آمریکا: عربستان را برای ایستادن در برابر ایران تقویت کرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته کشورش عربستان سعودی را برای ایستادن در برابر ایران تقویت کرده است.

آمریکا: عربستان را برای ایستادن در برابر ایران تقویت کرده‌ایم

«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفته که کشورش تلاش کرده عربستان سعودی را برای ایستادن در برابر آنچه به ادعای وی «ستیزه‌جویی ایران» خوانده شده تقویت کند.

اورتاگوس که با پایگاه «عرب‌نیوز» مصاحبه می‌کرد مدعی شد که عربستان سعودی حق دارد از خودش در برابر «تهدید ایران» دفاع کند.

او روابط میان ریاض و واشنگتن را صرفنظر از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در آمریکا «راهبردی، پیشرفته و فراحزبی» توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره انتقادها از فروش سلاح توسط آمریکا به عربستان سعودی گفت معامله‌های تسلیحاتی میان دو کشور هم در دولت‌های جمهوری‌خواه و هم در دولت‌های دموکرات انجام شده و مورد حمایت آنها بوده است.

مورگان اورتاگوس تصریح کرد: «ما می‌دانیم که عربستان سعودی و سایر کشورها در خلیج [فارس] در خط مقدم ستیزه‌جویی ایران قرار دارند.»

او در ادامه گفت: «به همین دلیل است که ما به دنبال تقویت و پشتیبانی از متحدانمان بوده‌ایم تا در برابر ستیزه‌جویی ایران ایستادگی کنند.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «روابط میان دو کشور ۷۵ سال تداوم داشته. ما در روابطمان با عربستان سعودی بر اساس گذشته، حال و آینده عمل می‌کنیم.»

اورتاگوس در ادامه گفت که البته روابط با عربستان سعودی، رابطه‌ای «بدون چالش‌های خاص خود» نبوده است. وی افزود: «ما در برهه‌های مختلف با چالش‌های زیادی مواجه بوده‌ایم. اما هنگامی که به سمت آینده حرکت می کنیم مهم است که رابطه میان آمریکا و عربستان سعودی همانند همیشه رابطه‌ای فراحزبی باشد.»

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    ایرانو ول کنین فعلا برین ازباتلاق یمن نجاتش بدین ایران پیشکشتون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها