کدام وزیر خاتمی به دیدار مهدی کروبی رفت؟

بنا بر پیگیری‌ها، علی عبدالعلی‌زاده نیز موفق به دیدار با شیخ محصور شده و با این حساب می‌توان گفت که وزیر مسکن دولت اصلاحات، تا اینجای کار آخرین سیاستمداری است که با رییس مجلس اصلاحات به گفت‌وگو نشسته است.

کدام وزیر خاتمی به دیدار مهدی کروبی رفت؟

«گشایش در وضعیت حصر محصوران» تعبیری است که به ‌واقع هنوز هم نمی‌توان از آن با قطعیت در یک اظهارنظر سیاسی یا رسانه‌ای استفاده کرد اما در این چند سال گذشته، به‌ویژه باتوجه به کهولت سن محصوران و مشکلات جسمانی که برای آنها، به‌ویژه مهدی کروبی ایجاد شده، از این و چنین تعابیری اینجا و آنجا شنیده‌ایم.

این مدت اما همزمان با افزایش تعداد اخبار نگران‌کننده از سلامت جسمانی کروبی، اخباری که از حدود دو، سه سال پیش در ارتباط با دیدارهای محدود شیخ محصور با برخی دوستان و آشنایان به گوش می‌رسید نیز نسبتا بیشتر شده و حالا در آخرین خبر، ظاهرا علی عبدالعلی‌زاده نیز موفق به دیدار با کروبی شده است. به‌ خصوص که اگرچه این دو، سه سال، تنها دیدار با اعضای نزدیک خانوده و آشنایان برای کروبی میسر بود، حالا دو، سه ماهی است که خبرهایی از انجام دو، سه دیدار با چند چهره سیاسی نیز منتشر شده است. دیدارهایی که اغلب در منزل شیخ قدرت علیخانی، نماینده اسبق مجلس برگزار شده و پس از دیدار با چند روحانی عضو مجمع روحانیون مبارز، دایره ملاقات‌کنندگان از برخی اعضای حزب اعتمادملی نیز فراتر رفت و به غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران و محمدقوچانی، سردبیر ارگان رسانه‌ای این تشکل اصلاح‌طلب رسید.

این روند گشایش‌های نسبی اما اگرچه حالا بیش از پیش ممکن شده و هر از گاه اخباری از آن می‌شنویم اما آغاز آن نه به امروز و دیروز، بلکه دست‌کم به همان دو، سه سال پیش بازمی‌گردد. زمانی که پس از سپری شدن حدود نیمی از عمر مجلس، اصلاح‌طلبانی که با نام «امید» به پارلمان راه یافته بودند و در فراکسیونی به همین نام، یکی، دو سالی را در خفا و پشت‌پرده به رایزنی و دیدار با این مسوول و ملاقات با آن مقام پرداختند، به این نتیجه رسیدند که باید با تشکیل کمیته‌ای رسمی و علنی، کار را با شفافیتی دوچندان دنبال کنند. پس فروردین‌ماه ۹۷ بالاخره «کمیته رفع‌ حصر» در فراکسیون امید مجلس دهم تشکیل شد و نمایندگانی چون قاسم میرزایی‌نیکو، غلامرضا حیدری و محمد کاظمی، با همراهی چند نفری دیگر چون الیاس حضرتی، محمود صادقی و پروانه سلحشوری و البته علی مطهری با جدیتی دوچندان پیگیر وضعیت محصوران شدند و تلاش‌شان اگرچه حتی تا آخرین روز کار مجلس دهم و نیز تا به امروز، به «رفع حصر» نینجامید، اما چندی بعد از تشکیل کمیته، برخی اعضا از جمله قاسم میرزایی‌نیکو از تهیه فهرستی توسط محصوران برای انجام ملاقات با نزدیکان خبر دادند. هرچند همان زمان نیز تاکید شد که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ابتدا حاضر به این کار نشده و در ادامه هم زمزمه‌هایی از این به گوش رسید که ۷، ۸ نفری از اعضای نزدیک خانواده آنها، هر از گاه موفق به دیدار با محصوران کوچه اختر می‌شوند.

هرچه بود اما حالا در شرایطی که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز چون مهدی کروبی، ۱۰ سال سخت را در حصر گذرانده و وضع سلامت جسمانی آنها نیز همچون شیخ محصور، چندان تعریفی نیست، دست‌کم می‌توان به این امیدوار بود که گشایش‌هایی که چند سالی است از آن صحبت می‌شود، آهسته آهسته رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؛ آن‌ هم در شرایطی که این مدت طیفی خاص از فعالان سیاسی-رسانه‌ای مخالف رفع ‌حصر، از آنچه به عنوان گشایش در وضع محصوران مطرح شد، به عنوان دستاویزی برای تحقیر مصائب محصوران استفاده کردند. گشایشی که شاید بتوان با اغماض از تحقق نسبی‌شان ظرف همین یکی، دو ماه اخیر گفت و امیدوار بود تا شاید در ادامه، آن‌طور که انتظار است، محقق شوند. آنچه اما تا اینجای کار می‌توان با قطعیت از آن سخن گفت این است که اخیرا، دیدار با یک چهره سیاسی دیگر نیز برای شیخ محصور ممکن شده و او به ‌تازگی با علی عبدالعلی‌زاده به گفت‌وگو نشسته است. سیاستمداری اصلاح‌طلب و از جمله وزرای کابینه اصلاحات که از قضا در آستانه انتخابات ۸۸ به جمع گروه بزرگ اصلاح‌طلبانی پیوست که در کمپین «تغییر» به حمایت از کاندیداتوری کروبی کمر بسته بودند.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ابراهیم حامدی
    0

    خاک بر سرمملکتی که رییس مجلسش کروبی و لاریجانی بود .

  • فقر
    0

    هیچوقت به فکرنان نبودم. فقط دغده ام این بود که چه کسی به دیدار کروبی رفته

  • محمد
    0

    ده سال سخت درحصر؟؟؟ والا امکاناتی که یان مجرمین دارند درخواب اکثریت مردم کشور هم نمیاد من باکمال میل اعلام امادگی می کنم که بجایی هرکدام از اینها بروم حصرو سختی بکشم

    نظرات شما -
    • نادان
      0

      نعمت ازادی بزرکترین نعمتهاست چون داریش قدرشو نمی دونی

  • مصطفی محمودی
    0

    عدم توانایی و کارایی برای نظام ، 8 سال رییس مجلس بود و در سیاست آقایی میکرد وقتی اومد مناظره بی کفایتی ایشون آشکار شد ، همین قصه برای باقی سیاسیون و زمامداران هم هست ، کهولت سن و رییسانی فرسوده که اراده ایی برای خروج بول خود ندارند ولی کماکان حاکمان 80 میلیون نفر هستند . تنها دلیل آن فقط تشنگی قدرت است.

  • مصطفی محمودی
    0

    عدم توانایی و کارایی برای نظام ، 8 سال رییس مجلس بود و در سیاست آقایی میکرد وقتی اومد مناظره بی کفایتی ایشون آشکار شد ، همین قصه برای باقی سیاسیون و زمامداران هم هست ، کهولت سن و رییسانی فرسوده که اراده ایی برای خروج بول خود ندارند ولی کنترل 80 میلیون نفر در دست آنهاست . تنها دلیل آن فقط تشنگی قدرت است.

  • کاربر ناشناس
    0

    حالا مثلا مهمه که کی رفته ملاقاتش ؟ منم حاضرم به جای این یارو برم حصر 20 سال جوون شده این اگر کاندید نشه من اصلا رای نمیدم ملت چه گیری افتادن پوشک بندا هوس ریاست میکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها