افزایش ۷ میلیون تومانی پرادو

همزمانی کاهش واردات خودرو با بی ثباتی بازار ارز و گرانی دلار، افزایش قیمت های میلیونی را مهمان بازار خودروهای وارداتی کرد.

افزایش ۷ میلیون تومانی پرادو

فعالان بازار خودرو در حال حاضر خرید و فروش چندانی در این بازار انجام نمی شود، اما کاهش عرضه، به خصوص کاهش عرضه خودروهای آسیای شرقی گرانی چشمگیری را به بازار آورده و هوای رکورد شکنی قیمت را با بازار همراه کرده است.
این در حالیست که همزمان با کاهش عرضه خودروهای آسیای شرقی، عرضه بنز و بی ام و نیز در بازار خودروهای وارداتی کاهش یافته اما کاهش عرضه این دو برند اروپایی همچون آسیایی ها خوش اقبال نبود و تغییر قیمت چندانی را در بازار این خودرو ها ایجاد نکرد.
در بازار این روزهای خودروهای وارداتی اسپرتیج که چند ماهی است وارد بازار نشده، افزایش قیمت سه میلیون تومانی را تجربه کرد و قیمت خود را از 39 میلیون تومان به 42 میلیون تومان رساند.
لکسوس RX53 نیز که در هفته های گذشته با قیمت هایی در حدود 112 هزار تومان خرید و فروش می شد با تجربه رشد قیمت 6 میلیون تومانی خود، 118 میلیون تومان معامله شد تا گرانی خودروهای لوکس در پی رکورد زنی باشد.
در این میان به نظر می رسد بیشترین افزایش قیمت را پرادو به نام خود زد، این خودرو توانست در روزهای گذشته بهای فروش خود را از 95 میلیون تومان به 102 میلیون تومان افزایش دهد و گرانی 7 میلیون تومانی را در کارنامه معاملات خود ثبت کند.
وعده نمایندگی های هیوندایی
میل به گرانی در بازار خودروهای وارداتی در حالی رقم می خورد که نمایندگی های هیوندایی معاملات خود در بازار خودروی ایران را به حالت تعلیق درآورده و خودرویی به صورت رسمی از سوی نمایندگی های این شرکت کره ای به بازار خودروی کشور عرضه نمی شود و تنها در روزهای گذشته خودروهای شناسنامه ای هیوندایی دربازار خودروی ایران به رقابت بلند شده اند.
نمایندگی های هیوندایی این روزها تنها یک پاسخ برای مشتریان خود دارند، آنها به اقدام چندی پیش شرکت هیوندایی اشاره کرده و می گویند به دلیل اینکه مجوز نداریم نمی توانیم معامله کنیم اما منتظر دستورالعمل جدید هستیم.
در این میان گفته می شود هفته آینده پرونده معاملات محصولات هیوندایی در بازار ایران بار دیگر باز شود این وعده ای است که نمایندگی های این خودروسازی آسیایی به مشتریان خود می دهند.
این وعده در حالی مطرح می شود که خودروهای شناسنامه ای هیوندایی در بازار ایران افزایش قیمت هایی حدود 5 میلیون تومان داشته اند.
قیمت هیوندا آزرا در این بازار رو به گرانی با 5 میلیون تومان افزایش قیمت از 51 میلیون تومان به 56 میلیون تومان رسیده است.
توسان نیز که در هفته های گذشته 42 میلیون تومان معامله می شد بهای خود را 47 میلیون تومان افزایش داد. بهای خرید سوناتا نیز به تجربه 4 میلیون تومان افزایش به 47 میلیون تومان رسید. رشد قیمت 5 میلیون و 500 هزار تومانی نیز با سانتافه شش سیلندر مدل 2011 همراه شد و این خودرو را با قیمت 61 میلیون و 500 هزار تومان پای میز معامله کشاند. این در حالی بود که سانتافه 2007 به گرانی 3 میلیون تومانی خود قیمت 52 میلیونی را با بازار خود همراه کرد.
در کنار گرانی محصولات هیوندایی در بازار، ژاپنی ها نیز از دور گرانی ها جا نماندند و محصولات تویوتا نیز در بازار خودروهای وارداتی کشور، در راه گرانی قدم گذاشتند. تویوتا کمری توانست در روزهای گذشته قیمت های فروش خود را از 48 میلیون تومان به 53 میلیون تومان برساند و رشد قیمت 5 میلیونی را به نام خود کند. این در حالی بود که افزایش قیمت 6 میلیونی با بازار کرولا همراه شد و قیمت این خودرو را به 47 میلیون تومان رساند.
تویوتا آریون نیز همچون سایر محصولات هم لوگوی خود با رشد قیمت 6 میلیون تومانی، قیمت خود را از 56 میلیون تومان به 62 میلیون تومان افزایش داد.
گرانی خودروهای آسیای شرقی، بازار سراتو را نیز تغییر داد و این خودرو را با گرانی خود همراه کرد. سراتوی کیا در روزهای گذشته همچون محصولات هیوندایی و تویوتا خوش اقبال بود و افزایش قیمت سه میلیون و 500 هزار تومانی خود را تجربه کرد. این خودرو در بازار وارداتی ها حدود 40 میلیون تومان قیمت داشت.
لندکروز چهار درب نیز با افزایش قیمت دو میلیون تومانی خود روی پله 105 میلیون تومانی ایستاد و این در حالی بود که کوپه جنسیس دو درب نیز در روزهای اخیر با افزایش یک میلیون تومانی خود 61 میلیون تومان معامله می شود. چهار درب این خودرو نیز 84 میلیون تومان قیمت دارد.
گرانی های بازار خودروهای وارداتی در حالی رقم می خورد که فعالان بازار، اکنون جایگاهی ویژه برای تاثیر نوسانات نرخ ارز و گرانی های دلار بر روی قیمت خودروها در نظر گرفته اند. آنها با اشاره به گرانی های دلاردر و تاثیر آن بر بازار وارداتی ها می گویند: هر 100 تومان افزایش قیمت دلار در بازار ارز کشور، حدود 4 تا 5 میلیون تومان روی قیمت خودروها تاثیر گذار است.
به این ترتیب به نظر می رسد با محقق شدن وعده هیوندایی برای باز شدن پرونده معاملات در کنار به آرامش رسیدن بازار ارز کشور در روزهای آتی، آرامش نسبی به بازار خودروهای وارداتی نیز بازگشته و کمی از عطش گرانی این خودرو بکاهد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها