بهداشت روان و کلاس‌های مجازی

یک روانشناس اظهار کرد: در گام نخست باید به دانش آموزان تبیین کرد که آموزش مجازی یکی از انواع آموزش است و اگرچه در حال حاضر او مجبور به چنین آموزشی است اما در گذشته برخی از همین طریق به آموزش می‌پرداختند.

بهداشت روان و کلاس‌های مجازی

یک روانشناس با بیان اینکه بهداشت روان دانش آموزان با مدیریت درست سیستم آموزشی در آموزش مجازی به خطر نمی‌افتد اظهار کرد: در گام نخست باید به دانش آموزان تبیین کرد که آموزش مجازی یکی از انواع آموزش است و اگرچه در حال حاضر او مجبور به چنین آموزشی است اما در گذشته برخی بنا بر مزیت‌های این نوع آموزش، از همین طریق به آموزش می‌پرداختند. اینگونه دانش آموز درک درستی از آموزش مجازی پیدا می‌کند که ادراک گام نخست بهداشت روان است.

شبنم طلوعی با بیان اینکه برای کودکان خود باید از مزیت‌های آموزش مجازی و تجربه‌های موفق این نوع آموزش در گذشته صحبت کنیم تا بتوانند ادراک درستی از آموزش مجازی داشته باشند اظهار کرد: انسان‌دارای ادراک ویژه‌ای است و توسط حواس پنجگانه این ادراک را درونی می‌کند، بر همان اساس تفکر می‌کند و دست به رفتارهای متفاوتی می‌زند، بنابراین گام نخست در جهت حفظ بهداشت روان برای همگان از جمله دانش آموزان، ادراک سالم، تفکر سالم و رفتار سالم در برابر موضوعات و مسائل است و در این صورت است که می‌توان گفت فردی دارای بهداشت روان است.

این روانشناس ادامه داد: بهداشت روان دارای سه مرحله پیشگیری، مداخله و ارتقاء است، در مرحله نخست باید شناختی از جامعه پیدا کنیم و تمام تلاش خود را در این راستا قرار دهیم تا اختلالات رفتاری شکل نگیرند چرا که اگر افراد جامعه‌ای با یکدیگر همکاری داشته باشند می‌توانند زمینه‌های عدم ایجاد اختلال در جامعه را فراهم کنند.

به گفته‌ی وی، در مرحله مداخله سیستم بهداشتی و مداخله‌گر در مسیر دارو و مشاوره برای درمان گام بر می‌دارد و در مرحله ارتقاء این تفکر در افراد ایجاد می‌شود که از سطحی که در آن قرار دارند بالاتر بروند و پیشرفت کنند، بنابراین اگر ادراک افراد نسبت به موضوعات و مسائل دچار اشکال شود، تفکر پیرامون این ادراک و به دنبال آن رفتار نیز دچار مشکل می‌شود.

طلوعی درباره‌ بهداشت روان در دانش آموزان افزود: بهداشت روان در دانش آموزان درواقع آن دسته از موضوعات و عناوینی است که دانش آموزان برای ادراک، تفکر و رفتار مناسب و خوب به کار می‌گیرند تا بتوانند فعال و تولیدکننده باشند و شادی را تجربه کنند.

به گفته‌ی این روانشناس، تولید کنندگی کودکان در سیستم ارتباطی آن‌ها با خانه، خانواده و دوستان ایجاد می‌شود و هرچه تعامل آن‌ها با اعضای خانواده و دوستان و هم سالان و... به درستی شکل گیرد یعنی آن‌ها در تولید کنندگی موفق بوده‌اند.

وی در ادامه به تاثیر مهم خانواده در ایجاد بهداشت روان دانش آموزان تاکید کرد و گفت: در خانواده‌ای که زوجین ادراک، تفکر و رفتاری را در حیطه بهداشت روان داشته باشند درنتیجه همین ارتباط سالم و درست را به کودکان و فرزندان خود منتقل می‌کنند و می‌آموزند، در نتیجه کودکان نیز همین بهداشت روان و ارتباط سالم را وارد ارتباطات خود با هم سالان، آموزگار و محیط آموزشی می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت بهداشت روان کادر آموزشی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: از طرفی بهداشت روان را باید از طرف مدرسه و کادر آموزشی نیز خواستار باشیم چراکه کادر آموزشی که ادراک، تفکر، رفتار، تولیدکنندگی و شاد بودن را در محیط آموزشی ایجاد ‌کنند قطعا در بهداشت روان دانش آموزان نقش ایفا خواهند کرد، همچنین مسیر برعکس این پروسه خطر بهداشت روان دانش آموزان را به همراه دارد.

طلوعی معتقد است که در ایام همه‌گیری بیماری کرونا به علت افزایش تفکرات دردناک و ناراحت کننده در میان خانواده‌ها و فرزندانشان نیازمند تقویت مراکز مشاوره هستیم چرا که در برخی موارد برای جلوگری و غلبه با این تفکرات ناراحت کننده نیازمند آموزش مهارت‌های ذهن، آگاهی، پذیرش و شفقت هستیم تا بتوانیم به احساسات خود غلبه کنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها