رصد لحظه بلعیده شدن ستاره توسط سیاه چاله/ ویدئو

اخترشناسان موفق شدند فرآیند به دام افتادن و بلعیده شدن یک ستاره توسط سیاه چاله را با جزئیات بی‌سابقه مشاهده کنند.

رصد لحظه بلعیده شدن ستاره توسط سیاه چاله/ ویدئو

محققان با استفاده از تلسکوپ‌های مستقر در سراسر زمین درخششی بسیار نورانی را در اطراف یکی از سیاه چاله‌های کلان جرم شناسایی کرده و پس از ماه‌ها رصد دریافتند که فرآیند نابودی یک ستاره در میلیون‌ها سال نوری از زمین را مشاهده کرده‌اند. آن‌ها ماحصل مشاهدات خود را در قالب یک انیمیشن منتشر کرده‌اند.

ستاره شناسان از پدیده به دام افتادن ستاره در سیاه چاله تحت عنوان «گسست کشندی» (Tidal Disruption) یاد می‌کنند. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ستاره بیش از حد به یک سیاه چاله نزدیک شده و در پروسه‌ای به نام «اسپاگتی شدن» (Spaghettification) متلاشی می‌شود. گرانش سیاه چاله آنقدر شدید است که اجسام به دام افتاده پیش از بلعیده شدن کِش می‌آیند.

این رویداد که AT2019qiz نامگذاری شده است، در فاصله ۲۱۵ میلیون سال نوری از زمین رخ داده و شناسایی زودهنگام آن به محققان این فرصت را داد تا پیش از پخش شدن اجزای تشکیل دهنده ستاره در منطقه که منجر به اختلال در رصد می‌شود، این پدیده ویران کننده کیهانی را نظاره کنند.

به گفته محققان جرم این سیاه چاله یک میلیون برابر خورشید است و مواد تشکیل دهنده ستاره نگون بخت را با سرعت ۱۰ هزار کیلومتر بر ثانیه به اطراف پرتاب کرده است. «Edo Berger»، اخترشناس از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین (CFA) می‌گوید این پدیده آنقدر نزدیک و واضح بوده که به محققان کمک می‌کند اطلاعات تازه‌ای از ساز و کار سیاله چاله‌ها به ویژه کشیده شدن ستاره به درون سیاه چاله و پرتاب مواد آن به بیرون کسب کنند.

اخترشناسان امیدوارند رویداد AT2019qiz همانند سنگ روزتا که نقش مهمی در درک و رمزگشایی زبان هیروگلیف مصر باستان داشت، درک محققان از سیاه چاله‌ها را بالا ببرد.

منبع: دیجیاتو

24

حجم ویدیو: 920.96K | مدت زمان ویدیو: 00:00:24 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • داروغه
    0

    ای کاش اونی که همه ایرانی ها آرزو دارن رو میبلعید

  • ستاره
    0

    این ویدئو یک نمایش کارتونی از یک سری داده‌هایی رادیویی است. لطفا درست تیتر بزنید. سپاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها