سایه شوم شکار غیرمجاز بر سر پرندگان مهاجر

یک کارشناس پرندگان ضمن بیان اینکه هر ساله بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون پرنده مهاجر در دامگاه‌های فریدون‌کنار و تورهای هوایی شکار پرندگان استان مازندران کشته می‌شوند، گفت: پرندگان مهاجر به‌صورت غیر قانونی صید می‌شوند.

سایه شوم شکار غیرمجاز بر سر پرندگان مهاجر

با آغاز فصل سرما پرندگان مهاجر برای زمستان‌گذرانی از سیبری و روسیه به ایران و عمدتا به جنوب تالاب بین‌المللی فریدونکنار مهاجرت می‌کنند. یک کارشناس پرندگان ضمن بیان اینکه هر ساله بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون پرنده مهاجر در دامگاه‌های فریدون‌کنار و تورهای هوایی شکار پرندگان استان مازندران کشته می‌شوند، گفت: پرندگان مهاجر به‌صورت غیر قانونی صید می‌شوند، افرادی که اقدام به صید آن‌ها می‌کنند متخلف هستند و ابزار و ادوات تخلف آن‌ها نیز کاملا آشکار و غیرقانونی است اما سازمان حفاظت محیط زیست اقدامی در راستای جلوگیری از صید پرندگان مهاجر نمی‌کند.

علیرضا هاشمی ضمن تاکید بر لزوم اجرای قانون به‌منظور جلوگیری از صید غیرقانونی پرندگان مهاجر اظهار کرد: ۱۰ سال است که بر اجرای قانون و لزوم همکاری دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی با سازمان حفاظت محیط زیست در جهت ممانعت از صید پرندگان مهاجر تاکید می‌کنیم اما سازمان حفاظت محیط زیست زیر بار نمی‌رود و اکنون تنها از طریق رسانه‌ها از سایر دستگاه‌ها در این زمینه درخواست کمک کرده است.

مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی حفاظت از حیات وحش است و افرادی که در این سازمان مشغول هستند برای این کار حقوق دریافت می‌کنند پس اگر حفاظت از پرندگان مهاجر و برخورد قانونی با متخلفان صید پرندگان مهاجر وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست، وظیفه چه نهادی است که روند قانونی برخورد با تخلف صید پرندگان مهاجر را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند؟

وی درباره بازار فروش گوشت پرندگان مهاجر در فریدونکنار و برخی دیگر از شهرهای استان مازندران خاطرنشان کرد: بازار فروش گوشت صید پرندگان مهاجر مهم است اما اگر صیدی صورت نگیرد بازاری هم وجود نخواهد داشت بنابراین در وهله اول ضرورت دارد که از صید غیرمجاز پرندگان مهاجر جلوگیری به عمل آید این در حالیست که در استان مازندران به‌صورت کاملا آشکار و علنی شاهد برپایی غیرقانونی تورهای‌ هوایی شکار پرندگان مهاجر هستیم.

هاشمی مدعی شد:‌ دامگاه‌داران مجوز فعالیت دریافت نمی‌کنند اما شاهد انواع و اقسام تخلفات صید بی‌ضابطه و صید گونه‌های در معرض خطر انقراض در محیط‌هایی هستیم که سازمان حفاظت محیط زیست حافظ آن‌ها است بنابراین دراز کردن انگشت اشاره سازمان حفاظت محیط زیست به سوی بازارهای فروش گوشت پرندگان مهاجر به معنی تبرئه کردن خود از اقداماتی است که موظف است، انجام دهد چراکه صحبت از بازار فروش گوشت پرندگان مهاجر مربوط به حوزه وظایف سازمان شهرداری‌ها و دامپزشکی کشور است اما در رابطه با مساله تخلف صید سازمان حفاظت محیط زیست متولی است و باید پاسخگو باشد بنابراین بیشترین تقصیر و وظیفه در زمینه صید غیرمجاز پرندگان مهاجر متوجه سازمان محیط زیست است که هر ساله از انجام وظیفه‌ خود شانه خالی می‌کند.

این کارشناس ارشد محیط زیست اضافه کرد: تنها ممنوع اعلام کردن صید پرندگان مهاجر کافی نیست بلکه باید از تخلف صید جلوگیری شود بنابراین به‌نظر می‌رسد باید سازمان یا نهاد ناظر دیگری بر عملکرد، تخلفات و اشتباهات احتمالی سازمان حفاظت محیط زیست حتما نظارت کند چراکه سازمان متولی خود به اندازه کافی دلسوز حیات وحش نیست.

وی ضمن تاکید بر اینکه تداوم روند کنونی صید پرندگان مهاجر قابل جبران نخواهد بود، معتقد است: ایران عضو کنوانسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر است بنابراین نسبت به حفاظت از گونه‌های مهاجر از جمله پرندگان مهاجری که برای زمستان‌گذرانی به ایران مهاجرت می‌کنند تعهد داده‌ایم اما تاکنون در عمل به تعهدات خود موفق نبوده‌ایم.

مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان اضافه کرد: تا زمانی‌که پرنده مهاجری باقی بماند و در کریدور مهاجرتی شمال کشور مهاجرت ‌کند، در مکان‌هایی مانند فریدون کنار که با نصب تله و دان ریختن، پرندگان را جذب و به دام می‌اندازند تا آخرین قطعه پرنده صید خواهد شد و این‌ها همه بستگی به اقداماتی دارد که حاضر هستیم برای جلوگیری از چنین تخلفاتی انجام دهیم.

وی درباره نقش مردم در جلوگیری از تخلف صید پرندگان مهاجر گفت: مهمترین نقشی که مردم می‌توانند در این زمینه ایفا کنند عدم خریداری پرندگان مهاجر صید شده از طبیعت است. علی‌رغم اینکه نقش مردم در مسائل زیست محیطی بسیار مهم است مانند تقبیح تخلف شکار و صید غیرمجاز و تذکر دادن به افرادی که اقدام به این کار می‌کنند اما در بعضی از مسائل محیط زیستی امانت‌دار مردم باید به‌خوبی به وظایف خود عمل کند و با بودجه و حقوقی که دریافت می‌کند از تمام منافع و میراث طبیعی، ملی و تنوع زیستی ما برای نسل‌های آینده حفاظت کند.

هاشمی در پایان با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست باید به وظایف خود عمل کند، اظهار کرد: ساماندهی، ارزیابی‌ و مدیریت شکار و صید وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است که بابت آن حقوق و بودجه دریافت می‌کند. براساس گفته‌ سازمان حفاظت محیط زیست اگر یک فرد بدون داشتن پروانه شکار در یک منطقه طبیعی اسلحه شکار به‌همراه داشته باشد سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند او را بازخواست کند درحالی که هیچ‌کس افرادی را که این‌ همه دام‌هوایی صید پرندگان در خطه استان مازندران را برپا کرده‌اند و با چشم دیده می‌شوند را بازخواست نمی‌کند. سوال این است که چه مافیایی پس پرده از صید پرندگان مهاجر در شمال کشور منفعت می‌برد که با این تخلفات برخورد قاطع نمی شود .

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها