بایدن چگونه می تواند در همان شب انتخابات اعلام پیروزی کند؟

دونالد ترامپ خواستار آن شده است که نتایج انتخابات در همان شب اعلام شود،حتی اگر برخی از ایالت ها هشدار دهند که شمارش آرا روزها طول می کشد. اما اگر برنده ای در 3 نوامبر اعلام شود، مطمئناً خبر بدی برای رئیس جمهور خواهد بود.

بایدن چگونه می تواند در همان شب انتخابات اعلام پیروزی کند؟

در حالی که شمارش آراء در بسیاری از ایالت ها به دلیل انبوه آراء پستی به تأخیر می افتد، اوضاع بایدن به شکلی است که می تواند ترامپ را به صورت جدی در چندین ایالت که شمارش آراء در آن ها سریع است و آراء در آن ها کاملا به سود هیچ یک از دو حزب نیست ولی بیشتر به جمهوری خواهان تمایل دارند به چالش بکشد. مدیران انتخابات در این ایالت ها، به ویژه فلوریدا و کارولینای شمالی، اطمینان دارند که باید بیشترین آراء را در شب انتخابات شمارش کنند.

در همین حال، مهمترین ایالت هایی که بیشترین رای الکترال را در سال 2016 به ترامپ دادند یعنی میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین در بهترین حالت، پیش پردازش رای های پستی بسیار محدود را مجاز می دانند. این بدان معناست که اعلام برنده در این ایالت ها ممکن است روزها طول بکشد.

نتیجه: چندین مسیر سخت برای دستیابی سریع بایدن به 270 رأی الکترال وجود دارد، ولی برای ترامپ چنین چیزی ممکن نیست. بنابراین ترامپ هیچ راهی برای اعلام پیروزی در شب انتخابات ندارد، هرچند ترامپ اشاره کرده است که می تواند بر اساس آراء شمارش شده و بدون در نظر گرفتن آراء پستی که دموکرات ها در پی استفاده از آن هستند در شب انتخابات خود را برنده انتخابات اعلام کند.

بایدن در حال حاضر در نظرسنجی های ایالتی پیشرو است و برای پیروزی در مجمع برگزینندگان(الکترال کالج) پس از شمارش کامل آراء و بدون در نظر گرفتن آنچه در شب انتخابات اتفاق می افتد، شانس بیشتری دارد، اما در ایالت های اصلی محل رقابت که احتمالا نتایج پس از پایان رای گیری سریعا اعلام می شود نسبت به ترامپ اندکی پیشتاز است یا در موقعیت برابر قرار دارد. این ممکن است در حالت عادی مهم نباشد، اما اوضاع باعث شده است که برخی از دموکراتها، از اینکه رئیس جمهور بتواند در یک دوره طولانی و نامشخص شمارش آراء، هرج و مرج ایجاد کند نگران شوند و به دنبال سرمایه گذاری بیشتر در ایالت هایی باشند که می توانند به بایدن کمک کنند تا به سرعت و به محض پایان اخذ آراء، پیروز رقابت اعلام شود.

حتی اگر ترامپ آرای الکترالی را که در سال 2016 به دست آورده بود در همان ایالت ها در اختیار بگیرد باز هم شرایط به گونه ای نیست که شب انتخابات نتایج مشخص شود چرا که سه ایالت مهم ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا در تاریخ 3 نوامبر نمی توانند هیچ یک از دو کاندیدا را پیروز رقابت اعلام کنند، زیرا شمارش موج رای گیری های پستی طول خواهد کشید. ترامپ در مجموع با حدود 80،000 رأی در سال 2016 این سه ایالت را از آن خود کرد.

در این سناریو، تنها راه پیروزی ترامپ در شب انتخابات پیروزی در ایالت هایی است که در سال 2016 به هیلاری کلینتون رای داده است، مانند مینه سوتا. اما او در نظرسنجی های فعلی چنین شانسی را ندارد.

در همین حال، در سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا و حتی در آریزونا، بایدن در نظرسنجی ها جایگاه بهتری دارد. در فلوریدا نیز شرایط برای ترامپ سخت شده است و این در حالی است که نظرسنجی ها نشان می دهد در سایر ایالت هایی که در سال 2016 ترامپ را برگزیده بوند مانند جورجیا، کارولینای شمالی، اوهایو و حتی تگزاس رقابت نزدیکی بین ترامپ و بایدن بر قرار است.

هرچند ترامپ می تواند در ایالاتی مانند فلوریدا، آریزونا و اوهایو پیروز شود، اما ممکن است پس از پایان رای گیری نتایج فورا اعلام نشود. شمارش آراء در آریزونا و فلوریدا نسبتاً سریع است، اما هر دو ایالت اخیراً تجربه رقابت های نزدیک را دارند که در نتیجه تعیین پیروز قطعی در شب انتخابات را دشوار می کند. ترامپ در گذشته تلاش کرده است بازشماری آراء در هر دو ایالت را غیر قانونی جلوه دهد.

چند روز پس از انتخابات میان دوره ای 2018 ، مربوط به یکی از کرسی‌های مجلس سنا که ریک اسکات فرماندار سابق جمهوریخواه ایالت و بیل نسلون سناتور دمکرات بر سر آن رقابت می کردند دونالد ترامپ از مقامات انتخاباتی ایالت خواست بازشماری آراء را متوقف کنند و بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد که نامزدهای جمهوریخواه در این رقابت‌ها پیروز شده‌اند.

دونالد ترامپ در حالی خواستار توقف بازشماری آرا شد که طبق قوانین ایالت فلوریدا به دلیل آرای بسیار نزدیک نامزدان رقیب، بازشماری آراء الزامی است. او از مقامات این ایالت خواست به جای شمارش تمامی آرا، نتایج اولیه شمارش آرا را تایید کنند. ترامپ به دروغ ادعا کرد که « یکباره تعداد زیادی برگه رای معلوم نیست از کجا پیدا شده و بسیاری از برگه‌های رای گم شده و جعل شده‌اند. به دلیل احتمال تقلب گسترده شمارش صادقانه آرا دیگر ممکن نیست. نتایج روز اول شمارش آرا باید پذیرفته شود». "

این چیزی است که در ذهن دموکرات ها باقی مانده است.

در همین حال، اوهایو قبل از روز انتخابات، زمان زیادی را به مسئولان انتخاباتی می دهد تا پردازش برگه های رای گیری پستی را انجام دهند. اما این ایالت رای های پستی را تا 10 روز پس از روز انتخابات نیز می پذیرد به شرطی که دوشنبه قبل از روز انتخابات برای آنها علامت گذاری شود. این بدان معناست که اگر رقابت بسیار نزدیک باشد، ایالت می تواند تا زمان پایان ضرب الاجل نتیجه را اعلام نکند.

فرانک لاروز، معاون امور بین الملل ایالت اوهایو گفت:"بنابراین اگر هر نامزدی در شب انتخابات 4 یا 5 درصد برتری داشته باشد، با یک میلیون رأی پیروز شود و فقط چند صد هزار رأی شمرده نشده وجود داشته باشد، رقابت به پایان رسیده است، درست است؟ من فکر می کنم از نظر عددی، این خیلی ساده است، اما اگر این یک رقابت نزدیک تر باشد ... خوب پس بله، شما نمی توانید بگویید که در آن مرحله هنوز نتیجه قطعی است."

منبع: انتخاب

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها