عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرفوری:

رقابت نامزدهای نیابتی در انتخابات ۱۴۰۰/ تلخ‌ترین سناریو برای نیروهای انقلابی، رقابت منفی است

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ۱۴۰۰ تابعی از کرونا است و در صورت تداوم این بیماری قطعا روی مشارکت تاثیر گذار خواهد بود.

رقابت نامزدهای نیابتی در انتخابات ۱۴۰۰/ تلخ‌ترین سناریو برای نیروهای انقلابی، رقابت منفی است

صالح اسکندری، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبر فوری درباره آخرین آرایش سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری اصولگرا گفت: شرایط مساعد برای پیروزی اصولگرایان و قدرت رای "نه" به دولت آقای روحانی، موجب نوعی تکثر در بین نامزدهای بالقوه شده است و احتمالا افرادی که احساس تکلیف برای ریاست جمهوری کنند در ماه های آینده نیز افزایش پیدا کند که این خود نوعی تهدید است.

وی گفت: افرادی که تا کنون در مظان نامزدی قرار گرفته اند چه از بین اصولگرایان و چه اصلاح طلبان هیچ کدام توان نمایندگی بخش معظمی از آراء اجتماعی را ندارند. در واقع ممکن است ۲۰ نامزد داشته باشیم که هر کدام بین یک تا ۲ میلیون رای داشته باشند.

او در ادامه به بیان سناریو های پیش رو در انتخابات آتی پرداخت و گفت: یکی از سناریوهای احتمالی برگزاری انتخابات بین نامزدهای نیابتی است.

وی با بیان اینکه از آنجا که هیچ یک از این افراد مرجعیت لازم برای اخذ اکثریت آراء را ندارند لذا به نیابت از افراد دیگری که آنها صاحب محبوبیت و مقبولیت اجتماعی هستند در انتخابات ورود می کنند. مانند انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که آقای حسن روحانی که محبوبیت چندانی نداشت به نیابت از آقایان مرحوم هاشمی، خاتمی و سید حسن خمینی توانست رای لازم را کسب کند.

اسکندری گفت: در این سناریو امکان نقش آفرینی برای افرادی نظیر احمدی نژاد ، خاتمی و ... فراهم می شود و در واقع بازیگران اصلی انتخابات کسانی خواهند بود که در انتخابات ثبت نام نکرده اند و از فیلتر شورای نگهبان عبور داده نشده اند.

وی با بیان سناریو دیگر مبنی بر اتفاق نظر نهایی اصولگرایان بر یک نامزد، افزود: البته با توجه به تجربه انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به نظر می رسد یکی دیگر از سناریو ها این باشد نیروهای همگرا کننده و ایزومورفیک در دو ماه منتهی به انتخابات فعال شوند و اصولگرایان با یک نامزد که مورد اتفاق نظر مجموعه نیروهای انقلاب است، در عرصه حاضر شوند.

وی با بیان اینکه ۱۶ میلیون نفری که در انتخابات قبلی به نامزد جریان انقلابی رای دادند نه تنها از رای خود برنگشته اند بلکه در ۱۴۰۰ مصمم تر از قبل هستند اما در ۲۳ میلیون رای آقای روحانی ریزش بی حد و حصری رخ داده است.

عضو حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه احتمالا در این سناریو کابینه رئیس جمهور هم پیش از انتخابات معرفی می شود گفت: افراد دارای خرده رای که امروز در مظان نامزدی هستند بالقوه و بالفعل آرایش کابینه بعدی را مشخص خواهند کرد.

وی تلخ ترین سناریو را برای نیروهای انقلابی عدم توافق نهایی و رقابت منفی در انتخابات آتی و پیروزی نامزد رقیب با حداقل رای ممکن در انتخابات دانست و گفت: اصلاح طلبان با معرفی یک نامزد جدید، کم حاشیه و محبوب به واسطه کارآمدی سابق و یا نسب داری می توانند در این شرایط سکان کشتی قدرت را حداقل برای ۴ سال دیگر علاوه بر ۸ سال گذشته در دست بگیرند بعلاوه اگر در انتخابات آمریکا بایدن پیروز شود و گشایش هایی در چند ماه منتهی به انتخابات در مقوله تحریم ها ایجاد شود و مثل بعد از قطعنامه ۵۹۸ قیمت دلار کاهش محسوسی یابد و ... شرایط گفتمانی برای حضور آنها افزایش خواهد یافت و اصولگرایان باید بدانند انتخابات برای هیچ جریانی چک سفید امضا نمی کند. لذا باید مراقب باشند بلا وجه آن را خرج نکنند‌.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • کاربر ناشناس
    0

    مردم علط کنندرای بدهنندفعلاکه کروناهم مثل دولت ومجلس ستم میکنندومردم رامیکشنندبخداعجب روحی دارنندحرف میزنند کمی ازخداوسوگندقران شرم کنید شماهاتحریم کردیدمردم را

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      منظورت از این چرت و پرتا چیه؟ خودت فهمیدی میخواستی چی بگی؟ به گمانم میخواستی حرف بزنی راه افتادی

  • علی
    0

    غیر از کرونا کسی دیگه رای نمیده ، به چه چیزی رای بدن ، چهل ساله چه تحولی ایجاد شده که ملت به اون خوش باشن

  • فرهاد
    0

    با این همه دوزدی فساد اختلاس رانتخواری خیانت از ملتتون توقع نداشته باشین دوباره رأی بدن چون خودتان بودین خیانت کردین اگر لطافتمردان را ردصلاحیت نمیکردن مشکلات اینطوری نمیشد ملت دیگر قول شماها رانمیخورن

  • ش
    0

    سلام دیگربه دلیل عمل کرد روحانیت وروحانیون کسی به انها رای نمیدهد اصلاح طلبان که18 گروه هستند و18 روزنامه هم دارندودراغفال کردن جوانان خبره هستندجایگاه خوبی ندارند وخود را مثل انگل به روحانیون می چسباننداگر اجازه ثبت نام به کسانی بدهند که به این گروهها وابسته نباشد شاید 20 درصد شرکت کنند اگر ببشتر شود بدلیل هم زمانی با انتخابات شوراها می باشد

  • ناشناس
    0

    حالا این بنده خدا کی هست سر پیازه ته پیازه اصلاً شما میدونی حزب موتلفه توی جامعه کنونی ایران چند تا رای داره باز نماینده شام ۱۰ اینجا تحلیل سیاسی بلغور میکنه باید به این بنده خدا گفت بیدار شو عمو جان بیدار شو شایدم توی ایران نیستی اخوی وگرنه چنین خرده فرمایش های لنگ در هوایی نمیکردی؟ مثلاً اگر احمدی نژاد بیاد یک تا دو میلیون رای داره؟ میخواستی چی بگی تو؟ مثلاً تو تحلیلگر سیاسی هستی؟

    نظرات شما -
    • محمد جواد
      0

      برادر اتفاقا این گفته که اینهایی که الان هستند رای ندارند ولی احمدی نژاد که رای داره دست روی هر کی بگداره رای می یاره یک بار دیگه بخون شاید ملتفت بشی پسرجان

    • محمد
      0

      اگر دین نداری لااقل آزاده باش!

    • نگین
      0

      محمد جواد خود احمدی نژاد کارنامه اش افتضاحه چقدر ما مردم ایران حافظه خرابی دارند و فراموشکار دست روی هر کی بزاره یک کسی لنگه خودشه این نظریه باطله تاریخ مصرفش گذشته

  • محمد جواد
    0

    تحلیل درستی است احتمالا احمدی نژاد و خاتمی از پشت صحنه انتخابات را مدیریت می کنند و هر کسی که به نیابت از احمدی نژاد باشه رای می یاره چون احمدی نژاد خودش رو که اینها نمی زارن بیاد

  • نگین
    0

    اولا ترامپ پیروز میدان است رای بی رای کرونا را هم بهانه نکنید مردم رای نمی دهند برای مجلس هم رای ندادند رییس پاسدار دکتر قالیباف که در راس نشست با ان کار نامه‌اش چرا باید رای داد چهل ساله یک سیکل معیوب و نا کارامد برای خودش دور دور بازی می کنه اصلاح طلب و اصولگرا را هم بزارید کنار هم از یک ابشخور اب می خورند مردم خسته تر از این حرفها ن الان به بهانه کرونا می شینند چه نقشه ای بکشند تا از توی صندوق دستی بر روی غول چراغ جادو بکشند یه اسم از توش خودشون در میارن علی برکت الله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها