تالاب کانی برازان میزبان ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر می شود

رئیس اداره محیط زیست مهاباد با بیان اینکه تالاب کانی برازان بهشت پرندگان ایران است، گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال ۵۰ هزار قطعه پرنده وارد این تالاب شود.

تالاب کانی برازان میزبان ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر می شود

فاروق سخنور با بیان اینکه با آغاز فصل مهاجرت پرندگان ۱۰ هزار قطعه پرنده مهاجر شامل انواع خوتکا، اردک سرسبز و اردک نوک‌پهن وارد بین‌المللی کانی‌برازان شدند، افزود: مهاجرت پاییزی پرندگان تا پایان آذرماه ادامه دارد و این روزها زیبایی و صدای دلنشین پرندگان شوق تماشای این تالاب را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرایط مساعد آب و هوایی پوشش گیاهی و عمق آب مناسب حدود یک متری باعث افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مهاجرت پرندگان پاییزی شده است، ادامه داد: تالاب بین المللی کانی برازان که با عنوان بهشت پرندگان ایران از آن نام برده می‌شود یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه است و این روزها با ورود انواع پرندگان مهاجر به یکی از بهترین قطب‌های صنعت اکوتوریسم منطقه تبدیل شده است.

رئیس اداره محیط زیست مهاباد اظهارکرد: تالاب کانی برازان به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده که بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده بیش از ۵۰ هزار بال از ۱۱۰ گونه پرنده خشک زی و آبزی در این تالاب ثبت و مشاهده شده است.

سخنور گفت: پرندگان این تالاب شامل غاز خاکستری، انواع مرغابی و اردک، فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه و گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری هستند.

تالاب کانی برازان یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب تقریباً در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می‌دهد که این امر از منحصر به فردترین ویژگی‌های این زیستگاه آبی در کشور است و آن را از دیگر تالاب‌های موجود متمایز می‌سازد.

در این تالاب زیبا، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشور در فضایی به وسعت ۱۲۰ مترمربع احداث شده است که با داشتن امکاناتی نظیر دوربین و تلسکوپ، این فرصت را به گردشگران می‌دهد تا به تماشای پرندگان موجود در این تالاب بپردازند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها