بیانیه ایران درباره پایان محدودیت‌های تسلیحاتی / لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، خودکار و قطعی است

وزارت امور خارجه بیانیه ای برای در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر تعدادی از شهروندان و مسئولین نظامی کشور منتشر کرد.

بیانیه ایران درباره پایان محدودیت‌های تسلیحاتی / لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، خودکار و قطعی است

به گزارش خبر فوری ، متن بیانیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر تعدادی از شهروندان و مسئولین نظامی کشور به شرح زیر است:

امروز، یک روز بسیار مهم برای جامعه جهانی است، که برخلاف تلاش­های رژیم ایالات متحده، از قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صیانت کرده است. از امروز، همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسلیحاتی به و از جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن[1] و تمامی ممنوعیت­های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند،[2] به صورت خودکار خاتمه یافت.[3] بر اساس یکی از نوآوری­های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت­های تسلیحاتی و ممنوعیت­های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه­­ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

لغو محدودیت­های تسلیحاتی و ممنوعیت­ مسافرتی بگونه­ای طراحی شده است که خودکار بوده و به هیچ اقدام دیگری نیاز ندارد. این مهم پس از مذاکرات نفس‌گیر و با پیش‌بینی‌ دقیق از امکان نقض تعهد از سوی یک یا چند طرف دیگر برجام به دست آمد. همین روش برای پایان محدودیت‌های موشکی در سال 1402 (2023) و نیز پایان کامل پرونده هسته‌ای در شورای امنیت در سال 1404 (2025) هم پیش‌بینی شده است.

بنابراین، از امروز، جمهوری اسلامی ایران می ­تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفاً براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می­تواند بر مبنای سیاست­های خود تسلیحات دفاعی صادر کند. در اینجا باید این نکته مورد تاکید واقع شود که سنگ بنای سیاست خارجی ایران رد سلطه و فشار در هر شکل آن است. از این رو، تحمیل هرگونه محدودیت در هر زمینه ­ای - از جمله مالی، اقتصادی، انرژی و تسلیحاتی - هیچگاه از جانب ایران به رسمیت شناخته نشده است.

در عین حال، دکترین دفاعی ایران بر پایداری عظیم مردم و توانمندی­های بومی استوار است. از زمان دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام علیه ایران-که طی آن مردم دلاور ایران قربانی تسلیحات پیشرفته و آتش­افروز غربی شد-تاکنون جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بومی، نیازهای دفاعی خود را تأمین کرده است. این دکترین همچنان محور اصلی و اساسی کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حفظ قدرت دفاعی بوده و خواهد بود. تسلیحات غیرمتعارف و کشتارجمعی و واردات بی‌رویه سلاح‌های متعارف در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد. توان بازدارندگی کشور مبتنی بر دانش و توانمندی بومی و برخاسته از قدرت و مقاومت مردم ایران است. در تاریخ معاصر، ایران به رغم اختلاف و برتری در قدرت، هیچگاه آغازگر جنگ نبوده است.

ولی متاسفانه معاملات سودآور تسلیحاتی- عمدتا میان کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه- به طرز قابل توجهی به ارتکاب جنایات جنگی در منطقه-­همانند تجاوز علیه مردم بی­دفاع یمن-کمک نموده و به آن دامن زده است.

علیرغم تلاش­های ناموفق ایالات متحده برای جلوگیری و از بین بردن منافع ایران از قطعنامه 2231، دولت­های عضو ملل متحد موظفند قوانین و مقررات خود را با این قطعنامه که «از دولت­های عضو دعوت می­کند که نسبت به این تغییرات توجه مقتضی داشته باشند» سازگار کنند. جمهوری اسلامی ایران توجه همه دولت­های عضو را به مفاد روشن قطعنامه 2231 و جدول زمانی مربوطه جلب می­نماید.

ایالات متحده، که نیرنگ­های غیرقانونی و بدخواهانه آن در تلاش برای نقض هر چه بیشتر قطعنامه شورای امنیت، در طول سه ماه گذشته چندین بار توسط شورای امنیت به طور قاطع رد شده است، باید رویه مخرب خود را در قبال قطعنامه 2231 رها کرده؛ به پایبندی کامل به تعهدات‌ خود بر اساس منشور ملل متحد بازگردد؛ اقدامات مغایر با حقوق بین­ الملل و نادیده گرفتن نظم بین ­المللی را متوقف نماید؛ و از دامن زدن به بی ثباتی در منطقه غرب آسیا اجتناب ورزد. بدیهی است هرگونه اقدامی در تعارض با مفاد قطعنامه 2231 و خصوصا بند 1 قطعنامه و چارچوب‌های زمانی مندرج در آن، در شمار نقض ماهوی قطعنامه و اهداف برجام محسوب گردیده و جمهوری اسلامی ایران متقابلا حق انجام اقدامات لازم برای تامین منافع ملی خود را محفوظ می دارد.

[1] مطابق بند پنجم و شق دوم بند ششم ضمیمه ب قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد
[2] مطابق شق پنجم بند ششم ضمیمه ب قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد
[3] تحریم­های شورای امنیت ملل متحد بر جنبه­های مختلف همکاری­های دفاعی ایران -هرچند که نامشروع و بی‌پایه بودند - از قطعنامه 1747 در سال 2006 (1386) آغاز گردیده بود و به تدریج تا تصویب قطعنامه 1929 (1391) دامنه آن گسترش یافت. لازم به ذکر است که در قطعنامههای (1385) 1737، (1386) 1747 و (1391) 1929 ممنوعیت بی‌دلیل سفر تعداد قابل توجهی از شهروندان و مقامات نظامی ایران به کشورهای عضو ملل متحد تعبیه گردید. متعاقب انعقاد برجام و و تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد در سال 2015 (1394)، مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت-1696، 1737، 1747، 1803، 1835، 1929 و 2224 همگی خاتمه یافتند. به موازات، شورای امنیت، صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی مشخص شده را برای مدت 5 سال مشمول نظام مجوزخواهی موردی کرد و همزمان ممنوعیت سفر را برای تعداد محدودی از شهروندان و مقامات نظامی کشور ادامه داد. امروز، 27 مهر 1399 (برابر با 18 اکتبر 2020) تمامی این محدودیت­ها خاتمه یافتند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • رامین
    0

    آیا با این لغو تحریم ، تحریم بانکی هم لغو میشه؟؟؟ چون لازمه خرید و فروش تسلیحات، انجام مبادلات ارز در بستر بانک ها هستش.

    نظرات شما -
    • M,S,V
      0

      به فکر نان باشیم خربزه آب . بازچه کلکی سرما بدبختاست بیچارمون کردید،والا خجالت هم چیز خوبیه

  • ناشناس
    0

    الان بگيد كه اين موضوع چه نفعي براي مردم داره؟؟؟؟!!!!پدري كه نميتونه جهيزيه بخره و جوونايي كه خريد ماشين براشون آرزو شده و مردمي كه داغ خونه خريدن مونده به دلشون و كارگري كه نميتونه شكم بچه هاشو سير كنه و و و و و و ..... بايد از اين موضوع خوشحال باشه و ممنون تون باشه ؟؟؟؟ خجالت بكشيد بابا ، يه فكري به حال زندگي مردم بدبخت بكنيد.

  • باز مانده جنگ
    0

    چه سودی دارد شما که کسی خریداری ندارید و پول نمیتوانید انتقال بدید چرا لاف میزنی حسن کلید ساز با جواد خندان.و ربیعی گریان خیلی خوشحالید .ساده لوحها

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      سمت و جناح خودتونو نشون بدید.از یه طرف داد می زدید به همراه اربابانتان که تحریم ما هیچ اثری برماندارد. از یه طرف میگی پول نمیتونی جابجاکنید. عزیز من، نمیتونیم پول جابجا کنیم.ارز وارد نمیشه و هرروز شاهد بی ارزش تر شدن ریال هستیم.مواد اولیه صنایع و خیلی از کارگاه های تولیدی وارد نمیشه.و و و . همه اینها به برکت تحریم حاصل شدکه داد می زدید و می گفتید روی ما اثری ندارد.این وضعیت نتیجه حماقت مسئولینی است که فکرمیکردند همه چیز را میتوان بدون کمک دنیا تولید کنند. این خودکفایی نیست، حماقت محض است.شما برای خرید دوتا کشتی باری ، خط تولید کشتی سازی راه نمی اندازی.اینها را یکی به این دلواپسان بی سواد حالی کنه.باکارجهادی این مشکلات حل نمیشه.با داد وستدحل میشه.داد وووو ستد.

  • ریاست جمهوری
    0

    من خودم به همراه همه ی اعضای هییت دولتم رفع تحریم تسلیحاتی را به ملت شریف ایران تبریک عرض میکنم اغاز بفرمایید علی برکت الله

  • ج
    0

    دیگه چی میخواهید ملت نا سپاس همه چی دیگه رو به راه شد

  • یه انسان بدبخت .گلاب به روتون .... یه ایرانی
    0

    بد نیست یک کمی هم خجالت بکشیدا ...اینا خودشونو خر حساب کردن یا ملتو

  • علی
    0

    حالا احتمالا" می خواهند با دلار ۳۲ هزار تومنی اسلحه بخرند و بفرستن سوریه ، یمن ، عراق ، لبنان شاید هم آذربایجان و ... ملت هم سماق بمکن به فکر مردم بدبخت باشید ....

  • رضا
    0

    شما که سلاح به لبنان وسوریه یمن میدین پولشو نمیگیرید اگرم سلاحی به ما میدن تاریخ مصرف گذشته های روسیه چینه که بدردشان نمی خوره عوضشم از بشکه نفت های صادراتی کمش میکنن

  • ارش
    0

    امروز رفتم فروشگاه همه چیزی داشت گوشت مرغ برنج روغن وای خیلی خوشحال بودم ولی چیزی نخریدم اومدم بیرون ولی در این که پول نداشتمم بی تاثیر نبود

  • حرف حق
    0

    چرا خوشحال باشیم وقتی من 36سال سنم هست و دوتا بچه مدرسه ای دارم هنوز نه خونه ای از خود دارم ن ماشینی دارم و ن کار درست و حسابی که بتونم از مخارج زندگی بربیام. شما بعنوان مسئول چرا بفکر مشکلات مردم نیستید و فقد دارید مشکل درست میکنید و ب مسائل خارج از کشور اهمیت میدین ؟

    نظرات شما -
    • خوم
      0

      شکرخدادرسآخت اسلحه خوب هستیم كآش تحریم آقتصآدی حل مئشد

    • کاربر ناشناس
      0

      شکرخدادرسآخت اسلحه خوب هستیم كآش تحریم آقتصآدی حل مئشد

  • داروغه
    0

    لطفا به جمله ای که در زیر تابلوی وزارت خارجه هست دقت کنید .

  • مجید
    0

    این ملت دیگه گوش مخملی نیستن به جای این چرندیات به فکر وضعیت مملکت باشین

  • سید حسین میر نجاتب
    0

    بنام خدا اصلا معنی ونفعی برای جمهوری اسلامی ندارد سلاح بخریم ارز توقیفی حال بشود پرداخت سلاح بفروشیم که کشور دوست وبرادر عراق بعد خواهش وتمنا ومنت کشی کنیم پول خودمان به ما لطف کنید بدهید مثل حالا که برو و بیا اخر هیچ دوسر باخت چه فرقی میکند وچه نفعی دارد فقط جنبه سیاسی خوب بوده وهست در این دیگ برای ملت ابی گرم نشده ونخواهد شد

  • محمدرضا
    0

    اینا چرا همه چی رو ربطش میدن به برجام همین برجام خراب شده باعث شده بود ۵ سال دیگه تمدید بشه ی سری چرندیات تحویل مردم میدن

  • ن
    0

    داداش روسی کمک کرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها