فروش شیرینی در ارومیه ۷۰ درشد کاهش یافت

یکی از شیرینی‌فروشان در ارومیه گفت: با شیوع کرونا در ارومیه و کاهش تقاضا از سوی شهروندان، فروش شیرینی ۷۰ درصد کاهش داشته است.

فروش شیرینی در ارومیه ۷۰ درشد کاهش یافت

قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها از اصنافی هستند که اگر چه جزو مشاغل پرخطر محسوب نمی‌شوند اما در دوران کرونا تقاضا برای محصولات این صنف به‌ شدت کاهش پیدا کرده به نحوی که بسیاری از واحد‌های آن به تعطیلی کشیده شده است.

امروزه با توجه به شرایط نابه‌‌سامان اقتصادی و تحریم‌ها در هر حوزه که وارد شویم همواره شاهد تعدد مشکلات و دست و پنجه نرم کردن افراد با مسائل مالی و اقتصادی حوزه خود هستیم اما در این بین ویروس کرونا، مهمان ناخوانده کشور، اقتصاد تمامی صنوف را تحت تاثیر خود قرار داده است و سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند، شرایطی که ویروس کرونا به‌وجود آورده تمامی صنوف به ویژه شیرینی‌فرشان را کاملا به رکود کشانده است.

تامین شکر، افزایش و افزایش قیمت مواد اولیه از دیگر مسائلی است که این صنف در ماه‌های اخیر با آن دست به گریبان بوده است و بیشتر شیرینی‌فروشان به دلیل عدم تقاضا، تعدیل نیرو داشته‌ و برخی را نیز به تعطیلی کشانده است.

شیرینی‌فروشی‌ها و قنادی‌ها از چند جهت با ورود ویروس کرونا ضربه دیدند، نخست اینکه این ویروس در برهه‌ای وارد کشور شد که بازار شب عید را از دست دادند، دوم اینکه مردم حساسیت‌هایی داشتند و استقبال آن‌ها از خرید شیرینی پایین آمد و سوم اینکه در برهه‌ای با دستور ستاد مقابله با کرونا مغازه‌ها بسته شدند و همین امر باعث شد تا بسیاری از شیرینی‌های تولیدی از بین برود، چون شیرینی یک محصول فاسد شدنی است و شاید در مقایسه با دیگر صنوف، بیشترین آسیب را از این جهت دیده اند.

شیرینی جزو کالاهایی است که توسط دولت قیمت‌گذاری می‌شود اما در بحث مواد اولیه هیچ حمایتی را از سمت دولت ندارد، گویا دولت در بحث تامین کالاهای اساسی تنها نقش قیمت‌گذاری را برعهده گرفته است و مراحل تامین مواد اولیه و بحث‌های حمایتی را حوزه وظایف خود نمی‌داند بنابراین حتی وقتی کشور درگیر ویروس کرونا نبود، قنادان از اصنافی محسوب می‌شد که فعالیتشان صرفه اقتصادی نداشته است.

مردم به دلیل ویروس کرونا هیچ رغبتی به خرید شیرینی ندارند

یکی از شیرینی‌فروشان در ارومیه با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید سطح تقاضا از سوی شهروندان، فروش این صنف تا 70 درصد کاهش یافته است اظهار داشت: رعایت ضوابط بهداشتی در شیرینی فروشی‌ها جزو رسالت همیشگی محسوب می‌شود اما در این زمان رعایت این ضوابط بیشتر از گذشته صورت می‌گیرد و متاسفانه مردم حساسیت بیشتری داشته و از طرفی هم به دلیل ویروس کرونا هیچ رغبتی به خرید شیرینی ندارند.

وی در ادامه گفت: تمامی پرسنل حتی قبل از شیوع کرونا از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و در حال حاضر نیز با این شرایط تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده حتی قبل از ورود به کارگاه و مغازه تب‌سنجی می‌شوند.

شیرینی‌ها با رعایت کامل بهداشت تهیه می شود

یکی از پرسنل شیرینی فروشان که سال‌های سال است که شغلش پخت انواع شیرینی و کیک‌های مراسمات است در این زمینه گفت: شیرینی در دمای بین 200 تا 400 درجه پخت می‌شود و پس از پخت آن با رعایت موارد بهداشتی بسته‌بندی شده و برای عرضه به داخل مغازه برده می‌شود و هیچ‌ مشکلی از نظر بیماری ندارد.

رئیس اتحادیه قنادان در ارومیه در خصوص افزایش قیمت‌ها و حمایت از شیرینی‌فروشان در استان اظهار داشت: طبق دستوراتی که از سازمان صمت برای اتحادیه‌ها ابلاغ شده است حق مصاحبه با خبرنگاران را نداشته و باید نامه کتبی ارائه شود.

وی افزود: ارائه قیمت‌ها و تنظیم بازار بر عهده دفتر هماهنگی اقتصادی استاندار بوده و اتحادیه‌ها نمی‌توانند پاسخگو‌ باشند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها