازندران به خاطر عادی انگاری شرایط و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی شروع شد و زمانی که شهروندان تهدید را جدی گرفتند و محدودیت های وضع شده را رعایت کردند ، شیوع ویروس و ابتلا به بیماری روند کاهشی گرفت.

در حالی که تمامی مراجع علمی داخلی و بین المللی تنها راه مقابله با شیوع کرونا را زدن ماسک ، شستن مرتب دستان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می دانند و برخی از کشورها هم مانند چین با رعایت همین چند اصل موفق شده اند این ویروس را مهار کنند، ولی در مازندران این اصول تنها به صورت مقطعی جدی گرفته می شود و به همین دلیل نیز کرونا تبدیل به مهمانی شده است که به خاطر فراهم آوردن شرایط ماندگاری توسط میزبان ، جا خوش کرده است.

مثلا میزان استفاده مازندرانی ها از ماسک در موج دوم شیوع کرونا به بیش از ۸۰ درصد رسیده بود و به همین خاطر هم روند کاهشی بیماران بستری با رسیدن به نقطه پیک ، از بیمه دوم مرداد کاهشی شد و طی ماه شهریور هم ادامه یافت. با این وصف ، برابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، رعایت پروتکل ها از اواخر شهریور کاهش یافت به گونه ای که در هفته دوم ماه مهر به حدود ۵۰ درصد رسید.

افزایش حدود ۴۰ درصدی بیماران بستری

نتیجه عادی انگاری شرایط توسط شهروندان مازندرانی آن هم پس از مدتی کاهشی شدن آمار بیماران بستری ، از دهه دوم مهر ماه نمایان شد. برابر گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل روند کاهشی بیماران بستری تا ۱۱ مهر ماه در بیمارستان های استان ادامه یافت ولی از روز دوازدهم این ماه بار دیگر افزایشی شد.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل ، آمار بیماران بستری در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه ۱۱ مهر ماه ۱۱۰ نفر بود. در این روز ۱۰ بیمار جدید وارد بیمارستان شد و در مقابل ۱۵ بیمار پس از بهبودی نستبی مرخص شدند. گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم نشان می دهد که ۱۱ مهر ماه آمار بیماران بستری در بیمارستان های زیر مجموعه آن به ۳۲۵ نفر کاهش یافته بود. به عبارتی در این روز به ازای ۶۲ بیمار مشکوک به کرونا که بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه بستری شده بودند، ۷۰ بیمار کرونایی ترخیص شدند.

بررسی گزارش های روزانه این دو دانشگاه حاکی است که روند افزایشی بیماران بستری و پیشی گرفتن آن از آمار بهبود یافتگان از ۱۲ مهر ماه شروع می شود و از آن زمان تاکنون به صورت پیوسته ادامه دارد ، وضعیتی که الگوی دو موج قبلی را نشان می دهد.

طبق آخرین گزارشی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل دیروز شنبه ۲۶ مهر ماه و درست ۲ هفته پس از آغاز افزایشی شدن آمار بیماران بستری منتشر کرده اند ، آمار بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان های استان حدود ۴۰ درصد در این مدت بیشتر شده است.

در حالی که تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان ۱۱ مهر ماه ۴۳۵ نفر بود ، دیروز به ۶۰۵ نفر رسیده است. بیماران بستری در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در این مدت از ۱۱۰ نفر به ۱۵۶ نفر و در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم از ۳۲۵ نفر به ۴۴۹ نفر افزایش یافته است.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران تنها طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر شنبه ۲۶ مهر ماه ۷۴ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه بستری و ظرف همین مدت تعداد ۶۲ بیمار بهبود یافته نسبی از کووید-۱۹ هم مرخص شدند.

بر اساس همین گزارش از مجموع ۴۴۹ نفر بیمار کووید-۱۹ بستری در این مجموعه هم ۱۱۰ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل هم در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۶ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه بستری و تنها سه بیمار کووید-۱۹ پس از بهبود نسبی ترخیص شده اند. به عبارتی در این ۲۴ ساعت به ازای هر یک بیمار مرخص شده از بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل پنج بیمار جدید بستری شده اند.

همچنین از ۱۵۶ بیمار کووید-۱۹ که اکنون در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری هستند ، ۳۵ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

کرونا در کمین همگان

بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان ها طبق آنچه که مسئولان بخش بهداشت و درمان مازندران اعلام کرده اند ، تنها حدود یک سوم افرادی را شامل می شود که کرونا سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارتی در خوشبینانه ترین حالت تنها یک نفر از سه نفری که دارای علائم بالینی ابتلا به کووید-۱۹ هستند کارشان به بیمارستان می کشد و بقیه با دریافت دارو و توصیه های پزشکی به قرنطینه خانگی می روند.

تنها آن دسته از افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند و یا از گروه های آسیب پذیر جدی محسوب می شوند ، برای درمان کووید-۱۹ در بیمارستان بستری می شوند و بقیه افراد در صورت مثبت شدن آزمایششان به قرنطینه خانگی فرستاده می شوند. البته افرادی که به قرنطینه می روند ، به صورت دایمی با پزشک خانواده اشان در ارتباط هستند و در صورت نیاز به مراقبت های بیمارستانی ، بستری می شوند.

آنچه در باره این دسته از بیماران نگران کننده است ، عدم پایبندیشان به قرنطینه خانگی به صورت کامل است. این افراد به گفته یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بابل عمدتا به ۲ هفته قرنطینه خانگی پایبند نیستند و قبل از پایان یک هفته سلامتی خود را بازیافته تلقی کرده و وارد اجتماع می شوند.

عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در این باره گفت که طبق پایشی که انجام دادند ، مشخص شد که ۶۵ درصد از افراد مبتلا به کرونا به قرنطینه خانگی دو هفته‌ای پایبند نیستند.

دکتر حسینعلی نیک بخت با اعلام این که میزان عدم پایبندی به قرنطینه خانگی قبلا تا ۸۰ درصد بوده و در ماه اخیر بهتر شده، افزود : نتایج پایش و ردیابی بیماران کرونایی نشان داد که به طور متوسط هر یک از بیماران با حداقل سه نفر تماس نزدیک داشتند و در این میان باعث ابتلا ۵۰ نفر به بیماری کووید-۱۹ شدند که از این موارد ۴۸ مورد در خانواده بود بنابراین خانواده به عنوان یک کانون مهم انتشار بیماری باید مد نظر آموزش و فرهنگ سازی قرار گیرد.

وی توضیح داد : اگر فردی آلوده شود به‌طور متوسط ۱۲ روز می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند و از طرفی هم اگر جامعه پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند یک فرد در این مدت می‌تواند ۱۴ تماس مؤثر داشته باشد و در هر تماس این احتمال وجود دارد که فرد جدیدی به بیماری مبتلا شود.

علاوه بر بیمارانی که به قرنطینه خانگی می روند ، گروه سومی از بیماران هم وجود دارند که به علت عدم بروز علائم بالینی در آنها حتی آزمایش کرونا هم نمی دهند. این افراد خواه از کرونایی بودن خودشان اطلاع داشته باشند و یا ناآگاه باشند ، دارای تعامل اجتماعی هستند.

ارتباط معکوس پروتکل‌های بهداشتی با کرونا

متولیان امور بهداشت و درمان بارها تاکید کرده اند که تنها راه کنترل شیوع کرونا و مصون ماندن از خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ استفاده از ماسک ، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و شستن دستان و دیگر موارد بهداشتی است . به اعتقاد این مسئولان ، افرادی که این اصول را رعایت نکنند ، به این معنی است که هر لحظه ممکن است با فردی در تماس قرار بگیرند که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا است ، خواه از بیماریش با خبر باشد و یا این که هیچ علائم بالینی نداشته باشد.

علاوه بر این ، پشت سر گذاشتن دو موج بلند کرونایی در مازندران هم ثابت کرده است هر گاه شهروندان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند ، آمار ابتلا و بستری بیماران کووید-۱۹ در استان روند کاهشی یافت و زمانی که در رعایت پروتکل ها سهل انگاری صورت گرفت ، روند افزایشی شروع شد.

در میان تمامی پروتکل های بهداشتی ، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی از اهمیت ویژه برخوردار است چنان که متخصص بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری هم معتقد است : در شرایط فعلی که هنوز واکسن کرونا به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسید و در اختیار کشورها قرار نگرفت ، بهترین راهکار برای حفاظت و مقابله با ویروس خطرناک کرونا استفاده از ماسک و رعایت سایر پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری فیزیکی است.

دکتر لطف الله داوودی گفت : با این که بارها تاکید شده است که هر گونه رفتاری عادی انگاری نسبت به ویروس کرونا به خصوص دوری از ماسک تهدیدی برای سلامت تمام افراد جامعه است ، ولی متاسفانه رفتار مردم نسبت به ویروس کرونا رفتاری متناسب نبوده و هر بار با کاهش آمار بیماران ، رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک روند کاهشی به خود می گیرد و با افزایش آمار بیماران و هشدارهای درمانگران دوباره رعایت پروتکل ها بر می گردد.

وی با تاکید بر این که این نوع رفتار متناقض ، ضریب تهدید ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش می دهد ، افزود : باید همه ما خود را موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زدن کنیم و تنها با این رفتار می توانیم آمار ابتلا به کووید- ۱۹ را کاهش دهیم. در تمام کشورهای دنیا که درگیر ویروس کرونا هستند، کشورهایی موفق به کاهش آمار ابتلا به این بیماری و تلفات انسانی شدند که پروتکل های بهداشتی را به درستی رعایت می کنند و استفاده از ماسک را به عنوان یک رفتار عادی در مقابله با کرونا به طور همگانی در پیش گرفته اند.

ضرورت تغییر رویکرد رسانه ای در مقابله با کرونا

کارشناسان یکی از دلایل رفتار پاندولی جامعه نسبت به کرونا در دوره های مختلف را تغییر نوع نگاه رسانه ها می دانند و بر این اعتقادند که رسانه ها نباید تا زمان ریشه کنی این ویروس از طریق کشف دارو و واکسن ، دست از حساس نگه داشتن جامعه بر دارند.

طی دو هفته گذشته انتقاد از نوع برخورد رسانه ها با کرونا در مازندران به سطح مسئولان هم کشیده شد. به اعتقاد برخی از مسئولان ، رسانه ها پس از کاهشی شدن روند شیوع کرونا حساسیتی را که در دوران اوج گیری این ویروس داشتند از دست می دهند و به عبارتی آتش تنور را کم می کنند و به همین دلیل هم به شهروندان احساس عادی شدن شرایط دست می دهد که نتیجه آن کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران در این باره گفت : با توجه به ایجاد محدودیت ورود و خروج مردم دربحث پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و کنترل آن، ازاهالی رسانه و فعالین شبکه های اجتماعی انتظارداریم به عنوان موضوعی انسانی و مسئولانه برای این مهم اهمیت قائل شوند.

عباس مهدوی افزود: اکنون جدی ترین مساله درکشور ما مانند دیگر کشور ها بحث کروناست که اطلاع رسانی باید دقیق تر و هوشمندانه تر باشد.

وی تصریح کرد : از رسانه ها انتظار داریم در راستای آگاه سازی جامعه پای کار باشند و از مدیران شبکه های اجتماعی و کانالهای پرمخاطب انتظار داریم آگاهی بخشی موثر را الویت نخست خود قراردهند.

مهدوی افزود: متاسفانه با توجه به آمار بالای ابتلا افراد به این ویروس و از دست دادن هم وطنانمان، عادی انگاری مردم باید به طور مرتب گوشزد شود .بی تفاوتی اجتماعی را باید جدی گرفت. صرف بیان امارکرونا موجب عادی انگاری در جامعه شده است. باید به سراغ خانواده هایی رفت که روزانه سوگوار عزیزان خود می شوند.

وی گفت: هر کشور و جامعه ای که این مساله را جدی گرفت درمهار و کنترل آن موفق بود. حس مسئولیت پذیری اجتماعی باید را در جامعه تقویت کنیم و باید بدانیم همه نسبت به هم مسئولیم.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران با اشاره به اینکه اکنون فضای نوینی را در فعالیت رسانه ای کشور با خلاقیت ونوآوری باید رقم زدافزود : رسانه های مازندران تا کنون باهمراهی درست درزمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه خوب عمل کردند .این تلاش درموج جدید شیوع ویروس باید با حس دردمندانه و کاهش آمار جان باختگان توام شود.

وی افزود:با مراجعه زیاد بیماران به بیمارستان ها زحمات کادردرمان بیشتر شد که این زحمات آنان در رسانه ها می بایست مورد تجلیل قرار گیرد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها