با بیمه باربری بیشتر آشنا شوید

بیمه باربري نوعی بیمه حمل‌ونقل کالا است.

با بیمه باربری بیشتر آشنا شوید

بیمه باربري نوعی بیمه حمل‌ونقل کالا است که به موجب آن، بیمه‌گر تعهد می‌کند در ازای دریافت وجوهی از بیمه‌گذار؛ در صورت وقوع یا بروز حادثه هنگام حمل کالا یا در حین عملیات حمل‌ونقل از نقطه‌اي به نقطه دیگر، خسارت‌های احتمالی یا اتفاقی وارد به او را، طبق شرایط مندرج در بیمه‌نامه جبران کند یا وجه معینی را بپردازد. علاوه ‌بر این در بعضي از مواقع خسارت‌های ‌وارد شده به ‌اشخاص ‌ثالث‌ نیز تحت‌‌پوشش‌ اين ‌بيمه‌نامه قرار مي‌گيرد.

بیمه‌نامه بین‌المللی

در این بیمه‌نامه محموله‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیت براساس شرایط استاندارد انستیتو بیمه‌گران لندن تحت‌پوشش قرار می‌گیرد.

-بيمه‌نامه وارداتي

در این بیمه‌نامه مبدا حركت، خارج از کشور ایران و مقصد، داخل ايران است. بنابراين، اشخاص حقیقی یا حقوقی که مبادرت به خرید کالا از کشورهاي دیگر به‌صورت خریدهاي براتی، بدون انتقال ارز و یا اعتبار اسنادي می‌کنند، بر اساس قوانین و مقررات کشور جمهوري اسلامی ایران، به‌صورت اجباري موظف به تهیه این نوع بیمه‌نامه براي محموله‌های وارداتی خود هستند.

-بيمه‌نامه صادراتي

در اين بیمه‌نامه مبدا داخل ايران و مقصد خارج از ايران است. بنابراين، اشخاص حقیقی یا حقوقی که مبادرت به صادرات کالا یا محموله‌های خود به کشورهاي دیگر می‌کنند، می‌توانند بیمه‌نامه باربري صادراتی تهیه کنند.

-بيمه‌نامه ترانزيت

در اين بيمه‌نامه‌ها مبدا و مقصد خارج از ايران است، به‌طوري‌ كه ايران در مسير حمل قرار گيرد. بنابراين هرگاه مبدا کالايی خارج از مرزهاي جمهوري اسلامی ایران و مقصد نهايی حمل آن نیز، خارج از مرزهاي جمهوري اسلامی ایران باشد و کالا فقط از داخل کشور عبور کند، در اصطلاح می‌گوییم که حمل کالا به‌صورت ترانزیت انجام می‌گیرد.

بيمه‌نامه داخلي

در این بیمه‌نامه مبدا و مقصد داخل ايران است.

راهنمای صدور بیمه‌نامه باربری

مدارک و مراحل صدور بیمه‌نامه باربری

-مراجعه بیمه‌گذار به سرپرستی یا نمایندگی شرکت و دریافت مشاوره از کارشناسان صدور

-قبول شرایط اعلام شده

-دریافت، تکمیل و ارسال فرم پیشنهاد به واحد فروش

-تایید فرم پیشنهاد توسط کارشناس صدور

-اعلام نرخ حق‌بیمه به بیمه‌گذار

-قبول و واریز نرخ حق‌بیمه توسط بیمه‌گذار

روش‌های صدور

- بیمه‌نامه ساده: بیمه‌نامه‌اي است که کالای بیمه‌شده و ارزش آن کاملا مشخص است و بیمه‌گر می‌تواند با عنایت به اطلاعات موجود در فرم پیشنهاد، پس از ارزیابی کارشناسی، نرخ و شرایط را اعلام کند. لازمه صدور این نوع بیمه‌نامه، آگاهی کامل بیمه‌گذار از وضعیت کالای بیمه‌‌شده و چگونگی حمل، مبدا و مقصد است.

- بیمه‌نامه عمومی : قراردادي كلي بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار است که در آن، شرایط اصلی بیمه و حقوق و تعهدات طرفین معین می‌شود.

در بیمه‌نامه‌هاي عمومی، کالاهاي تحت پوشش به‌طور متعدد و در یک دوره زمانی مستمر و طولانی به مقصد حمل می‌شود و این امر تابع ضوابطی است که در قرارداد بیمه به آن اشاره شده است. در این حالت؛ به‌موجب قرارداد عمومی منعقد‌شده، بیمه‌گذار مکلف می‌شود مشخصات و نحوه حمل کالا، وسیله حمل، مبدا و مقصد و نیز سایر اطلاعات لازم بیمه‌گر را قبل یا هم‌زمان با شروع حمل به اطلاع بیمه‌گر برساند تا بیمه‌گر برای صدور گواهی بیمه یا گواهی حمل اقدام کند، مگر آن‌که در بیمه‌نامه عمومی ترتیب دیگري مقرر شده باشد.

بيمه‌نامه‌ شناور : بيمه‌نامه‌ شناور يك قرارداد كلي است كه بين بيمه‌گر و بيمه‌گذار منعقد مي‌شود و در آن شرايط اصلي بيمه و حقوق و تعهد طرفين معين مي‏شود. در این پوشش بیمه‌ای، با يك سرمايه بيمه‏اي معين و مشخص موافقت مي‌شود كه شامل حمل‌هاي متعددي است و به همين دليل، قرارداد تا زماني كه سرمايه توافق شده از طريق حمل‌هاي متعدد به پايان برسد، داراي اعتبار است.

بيمه‌نامه با پوشش باز: يكي از محدوديت‌هایي كه در روش بيمه‌نامه با شرايط عمومي وجود دارد اين است كه بيمه‌گذار در ابتدای صدور بيمه‌نامه، 100درصد يا درصد بالایي از حق‌بيمه را پرداخت مي‌کند در شرایطی كه ممكن است حمل‌هاي نهایي در ماه‌هاي ديگر انجام گیرد. بنابراین روش ديگري به‌نام صدور بيمه‌نامه يا قرارداد به‌روش پوشش باز مطرح شد. مشخصات اصلي اين نوع قراردادها بشرح زیر است:

بيمه‌گر و بيمه‌گذار درباره موضوع‌های كلي مانند نرخ و شرايط قرارداد یا خطرهاي تحت‌پوشش توافق مي‌کنند. در اين حالت، ديگر نيازی نیست كه بيمه‌گذار قبل از حركت، مشخصات وسيله نقليه و سرمايه تحت‌پوشش را اعلام کند؛ به‌شرطي كه همه حمل‌هاي بيمه‌گذار تحت‌پوشش بيمه قرار گیرد و اگر قسمتي از محموله‌های بيمه‌گذار بيمه نشود، بيمه‌گر بايد كاملا روي حمل‌ها كنترل لازم را داشته باشد.

در اين حالت با توافقي كه بين بيمه‌گر و بيمه‌گذار انجام مي‏شود، هر يك هفته گواهي بيمه توسط بيمه‌گر صادر مي‌شود و حق‌بيمه متناسب با سرمايه‌هاي حمل‌شده توسط بيمه‌گذار پرداخت مي‌شود. در اين پوشش، همه محموله‌هایی كه در طول مدت يك‌سال حمل خواهد شد، با نرخ معين و مناسبي تحت‌پوشش قرار می‌گیرد.

مزيت ديگر اين بیمه‌نامه این است كه همه دفعات حمل كالا تحت‌پوشش قرار می‌گیرد و چون مدت قرارداد معمولا يك‌سال است، دیگر نيازی نيست که براي هر حمل، پوشش و درخواست جداگانه‌اي ارسال شود.

معمولا شركت‌هاي حمل‌ونقل كالا كه در شبانه‌روز اقدام به حمل كالا مي‌کنند، يك قرارداد به اين شكل منعقد مي‌كنند تا خيال بيمه‌گذار از حمل‌هايي كه در طول شبانه‌روز انجام مي‌دهد راحت باشد.

شرایط صدور

1- بيمه با شرايط تمام خطرA

كامل‌ترين نوع بيمه حمل‌ونقل كالا است که براي كالاهاي حساس و آسيب‌پذير استفاده مي‌شود و همه خطرها، به‌جز موارد ذکر شده در بیمه‌نامه را شامل مي‌شود و هيچگونه فرانشيزي از خسارت كسر نمي‌شود.

2- بيمه با شرايط B

نسبت به شرایط ‌A داراي پوشش‌هاي محدودتری است و مبلغي از خسارت به‌عنوان فرانشيز كسر مي‌شود.

3- بيمه با شرايط C

دراین بیمه‌نامه خسارت تحویل ندادن کالای بیمه‌شده، طبق پوشش‌های فرعی (کلوز) مربوط نیز می‌تواند ارایه شود و نسبت به شرايط A و B، پوشش‌هاي محدودتري دارد.

4- بيمه با شرايط خسارت كلي

در این نوع بیمه، از بین رفتن و تلف کلی محموله بیمه‌شده در یک مرحله که در اثر غرق شناور، سقوط هواپیما و یا آتش‌سوزی رخ دهد، تحت‌پوشش قرار می‌گیرد.

تخفیف‌های بیمه‌نامه باربری‌ شناورها

بیمه‌نامه حمل کالاهای با موتور لنج و شناورهای متوسط و کوچک باربری که بین بنادر کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان و بنادر کشورهای حوزه دریای خزر صادر می‌شود در این شرکت نرخ و شرایط ویژه‌ای دارد. در این بیمه‌نامه‌ها، برای بیمه‌گذارانی که کالاهای خود را با شناورهای دارای شرایط ویژه حمل می‌کنند، تخفیف‌هایی در حق‌بیمه اعمال می‌شود. برخی از این شرایط به شرح زیر است:

- چنانچه شناور در تعاونی‌های صاحبان شناور عضو باشد، پنج‌درصد تخفیف

- در صورت مجهز بودن شناور به سیستم مخابراتی، 10درصد تخفیف

- چنانچه ظرفیت شناور بیش از 200 تن باشد، 10درصد تخفیف

- چنانچه شناور دارای بارنامه حمل طبق فرم‌های استاندارد باشد، 15درصد تخفیف

تخفيف‌های معمول

- تخفيف پرداخت حق‌بيمه به‌صورت نقد

در صورتي كه در بيمه‌هاي واردات و صادرات، حق‌بيمه به‌صورت نقد پرداخت شود، حداكثر به ميزان 10درصد حق‌بيمه تخفیف داده می‌شود.

-تخفيف حمل با كانتينر

در صورتي كه حمل كالا از مبدا تا مقصد نهایي با كانتينر انجام گیرد، بيمه‌گر مي‌تواند 20درصد به‌عنوان تخفيف كانتينر از حق‌بيمه‌هاي دریافت شده را بازگرداند.

- تخفيف صادراتي

در صورتي كه بيمه از نوع بيمه‌هاي صادراتي باشد، براي تشويق صادركنندگان و كاهش قيمت‌هاي تمام‌شده كالاهاي صادراتي تا 45درصد حق‌بيمه تخفيف داده می‌شود.

اضافه نرخ‌ها

در صورتي كه در بيمه‌نامه باربري وارداتي يا صادراتي، نوع وسيله حمل، كشتي يا كشتي به همراه وسایل نقليه ديگر از قبيل كاميون يا قطار (حمل مرکب) اعلام شود، شرط طبقه‌بندي كشتي (شرايطي است كه كشتي‌هاي حامل كالا بايد دارا باشند و اين شرايط معمولا توسط موسسه‌های معتبر بين‌المللي كه مورد قبول انستيتوي بيمه‌گران لندن باشند، كنترل و به كشتي گواهي طبقه‌بندي اعطا مي‌شود) به بيمه‌نامه الحاق می‌شود و اگر كشتي طبق شرايط یادشده طبقه‌بندي نشده باشد يا سن كشتي بيش از حد شرايط ذكر شده باشد يا كالا روي عرشه كشتي حمل شود، بيمه‌گذار بايد اضافه نرخ متعلقه را پرداخت کند.

* كالاهایي كه به‌صورت عرف كشتيراني باید روي عرشه حمل شود، مشمول پرداخت اضافه‌نرخ نمی‌شوند، مانند حمل كانتينر

* كشتي‌های با سن بالاتر از 15سال، طبق جداول مخصوص، شامل اضافه نرخ است.

محاسبه نرخ حق‌بيمه در بيمه‌‌نامه‌هاي باربری داخلي

نرخ حق‌بيمه دربيمه‏‌‌نامه‌هاي باربري داخلي به ‏عوامل مختلفي بستگي دارد كه مهم‌ترين آن‌ها به شرح زیر است.

الف) بر اساس تعداد خطرها و نوع خطرهای تحت پوشش

بيمه‌گذار هرچه خطرهای بيشتری را تحت پوشش قرار دهد، نرخ حق‌بيمه نیز بيشتر خواهد بود .

ب) فاصله بين مبدا و مقصد

هرچه فاصله مبدا و مقصد كمتر باشد، احتمال رخ دادن حادثه و بروز خسارت كمتر مي‌شود .

ج) نوع محموله از لحاظ آسيب‌پذيري و خطرناك بودن

هرچه آسيب‌پذيري كالاها بالاتر باشد، احتمال بروز خسارت نیز بيشتر خواهد بود، پس منطقي است كه براي اين‌ كالاها، حق‌بيمه بيشتري دریافت شود.

د) مسير حركت و نوع وسيله نقليه

اصولا در جاده‌هاي كوهستاني، آمار خسارت و حادثه ناشي از پرت شدن وسيله نقليه بيشتر است و در بعضي مسيرها ‎بايد قسمتي از حمل در مسير دريا انجام شودكه خطرهای خاص خود را به‌همراه دارد. همچنین، وسیله نقليه‌ای كه در حين حمل با سرعت بالايي حركت می‌کند، احتمال خطر بيشتري هم خواهد داشت. مثلا حمل با نيسان به‌مراتب پرريسك‌تر از حمل با كاميون است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها