نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد:

اسپانیایی‌ها "جمهوری" را به "سلطنت" ترجیح می‌دهند

نتایج یک نظرسنجی که امروز (دوشنبه) منتشر شد نشان می‌دهد، بالغ بر ۴۰ درصد از اسپانیایی‌ها پس از خروج ناگهانی پادشاه سابق کشورشان به دنبال بالا گرفتن چند رسوایی، از تشکیل یک جمهوری در اسپانیا حمایت می‌کنند.

اسپانیایی‌ها "جمهوری" را به "سلطنت" ترجیح می‌دهند

خوآن کارلوس، پادشاه ۸۲ ساله سابق اسپانیا از زمانی که در ماه اوت این کشور را به منظور جلوگیری از به بار آمدن شرمساری بیشتر برای پسرش فلیپه ششم، پادشاه کنونی ترک کرد، در امارات متحده عربی سکونت داشته است.

در نظرسنجی‌ای که برای یک گروه متشکل از رسانه‌های عمدتا چپگرای اسپانیا موسوم به «پلتفورم فور ایندیپندنت میدیا» (Platform for Independent Media) انجام شد، ۴۰.۹ درصد از پاسخگویان گفتند یک "جمهوری" را برای کشورشان ترجیح می‌دهند، در حالی که ۳۴.۹ درصد گفتند از خاندان سلطنتی حمایت می‌کنند و ۲۴.۲ هم گزینه نمی‌دانم را انتخاب کردند.

این نظرسنجی با پرسش از ۳۰۰۰ تن انجام شده و در عین حال مشخص کرد ۴۸ درصد از پاسخگویان خواستار برگزاری یک همه‌پرسی درباره سلطنت در این کشور هستند؛ فرآیندی که بر طبق قانون اساسی اسپانیا تنها راه تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این سیستم است. ۲۵ درصد نیز با چنین کاری مخالفت کردند و ۱۶.۱ درصد نیز گزینه نمی‌دانم را انتخاب کردند.

یک نظرسنجی سابق که نتایجش در ماه اوت منتشر شده و برای روزنامه حامی سلطنت ای.بی.سی انجام شد، مشخص ساخت که ۳۳.۵ درصد از پاسخگویان از جمهوری در اسپانیا حمایت می‌کنند، در حالی که ۵۶ درصد از سلطنت حمایت کردند. شش درصد گزینه نمی‌دانم را انتخاب کرده و ۴.۱ درصد نیز ابراز بی‌تفاوتی کردند.

خوآن کارلوس گرچه هنوز رسما تحت تحقیقات قرار نگرفته، ممکن است موضوع دو تحقیق، یکی در اسپانیا و دیگری در سوئیس در خصوص فساد مرتبط با یک قرارداد ۶.۷ میلیارد یورویی ساخت قطار سریع‌السیر در عربستان که از سوی شرکت‌های اسپانیایی تصاحب شد، قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها